Národní mobilita není sprostý pojem!
7. 3. 2019
/
Beno Trávníček Brodský
čas čtení
4 minuty
Asi nikdo nepochybuje o tom, že mobilta člověka je dnes existenční podmínkou - stejně podstatnou jako třeba získávání energie. Dost z nás by si to tak možná nevybralo a žili bychom raději klidný život v chajdě drnový, ale bohužel. Je to tak a všichni to vědí. Měl by to vědět i náš stát – tedy jeho šéfové. V rozporu s tím ale problém "národní, všeobecné mobility" uspokojivě neřeší - tedy soudě podle výsledků.
Měl by
si úplně na začátku vyjasnit, kterými směry tečou hlavní proudy zboží a osob a
jak to udělat, aby tekly co nejméně konfliktně z pohledu dopravního a současně z
pohledu zátěže životního prostředí (emise, hluk, ucpání prostoru kolovými
plechovkami a lochneskami). To, že možná - jednou - zázračně
- dostavíme komplexní síť dálnic, přece vůbec automaticky neznamená, že
převážet náklady i lidi po ose je to nejlepší a že tedy masivní a rychlý rozvoj
železniční sítě není třeba.
Je také už načase vzít v úvahu, že zaklínadlo
energetické náročností železnic a celkově elektromobility se stává lichým. Zlepšuje
se dostupnost solární energie zejména lokálně získávané – bez přenosových ztrát,
za využití nejrůznějších úložišť, časem nepochybně s využitím dvoucestných
inteligentních sítí. Navíc, jak víme, lidstvo nevyužívá ani jedno procento
sluneční energie, která je k dispozici – zdroje jsou tak v reálném horizontu
nevyčerpatelné a míra rozvoje tak závisí v podstatě jen na technologických
schopnostech dobře recyklovat nezbytné suroviny pro výrobu potřebných zařízení a
na schopnostech legislativy organizovat systém lépe než stavbou solárních
elektráren na palouku. Pokud se ukáže výroba solární elektrické energie drahá
díky investičním či provozním pobídkám státu, nic státu nebrání začít tyto zdroje
budovat i přímo jako státní investici a pobídky tak de facto vyplácet sám sobě.
Současně je třeba zamezit zbytečným vývozům vyrobené elektřiny (tj. zbytečnému vývozu
našeho společného životního prostředí).
Chápu, že naše země má skoro vždycky problém s
dobrým – včasným - komplexním řešením čehokoliv. Typickým příkladem poslední
doby je situace, kdy potřebujeme do roku 2024 cca 700 tisíc tun odpadů ročně,
které máme hlavně v popelnicích, přesunout ze skládek do zařízení pro
energetické využívání odpadu (ZEVO, dříve spalovna), a proto žádné spalovny nestavíme (na rozdíl třeba od Polska),
byť jsou díky jasným předpisům na ochranu ovzduší emisně nekonfliktní a mohou
postupně nahrazovat třeba bloky hnědouhelných elektráren (elektráren, které již
mají hotovou infrastrukturu a ze spalování uhlí nepochybně horší emise než
moderní spalovna ze spalování všudypřítomných odpadů).
Ale zpět k mobilitě. Bohužel i novináři v
našich hlavních sdělovadlech pořád dokola lkají nad rozlitým mlékem dálnic a
obcují s džinem mýtního systému, ale na systémové dotazy – například na plán
rozvoje železnic (chápej stavbu a modernizaci kolejí organizovanou státem) nebo
plán rozvoje elektromobility (chápej úspěšnou stimulaci výrobců státem k
produkci levných elektromobilů a levných solárních dobíjecích stanic, případně
stavbu národních solárních zdrojů) se politiků důsledně a důrazně nevyptávají.
Proč taky – mohli by je kluky rozzlobit!! Bubu.
Není asi pochyb o tom, že existuje řada
partikulárních zájmů, které půjdou často proti systému, který by byl postaven
hlavně na snaze ochránit naše společné životní prostředí před účinky hloupě zorganizované
národní mobility. Od toho je tu ale stát (ministerstvo dopravy), aby tento systém
dobře skloubil. Pokud nechci, aby mi
někde korzovaly tisíce kamionů, a potřebuji tam dostat náklad, musím tam posílit
či postavit železnici. Bez téhle logiky těžko může být lépe a kamiony budou
dál roztloukat naše silnice a mosty, které nedokážeme dostatečně rychle spravovat.
Z velké části přestárlá auta se spalovacími motory budou dál znečišťovat
lokální ovzduší a současně podporovat klimatické změny. A naše honorace se dál
bude opájet pocitem, jak dobře nám tu vládne – i v dopravní politice.
11516
Diskuse