Rusko: Každá třetí logistická společnost se nachází na pokraji bankrotu

28. 2. 2025

čas čtení 3 minuty
Téměř třetina logistických společností v Rusku vstoupila do stavu před bankrotem. Kvůli riziku hromadného uzavírky se logistici obrátili na premiéra Michaila Mišustina s žádostí o rozsáhlý program státní podpory pro toto odvětví.

"Podle odborníků může bez řádné podpory [ze strany státu] až 20-30 % logistických společností čelit bankrotu, což povede k nedostatku vozidel a zvýšení cen logistických služeb," řekl Igor Rastorgujev, přední analytik společnosti AMarkets.

Šéf mezinárodní dopravní a logistické společnosti Trasko Jevgenij Šakalida se také domnívá, že nedostatečná míra státní podpory může letos vést k bankrotu nejméně 30 % účastníků trhu. "Většina bona fide hráčů může trh opustit a ten se zhorší do stavu před 20 lety," zdůraznil. Výsledkem bude nedostatek zařízení pro přepravu zboží, zvýšení přepravních tarifů (minimálně o 25 %) a zvýšení spotřebitelských cen, uvedl Vadim Filatov, prezident asociace AvtoGruzEx, která sdružuje 18 klíčových logistických společností.

Podle ATI.su služby a společnosti AvtoGruzEX se za poslední rok náklady na doručení nákladu v Rusku zvýšily o 12 %. Výše leasingových splátek se přitom zvýšila na 27-28 %, recyklační poplatek meziročně o 75-80 %, uvedl Filatov. "Na trhu je zároveň výrazný nedostatek nákladu – ukazatel analytiků ATrucks, který ukazuje rovnováhu mezi nabídkou a bezplatnou dopravou, se meziročně snížil o 114 procentních bodů a do 3. února dosáhl 77. To je méně než pandemický údaj v roce 2020. Přepravní tarify meziročně klesly o 19,1 %," uvedl.

Podle hráčů v oboru bylo zhoršení finanční situace logistických společností ovlivněno vysokými náklady na financování a zvýšenými náklady, jako jsou vyšší ceny zařízení, leasingové platby a recyklační poplatky, stejně jako zvýšením nákladů na přepravu nákladu, snížením objemů a snížením tarifů. To vše činí práci dopravních společností nerentabilní, uvedl šéf AvtoGruzEx.

V této souvislosti asociace zaslala dopis vládě Ruské federace s žádostí o odklad platby pojistného a sazeb na ně, o zavedení zvýhodněných půjček a dotací na mzdy svých zaměstnanců (které tvoří polovinu výdajové části společností) a také o kompenzaci leasingových splátek na základě smluv na období 2023-2024. Podle Rastorgujeva taková opatření poskytnou logistikům dočasnou podporu a umožní společnostem zabránit bankrotům při zachování likvidity. "To pomůže snížit zátěž podniků a dá jim příležitost přizpůsobit se novým podmínkám a pokračovat ve své činnosti bez prudkého snižování nebo propouštění," řekl.

V prosinci vyšlo najevo, že ruští silniční dopravci se chystají v roce 2025 zvýšit ceny služeb přibližně o 20 %, na pozadí zhoršující se finanční situace. Tato prognóza je uvedena v přehledu, který vypracoval výbor pro dopravní logistiku Business Russia a AvtoGruzEx za účasti dopravních společností Dentro a GLT.

Zdroj v ruštině: ZDE

0
Vytisknout
1582

Diskuse

Obsah vydání | 28. 2. 2025