6. 4. 2020
 Sdílím
 vcelku milý a v těchto dnech běžný vzkaz učitelky svým žákům, který mi 
poslala jedna maminka: „Malujte, kreslete, TVOŘTE dle VOLNÉHO tématu, co
 VIDÍTE kolem sebe, co máte RÁDI. SVÉ výtvory si ukládejte a já to pak 
oznámkuji."  
 Opravdu je absurdita tohoto vzkazu tak hluboká, že 
ji nevidíme? ptá se Peter Chvojka. Jsou to JEJICH VÝTVORY, co ONI VIDÍ, jejich tematická 
VOLNOST. Kdo to bude známkovat? Bůh? A proč? K čemu? Co kdyby místo 
známkování každý ten SVŮJ obrázek představil, vysvětlil pohnutky, které 
ho k tvorbě vedly a vyslechl si, jak ho vnímají ostatní? Nic víc, jen 
respektovat něčí vidění, něčí tvorbu.... Opravdu ani toto české školství
 nezvládne? Opravdu musí ministr vydávat speciální vyhlášku, aby učitelé
 aspoň v tomto čase neznámkovali, když nereagují na jeho dřívější apel, 
aby neznámkovali aspoň tzv. výchovy? 
 Vlajková loď české školy není
 vědomost ani tvořivost, ale známka. Nezaráží nás, že druhostupňoví žáci
 pobírají průměrně 2-5% vědomostí, zaráží nás, že bychom někdy či něco 
nemohli známkovat. Je to pro nás podobně nepochopitelné, jako kdybychom 
si vedle dětí na fotbale nemohli zařvat: raz, dva, tři rozhodčí je … 
Prostě je to „přirozené“, „normální“, „tradiční“ a asi si to jako 
typický kulturní projev nenecháme vzít, byť je zvláště v tomto čase 
rozkryto, jak je to nesmyslné, zaostalé a ponižující – vůči všem 
stranám!
K tomu:
  
Diskuse