O falešném mýtu. Se situací znevýhodněných dětí "nejde nic dělat"

8. 8. 2023

čas čtení 4 minuty


Krnov desegregoval školy (na každé je cca 8-12 % romských vyloučených dětí) a roky pracuje na navazujících službách - školky, doučování, speciální pedagogové, zájmová činnost, atd. Devět tříd ZŠ nedokončuje 4,8 % dětí proti 8,3 % s podobnou strukturou.

Detaily z Krnova skvěle popisuje Karel Handlíř - jeden z ředitelů. Obdivuhodná osobnost. Protože kromě hodnot a nadšení dokáže popsat "manažersky" ten proces optimalizace různých opatření podle toho, jak se jim osvědčila.

 

Litvínov dobře využívá využití systémové nástrojů. Finance o 4k na žáka vyšší než v podobných ORP. Počet škol bez psychologa a spec pedagoga o 20 p.b. nižší. Žákům přiznáváno sociální znevýhodnění a podpora přes. Solidní kooperace se sociálním systémem a čerpání podpory.

Do roku 2020 Litvínov overperformoval v absencích a propadání v 1. třídě (nižší než v podobných ORP). Ale brzy se to IMHO projeví i v nižším nedokončování ZŠ.

Detaily o každém ORP si můžete stáhnout v našem reportu  - s jejich pomocí regionům radíme.

V Kadani je nedokončování a propadání 2-3x nižší než v místech ze stejnými podmínkami. Mají mj fungují MAP, kde se koordinují aktéři od škol, přes OSPOD po doktory. A pracují s rodinami v bydlení a navazujících věcech. Brzy to popíšeme detailněji.

Dobrá námitka mémeutweetu může být - snižují neúspěšnost (nedokončování ZŠ, apod.), ale zvyšují se nejak kompetence a znalosti těch dětí? Na podzim k tomu vydáme novou verzi všech našich datových nástrojů. Bude to velké. Wait for it.

Proč se dobré praxe dost nešíří? Odpověď je masivní decentralizace a neřízení základního školství. Je problém cokoli implementovat, chybí odpovědnosti za kvalitu a v řadě lokalit převládnou segregační tiché dohody či neaktivita. To musíme změnit.


Do roku 2020 Litvínov overperformoval v absencích a propadání v 1. třídě (nižší než v podobných ORP). Ale brzy se to IMHO projeví i v nižším nedokončování ZŠ.

Sociální podmínky vysvětlují velkou část neúspěšnosti. Školství nemůže zcela vyřešit destabilizaci rodin exekucemi a neefektivní politikou bydlení. Ale lokality mohou dělat hodně a neúspěšnost výrazně redukovat. Detailněji intervence popisujeme zde. /5
desegregace.cz
Cesta k úspěchu v desegregaci
Projekt přináší přes čtyřicet intervencí, které zkvalitňují vzdělávání, aby ve škole mohl uspět kdokoliv, nezávisle na socioekonomických podmínkách.

Zároveň už existuje dost dat, aby každé ORP vědělo, v čem je jeho slabina - někdy to jsou finance, jindy nekvalifikovaná výuka, školky,  sociální systém apod. A postavilo na tom svojí strategii.


Dobrá námitka mémeutweetu může být - snižují neúspěšnost (nedokončování ZŠ, apod.), ale zvyšují se nejak kompetence a znalosti těch dětí? Na podzim k tomu vydáme novou verzi všech našich datových nástrojů. Bude to velké. Wait for it.

Proč se dobré praxe dost nešíří? Odpověď je masivní decentralizace a neřízení základního školství. Je problém cokoli implementovat, chybí odpovědnosti za kvalitu a v řadě lokalit převládnou segregační tiché dohody či neaktivita. To musíme změnit.

Odpovědní zřizovatelé, lepší školy. Úspěšné země místo zavalování administrativou ředitele rozvíjí
Mezi školami v sousedních obcích v Česku často neleží pouze kopec, ale i propastné rozdíly ve výsledcích. Vede k tomu systém tisíců obcí-zřizovatelů, ve

Tím předbíhám druhý mýtus zmiňovaný pod tweetem @DanielHule Že stát se dekády snaží a nefungujeto. Naopak - klíčová opatření pro snižování neúspěchu buď neexistují, nebo jsou malá a neimplentovaná všude. Zlepšujeme se, ale pořád to je pravda. /9K tomu dám další vlákno. Neúspěšnost ve vzdělávání máme z velké části ve svých rukou. Náklady neřešení nás stojí miliardy, stagnaci regionů i pocit společenské legitimity dnešního systému v očích nižších tříd doplácejících na malou mobilitu.

2
Vytisknout
2679

Diskuse

Obsah vydání | 10. 8. 2023