
V Německu probíhá léto vlaků. V ČR vlaky stojí
15. 8. 2022
V červnu zavedla v Německu koaliční vláda vedená SPD výrazně dotovanou a velmi populární měsíční jízdenku na veřejnou dopravu za 9 eur, která měla lidi dostat z aut a zároveň zmírnit krizi životních nákladů. Jen v červnu si ji koupilo 31 milionů lidí. Nejnovější údaje ukazují, že se zdvojnásobil počet cest vlakem na krátké vzdálenosti mezi 30 a 100 km ve srovnání s obdobím před nástupem této vlády. Zdá se, že každý pátý cestující poprvé využil možnosti pravidelně využívat veřejnou dopravu.Detailni rozbor kolegy @tomas_lysonek Auta jedou, vlaky stojí. Přestaňte snít o rychlodráze a dejte dohromady aspoň současné tratě https://t.co/9AuQehyeCd prostřednictvím uživatele @hospodarky
— Jaroslav Masek (@JaroslavMasek1) August 14, 2022
Radikální krok Německa stojí podle odhadů 2,5 miliardy eur na státních dotacích. Christian Lindner, liberální ministr financí vládnoucí koalice, trvá na tom, že na pokračování jízdenky za 9 eur po konci srpna, kdy má být systém ukončen, nejsou k dispozici finanční prostředky. Občas docházelo k nepříjemnému přeplnění vlaků a není jisté, do jaké míry se cestovní zvyklosti v prázdninové sezóně vztahují na zbytek roku. První audity také naznačují, že využívání automobilů zůstalo na stejné úrovni. V zemi, která je známá svou láskou k automobilům, však politická představivost otevřela možnosti cestování po železnici více lidem a ukázala cestu ke kulturní změně v souladu s ekologickými cíli. Zelení kolegové pana Lindnera ve vládě vyzvali k tomu, aby byl nástupnický systém částečně financován zrušením daňových úlev na firemní automobily. Mluvčí státní železniční společnosti Deutsche Bahn uvedl: "Dlouhodobé udržení těchto cestujících je důležité pro dopravní a klimatickou politiku."
Budou v Česku vlaky alespoň jezdit?
Diskuse