ČR: Střední školy dneška: AI ve výuce pokulhává, studenti předčí své učitele
26. 2. 2025
čas čtení
7 minut
PRAHA
26. ÚNORA 2025 – Prý svádí k podvádění a studenti s ní
přestávají myslet… Umělá inteligence (AI) vrazila do školství
jako uragán a obavy některých učitelů jsou na místě. Zároveň
ale odborníci cítí ohromný potenciál, který do výuky přináší.
V čem už nyní rozvíjí práci pedagogů a vzdělávání
žáků?
Na
jaře 2023 realizovala Česká asociace umělé inteligence výzkum
mezi učiteli základních a středních škol o jejich vztahu k AI.
Téměř polovina pedagogů tehdy vyjádřila obavy, že umělá
inteligence povede k „zhloupnutí“ lidí a s její
náležitostí do školního prostředí souhlasilo jen 19 procent
dotázaných. Dnes už je situace opačná. „Vždy
se mluvilo o překotném rozvoji informačních technologií, ale
umělá inteligence předčila vše dosud řečené – během dvou
let AI vstoupila do běžného života celé společnosti. Pochopit
ji a správně používat není úkolem jen menší skupiny ajťáků,
ale všech uživatelů moderních online aplikací. A škola v této
edukaci hraje významnou roli. Zvlášť ve středoškolském
vzdělávání je rozmach možností umělé inteligence velká
výzva, jelikož sami studenti nástroje generativní AI, jako je
ChatGPT, Photomath, Google Gemini, Microsoft Copilot a další, běžně
používají. A oproti učitelům v tom mají často značný
náskok. Přibývá ale pedagogů, kteří umělou inteligenci
přijali za skvělého pomocníka, například v přípravě do
hodin, pro personalizaci výuky nebo v tvorbě a hodnocení testů.
Přímo ve výuce ji hojně využívají jazykáři, ale i učitelé
matematiky. Není to jen o zjednodušení práce učitele, výstupy
z AI samozřejmě přichází také směrem od studentů, takže
je třeba tomu přizpůsobit styl výuky,“ uvedl
Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní
techniky (SSŠVT).
Ještě
před dvěma lety podporovalo využívání umělé inteligence ve
výuce pouhých 22,5 procenta ředitelů škol. V tom je patrný
posun vpřed, praktické využití AI při vyučování má ale
v českých školách stále mezery. „Záleží
na jednotlivých pedagozích, jak citlivě dokáží umělou
inteligenci se všemi výhodami i riziky do výuky zahrnout.
Učitelům, kteří byli už dřív zvyklí se na hodiny připravovat
s pomocí internetu a vzdělávat žáky podle aktuálních
trendů, šetří nástroje AI spoustu času. Pak jsou tu ale
učitelé, kteří nemají chuť ve výuce cokoli měnit a dokola
čerpají z letitých materiálů. Ti pak musí počítat s tím,
že například tradiční zadávání úkolů už studenti s pomocí
AI dokáží vyřešit během chvilky a přínos takové domácí
přípravy se rychle vytrácí,“ míní
Martin Vodička.
S tím
souhlasí Gabriela Káninská Repková, projektová manažerka
vzdělávací organizace JA Czech, která školám nabízí výukové
programy přímo zaměřené na pochopení AI. Jejími školeními
prošlo v roce 2024 přes 100 učitelů. „Aktuálně
je implementace AI na středních školách náročná, hlavně kvůli
rigidní struktuře školních vzdělávacích programů (ŠVP).
Školy se snaží zařazovat nové přístupy, například
prostřednictvím disponibilních hodin, ale stále jsou zde
překážky, které zahrnují hlavně časovou náročnost příprav,
nedostatek finančních zdrojů a učitele, kteří se zdráhají
učit AI kvůli své nízké ‚odbornosti‘. Těch je z našich
zkušeností zhruba 50 procent. Tyto a podobné obavy se snažíme
rozptýlit osvětou, interaktivními školeními, prostřednictvím
e-learningu a sdílením zkušeností. Programy jako AI-ENTR4YOUTH
poskytují pedagogům nejen teoretické znalosti, ale i praktické
nástroje, které mohou využít při výuce,“ popsala
odbornice na vzdělávání v AI.
Cílem
je ukázat učitelům i žákům, že umělá inteligence nemusí
sloužit jen k rychlému vypracování domácího úkolu nebo
opsání testu, ale může inspirovat a naučit spoustu nového.
„Věříme,
že AI není jen nástrojem, ale i příležitostí, jak žákům
ukázat, že inovace a kreativita jdou ruku v ruce s jejich vlastní
budoucností. Generativní AI jako ChatGPT, Perplexity nebo Google
Gemini už nyní pomáhají studentům při studiu jazyků, psaní
esejí nebo řešení komplexních problémů, například v
matematice. Studenti si zvykli klást AI dotazy na všemožná témata
a dostávat srozumitelné odpovědi. Tím spíš je nutné ve školách
klást důraz na schopnost kriticky myslet a zvyšovat povědomí o
etice a technologiích, včetně pochopení rizik s AI
spojených,“ vysvětlila
Gabriela Káninská Repková.
Podle
nejnovějšího výzkumu Pedagogické fakulty Univerzity Palackého
se na základních a středních školách s nástroji AI
pravidelně setkává 26 procent žáků. Naopak více než čtvrtina
o umělé inteligenci ve škole nikdy neslyšela. „Umělá
inteligence nabízí skvělé nástroje všem uživatelům
technologií, ve školství je ale nutné hodně brzdit, kdy a jak je
dětem povolit používat, aby z nich nevyrostly pouze komunikátoři
s AI. Chceme-li, aby nám umělá inteligence sloužila dobře a
generovala správné výsledky, je třeba se umět ptát, pokládat
jasně formulované dotazy, a to bez základních vědomostí o
jakékoli problematice dost dobře nejde. Je na učitelích, aby
nalezli tu hranici, kdy žáci mohou ve vyučování s AI pracovat,
objevovat, co dokáže, a kdy pedagog řekne ne, teď se potřebujeme
látku naučit přesně s danými postupy, dostat ji do hlavy a
teprve v následujícím kroku můžeme věc rozvíjet s umělou
inteligencí,“ podotkl
Martin Vodička.
Obavy,
že by kvůli umělé inteligenci mladá generace „přestala
myslet“, odborníci nemají. Právě naopak, jak uvádí Zuzana
Mravík Zelenická, CSR manažerka Samsungu: „Pro
studenty jsou nové technologie přirozenou součástí života,
používají je, aby si spoustu věcí usnadnili, a nebojí se
experimentovat. Když jsme letos vyhlásili téma 4. ročníku programu
Solve for Tomorrow pro náctileté inovátory – AI: Cesta k
udržitelnější budoucnosti?, ani jsme netušili, jak zajímavé
nápady na projekty s enviromentálním a sociálním přesahem
se nám sejdou. A možná překvapivý je fakt, že většina z nich
využívá AI jako nástroj k řešení problému. Nevidíme, že by
studenti využili umělou inteligenci k vytvoření samotného nápadu
nebo celé prezentace, bez jejich vlastního aktivního zapojení.
Někteří uvádí, že jim AI pomohla s brainstormingem nebo
generováním obrázků, ale nevidíme, že by AI v této fázi
nadužívali nebo zneužívali. Z toho usuzujeme, že studenti
vnímají umělou inteligenci jako užitečný nástroj, a ne nutně
jako něco, co nás nebo je nahradí, a to si myslím je důležité,
odpovědný přístup k AI, který bychom chtěli kultivovat,“
sdělila
Zuzana Mravík Zelenická.
1904
Diskuse