
Puberta ve třiceti
15. 11. 2019 / Pavlína Antošová
Může občan současné České republiky zastávat pozici názorového středu? Přinejmenším se této části spektra určitě může přiblížit, například ve svém vlastním výčtu plusových a mínusových bodů pro naše nynější životní podmínky.
(1) Společenské změny roku 1989 nám bez nadsázky otevřely svět, a zároveň konečně zavedly neomezenou možnost návratu.
(2) My
patřící k normalizační generaci jsme své děti už
nemuseli vychovávat v názorové dvoutvářnosti.
(3) Všichni
se zcela podle sebe také rozhodujeme o účasti či neúčasti ve
volbách, případně o výběru politické strany.
(4) Potomci
pronásledovaných se konečně dočkali plné rehabilitace svých
předků.
(5) Někteří lidé získali zpět nemovitosti, jež
komunistický režim jejich prarodičům a rodičům ukradl.
(6)
Mnohé zanedbané památky začaly žít novým životem, a celá
historická centra slavných měst se vyloupla z mnohaleté
šedi, aby zazářila v plné kráse.
(7) Trvale otevřená zůstává možnost soukromého podnikání.
Jenže někde tady seznam výhod končí. Navíc první uvedený argument – rozhodně jeden z nejpádnějších – se života v této zemi vlastně netýká; alespoň ne přímo. A úplně ve všech těchto bodech se jedná o výhody, které nám dala už devadesátá léta. Další posun vpřed a další zlidšťování během nového století abychom hledali se svíčkou za bílého dne.
Už Ota Šik v roce 1968 upozornil, že bez hospodářské prosperity by i svoboda byla z poloviny prázdným pojmem. Stačí toto konstatování zúžit na řadu jednotlivých lidských příběhů – a z bližšího pozorování rychle vyplyne skutečnost, že dnes opravdu žijeme v poloprázdné svobodě.
Příliš
mnoho našich současných politiků a spolu s nimi ekonomů se
vyznačuje bohorovností. Avšak určitá do očí bijící fakta se
i jim budou skrývat čím dál hůř. Úzké vlivné skupiny nebo
dominující jednotlivci zřejmě netuší, jak moc si škodí.
(1)
Výšemi – či spíše nížemi – stanovených čistých
měsíčních příjmů.
(2) Nestydatými cenami bydlení, ale namnoze i běžného zboží.
(3) Někdejším vhozením zcela
nepřipravených továren rovnou do víru konkurenčního boje, často
mezinárodního.
(4) Beztrestností velkoformátových tunelářů.
(5) Škudlením na seniorech, matkách samoživitelkách a dalších
skupinách občanů, které odvádějí či odvedly nenahraditelnou
mravenčí práci.
(6) Nedostatkem záruk, při němž zbylí původní
obyvatelé atraktivních lokalit většinou netuší, zda ve
svých dlouholetých domovech budou moci dožít.
(7) Politikou
mrtvého brouka, uplatňovanou tam, kde se už dávno mohla a měla
vyrovnat základní lidská práva – viz situace LGBT komunity.
(8) Bobtnajícími cenami lékařské péče i vzdělání, bolestně pociťovanými už u občanů ze středních vrstev.
(9) Chronickým
nedotaženým experimentováním ve školství, jež se přitom
nestihlo zbavit některých normalizačních rysů.
(10) Také však
nulovým či mizivým zajištěním zdravotníků a pedagogů vůči
projevům agrese.
(11) Částečnou – a přitom nemalou –
licitací se svobodou sdělovacích prostředků…
Tím vším a některými dalšími jevy si koryfejové nynějšího systému zase jednou koledují o dlouhodobé vzedmutí občanských nepokojů, které by mohlo probíhat zcela napříč generacemi: Nevýhody převažují i kvantitativně, a při zapojení kvalitativního hlediska nápadně bobtnají. Návrat ke starým „pořádkům“ by samozřejmě vedl do slepé uličky. Avšak některé méně nápadné – často rozlohou malé – země Západu, jež se ideálům sociální spravedlnosti dokázaly velmi přiblížit, jako by pro naši takzvanou elitu neexistovaly.
Podle věku by novodobá česká demokracie sice už měla být spolehlivě dospělá, ale ve skutečnosti se dosud nevyhrabala z nejúpornější fáze puberty. Kéž by třicáté výročí zásadních společenských změn upozornilo i na prostý fakt, že míra hromadné trpělivosti jenom zdánlivě přeteče zničehonic; pokaždé velmi dlouho bublá a kypí. Naše politická reprezentace má nejvyšší čas, aby si všímala nepravostí i jindy, než když potřebuje odvést hromadnou pozornost. Nejširší veřejnost a představitelé státu ještě pořád mohou hledat nefalšovanou společnou cestu. Vůle ke zlepšení se však musí projevit v přiměřenou dobu a oboustranně.
Diskuse