Potřeby životního minima a základní příjem
8. 10. 2020
/
Markéta Minářová
čas čtení
4 minuty
Celoroční
informační a diskusní iniciativa o nepodmíněném základním příjmu je právě v plném
proudu ve všech zemích Evropské unie. Je proto důležité osvětlit poznatky také
z jeho historického vývoje, neboť nepodmíněný příjem nespadl jen tak
z nebe, ale svoji pozornost mu věnovali rovněž takové osobnosti, jakým byl
například také Napoleon Bonaparte.
Podle Napoleonových poznámek již během prvních
let Říše, patřil majetek mezi základní prvky každého politického sdružení. Co
ovšem znamená právo na vlastnictví? Nezáleží pouze na tom jak právo používat,
ale i na tom, jak je možné jej zneužít. Existují obecná pravidla stanovená
v zájmu společnosti, kdy vlastník nemovitosti nemá právo na používání
určité věci či její zneužívání. Člověk by podle Napoleona neměl tolerovat, že
každý jednotlivec by měl poskytnout dvacet čtverečních mil neproduktivní půdy
pro růst pšenice, když chce vytvořit sad sám pro sebe. Právo na zneužití se
nevztahuje na místa, ve kterých by šlo o zbavení lidí svého živobytí.
V návaznosti na Thomase Painea reformuloval
Napoleon v jednom ze svých rukopisů z roku 1791 Paineovy názory, když
napsal, že „člověk má od narození právo na podíl zemské produkce pro naplnění
své existence“. Zde jsou vidět dva známé extrémy sociálního řetězce. Napoleon
neměl námitky proti tomu, že bohatí by měli být na jednom konci, ale nesmí se
stát, aby poslední článek byl obsazen katastrofální chudobou. Drobní zemědělci,
obchodníci či kvalifikovaní pracovníci, zkrátka ti, kteří rozumně a přiměřeně
pracují, mají právo být nakrmeni, ošaceni a právo na bytování.
Za tímto účelem měl být zákonodárce upozorněn,
že nemá vydávat sankční zákony, které by umožňovaly vlastnit všechno.
Zákonodárce měl být povinen vyřešit svůj politický problém takovým způsobem,
aby i ti nejchudší něco vlastnili. Správně by se mělo zamezit velké mezeře,
která přináší prostor pro nerovnost mezi dvěma extrémy. „Ať člověk žije
v chatrči nebo paláci, nosí kůži nebo brokát, jí skromně jako Cincinnatus
či bohatě jako Vitellius, člověk může dosáhnout štěstí pouze za předpokladu, že
má jistotu příbytku, kůže a skromného jídla.“
Vše, co spadá do veřejného uctívání, musí být
bez poplatku. Povinnost platit za vstup do kostelů je nepřijatelná. Chudí
nesmějí být tohoto práva zbaveni jenom proto, že jsou chudí. Napoleon roku 1801
napsal dopis ministru vnitra, že ti, kteří potřebují podporu z důvodu
nemoci, smějí požádat charitativní instituce.
Vztah Napoleona k masám se v průběhu
jeho života vyvíjel, zatímco v dopise z roku 1811, prohlásil, že „dobří
a slušní lidé musejí být chráněni a lze je přesvědčit jemnými prostředky, ale
lůza musí být vedena jedině hrůzou“, tak o šest let později si už byl vědom
toho, že „lůza představovala většinu. Oni a ne šlechtici tvořili národ. Když
chátra zvítězí, přestane být chátrou“.
Nepodmíněný základní příjem má tedy
už své historické kořeny v různých návrzích, které je dobré znát.
Prosazovali ho lidé mnoha názorů a mnoha stanovisek. Uvidíme, jak jej ohodnotí
občané v České republice během celoroční celoevropské diskuse. Určitě
stojí za povšimnutí.
Markéta
Minářová, doktorandka historické sociologie na Univerzitě Karlově
_______________
Celoroční
informační, diskusní a petiční iniciativa evropských občanů za nepodmíněný
základní příjem byla zahájena 25. září 2020 ve všech zemích Evropské unie.
Podobné aktivity nyní probíhají také v Norsku, Švýcarsku a dalších evropských
zemích. Petici za zavedení
nepodmíněného základního příjmu můžete
podepsat na webové stránce zde: Podepsat ECI-UBI 2020 (European Citizens' Initiative - Universal
Basic Income). Více o nepodmíněném základním příjmu se můžete dozvědět
v článcích v Britských listech zde a zde.
8752
Diskuse