Po devíti měsících opět vyšel deník Magyar Nemzet

8. 2. 2019

Politický deník Magyar Nemzet (Maďarský národ) vyšel devět měsíců po zrušení provládního listu Magyar Idők (Maďarská doba), který byl formálně víceméně jeho následníkem. Redakce původního deníku se rozdělila poté, co se miliardář Lajos Simicska vlastnící list rozešel s dlouhodobým spojencem, premiérem Viktorem Orbánem, vysvětluje Gabor Sarnyai.

Zhruba polovina redakce v listě zůstala a psala články kritizující vládu až do zrušení listu Magyar Nemzet. Druhá polovina začala psát provládní texty do nového listu Magyar Idők. Od té doby se obě strany navzájem obviňovaly z degradace listu.

List založil koncem 30. let minulého století Sándor Pethő. Tehdy zaujímal pravicové postoje, ale současně se vymezoval proti nacismu a kritizoval alianci s Německem.

Po 2. světové válce byl list antikomunistický, ale po převzetí moci Mátyásem Rákosim a jeho stranou byl proměněn v prokomunistické vládní médium, tak jako všechny ostatní deníky. Nicméně za minulého režimu list četli primárně intelektuálové. V té době svoboda tisku neexistovala, ale autoři (z nichž část byla obviňována z "pravicové úchylky") se snažili opatrně rozšiřovat rámec ediční nezávislosti zaručené komunistickým státem. Kromě vnitropolitických zpráv v zajetí oficiální propagandy mohl list předkládat reportáže, glosy a zahraničněpolitické články. Smyslem existence listu bylo přesvědčit nekomunistické čtenáře, že politický systém není tak špatný.

Po změně režimu se redakce příliš nezměnila. Vedle přijetí zpravodajů přijal list v 90. letech uměřený konzervativně vlastenecký postoj. K velké změně došlo, když list převzal podnikatel spojený se stranou Fidesz a dlouholetý přítel lídra Viktora Orbána, Lájos Simicska. Spojil deník s vysloveně pravicovým Napi Magyarország (Deník Maďarsko). Poté začal list fungovat jako profideszovské médium.

Vše skončilo, když Simicska Orbána veřejně urazil. Od roku 2015 přestal miliardář dostávat dříve hojné státní zakázky. Když se rozkol stal oficiálním, polovina redakce odešla pracovat do nově založeného listu Magyar Idők. Druhá polovina zůstala a začala psát články stále kritičtější k vládě, s důrazem na to, že deník je "v opozici, ale nepatří k opozici". Nicméně před všeobecnými volbami v roce 2018 byl Magyar Nemzet kritizován za údajnou podporu ultrapravicové strany Jobbik, kterou vlastník listu podpořil i veřejně.

Krátce poté, co Fidesz získal v parlamentu dvoutřetinovou většinu, zmizely naděje na vládní dotace a Simicska deník zrušil. Bývalí redaktoři nezávisle na něm vydávali týdeník Magyar Hang (Maďarský hlas) financovaný výlučně čtenáři.

Okamžitě po volebním vítězství Fidesz Simicska začal opouštět mediální sektor. Nejprve zrušil Magyar Nemzet a rozhlasovou stanici Lánchíd Rádió. Později přestal financovat politický týdeník Heti Válasz.

Vloni v prosinci vláda prohlásila, že nově založená Středoevropská tisková a mediální agentura získává Echo TV, Magyar Idők, Origo a Opus Press. Provládní mediální agentura provozuje takřka 500 médií ve všech možných segmentech. Majitelé předají média nadaci v zásadě zdarma.

Šéfredaktor listu Magyar Nemzet z profideszovské éry Ottó Gajdics odchází a bude vystřídán umírněnějším Attilou Ballaiem. V obnoveném listě se jsou sotva zmíněni George Soros a údajné nebezpečí masové migrace, dva hlavní vládní strašáci. Nicméně první vydání nepochybně mělo zjevný provládní a profideszovský charakter.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
2625

Diskuse

Obsah vydání | 12. 2. 2019