Vlaky: Česko stále zaostává

5. 6. 2017 / František Řezáč

čas čtení 2 minuty
Tento týden jsem si v rámci cesty za přáteli v Horním Bavorsku a na Sudetoněmecký sněm do Augšpurku mohl užít železnice v Bavorsku a porovnat je s Českými drahami ČD. Na trase Mnichov - Norimberk jsem jel rychlíkem RE, což je u nás srovnatelné s tzv. rychlíkerm vyšší kvality Rx. Rychlovlak ICE je příliš drahý a neplatí v něm lístek Bavorsko Čechy, který stojí jen 28 Euro a platí až do Plzně. Tak jsem jel "obyčejným" rychlíkem. Mimochodem, je velmi výhodné cestovat do Bavorska na tzv. včasnou jízdenku, kterou je třeba zakoupit několik dní předem a je možné ji vrátit s minimální ztrátou, pokud z cesty sejde. Mě stála tato jízdenka z Plzně až do Mühldorfu nad Innem, cca  250 km, pouhých 16 Euro.


Nyní tedy čísla. Při výpočtu jsem odečetl časy na pobyt v zastávkách. ICE z Mnichova do Norimberka nikde nestaví. Intercity Expres ICE je technicky a konstrukčně srovnatelný s vlakem Pendolino, který provozují ČD.

Rychlík z Mnichova do Norimberka jede průměrnou rychlostí 100 km/h. Přibližně stejnou vzdálenost 176 kilometrů z Chebu do Berouna jede český "rychlík vyšší kvality" (???) průměrnou rychlostí 80 km/h.

ICE Mnichov - Norimberk 175 km jede průměrnou rychlostí 140 km/h. Pendolino jede z Chebu do Berouna (tam nestaví), průměrnou rychlostí 90 km/h.

Proč tomu tak je?  Proč byl za miliardy přestavěn tzv. III. koridor Beroun - Cheb, vyměněny mosty, napřímeny oblouky, vybagrován starý, postaven nový spodek i koleje, modernizovány stanice a nádraží? Ví to někdo? Ptá se někdo?

Například na úseku z Chebu do Plzně je už "tradičně" několik "pomalých jízd". V močále mezi Mariánskými Lázněmi a Chodovou Planou závisí stav trati na tom, zdali dlouhodobě prší nebo ne. Lepší je když prší, násep "plave" na vodě. Když je dlouho sucho, trať se zvlní. Jakýsi můstek mezi Pavlovicemi a Ošelínem se musí projet rychlostí 70 km/h. U Kozolup se pořád jezdí 50 km/h, i když byl sesouvající se nadjezd nad silnicí nedávno následně a nákladně přestavěn. A tak dále údolím skal u Pavlovic i Berouna...

Ale máme naději! Až vyhraje volby strana, která chce řídit stát jako firmu, dočkáme se určitě nápravy. ČD a Správa železniční dopravní cesty jsou státní podniky. Tak jen do toho. Ano, možná už se dalo něco udělat za ty čtyři roky, kdy mělo ANO prst na financích i ministerstvo dopravy.

Hic Rhodus, hic salta, Andreji a Dane! Ukažte nám konečně, jak se to má dělat!
                                                                                                                                                                                                               

0
Vytisknout
10431

Diskuse

Obsah vydání | 8. 6. 2017