Co víme o tajné zprávě ohledně ruského zasahování do britské politiky?

13. 11. 2019

Hillary Clintonová označila zacházení britské vlády se zprávou, která zkoumala ruský vliv v britské politice, za "ostudné" a "nevysvětlitelné" - a dodala, že veřejnost "si zaslouží vědět, co je v této zprávě", informuje Chris York.

Bývalá americká prezidentská kandidátka tvrdí, že odložení publikace je vzhledem k nadcházejícím volbám "hanebné", s odkazem na ruské vměšování do amerických prezidentských voleb v roce 2016.

Takže o co vlastně jde?

Zpráva pochází od zpravodajského a bezpečnostního výboru, který dohlíží na práci britských zpravodajských služeb jako MI5, MI6 a GCHQ.

Výbor dostal za úkol prozkoumat možný ruský vliv na britský demokratický proces, zejména na referendum o členství v EU a všeobecné volby v roce 2017.

Ruské vměšování do amerických prezidentských voleb v roce 2016 je dobře zdokumentované a vyšetřování Roberta Muellera obvinilo 13 ruských občanů a 3 ruské společnosti z pokusů ovlivnit hlasování.

Kvůli tomu britská vláda považovala za vhodné zjistit, zda k něčemu podobnému došlo i během veřejných hlasování v Británii.

Zpráva byla před publikací předložena vládě, aby omylem nedošlo k vyzrazení citlivých informací, ale nebyla ještě zveřejněna.

Ačkoliv u podobných dokumentů je běžné jejich prověřování, došlo ke sporu kvůli tomu, jak dlouho by takový proces měl trvat.

Předseda výboru Dominic Grieve prohlásil, že zpráva byla premiérovi zaslána ke schválení 17. října. Bývalý ministr spravedlnosti, který ztratil podporu Konzervativní strany, prohlásil, že proces byl normálně dokončen během deseti pracovních dnů - a obvinil vládu, že "na zprávě sedí".

Nicméně vládní zdroje zpochybňují toto tvrzení a prohlašují, že proces obvykle trvá šest týdnů.

Kritici tvrdí, že konzervativní vláda zdržuje, protože zpráva obsahuje informace, které mohou poškodit její stranu před všeobecnými volbami.

To ovšem zatím nevíme, i když existují možné náznaky.

List Sunday Times prohlásil, že ve zprávě je jmenováno devět ruských obchodníků, kteří věnovali peníze konzervativcům.

Toto tvrzení se velmi liší o toho typu vměšování, které bylo zaznamenáno během amerických prezidentských voleb, ale bylo by samozřejmě pro Borise Johnsona a jeho vládu velmi nepříjemné.

Sunday Times tvrdí, že Aleksander Těmerko, který dříve pracoval pro ruské ministerstvo obrany, měl straně věnovat více než 1,2 miliónu liber a označuje Borise Johnsona za "přítele".

Hlavní donor toryů Ljubov Černuchinová, manželka bývalého Putinova spojence Vladimira Černuchina, je údajně také zmíněna ve zprávě.

Černuchinová věnovala straně v posledních dvanácti měsících přes 450 000 liber a proslavila se darem ve výši 160 000 liber ve prospěch fundraisingové akce zahrnující tenisový mač s Johnsonem.

Britská vláda reaguje na pochybnosti a kritiku tvrzením, že během volební kampaně "nesmí publikovat věci, které jsou považovány za jakkoliv kontroverzní".

Podrobnosti v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
2698

Diskuse

Obsah vydání | 19. 11. 2019