6. 4. 2020
Sdílím
vcelku milý a v těchto dnech běžný vzkaz učitelky svým žákům, který mi
poslala jedna maminka: „Malujte, kreslete, TVOŘTE dle VOLNÉHO tématu, co
VIDÍTE kolem sebe, co máte RÁDI. SVÉ výtvory si ukládejte a já to pak
oznámkuji."
Opravdu je absurdita tohoto vzkazu tak hluboká, že
ji nevidíme? ptá se Peter Chvojka. Jsou to JEJICH VÝTVORY, co ONI VIDÍ, jejich tematická
VOLNOST. Kdo to bude známkovat? Bůh? A proč? K čemu? Co kdyby místo
známkování každý ten SVŮJ obrázek představil, vysvětlil pohnutky, které
ho k tvorbě vedly a vyslechl si, jak ho vnímají ostatní? Nic víc, jen
respektovat něčí vidění, něčí tvorbu.... Opravdu ani toto české školství
nezvládne? Opravdu musí ministr vydávat speciální vyhlášku, aby učitelé
aspoň v tomto čase neznámkovali, když nereagují na jeho dřívější apel,
aby neznámkovali aspoň tzv. výchovy?
Vlajková loď české školy není
vědomost ani tvořivost, ale známka. Nezaráží nás, že druhostupňoví žáci
pobírají průměrně 2-5% vědomostí, zaráží nás, že bychom někdy či něco
nemohli známkovat. Je to pro nás podobně nepochopitelné, jako kdybychom
si vedle dětí na fotbale nemohli zařvat: raz, dva, tři rozhodčí je …
Prostě je to „přirozené“, „normální“, „tradiční“ a asi si to jako
typický kulturní projev nenecháme vzít, byť je zvláště v tomto čase
rozkryto, jak je to nesmyslné, zaostalé a ponižující – vůči všem
stranám!
K tomu:
Diskuse