
Květná neděle a vytrhávání si očí a utínání rukou
12. 4. 2025 / Boris Cvek
čas čtení
4 minuty
Jsou
lidé, kteří se fixují na pekelné tresty, na vytrhávání očí
a rukou, na pocity viny, a dělají tak proto, že vyrostli v takovém
prostředí, tzv. zbožném. Jeden můj kolega, profesor chemie ze
západního Německa, mi vyprávěl, že teprve v padesáti
letech objevil radost z jídla a že to pro něj byla úžasná
věc. Jak někdo může nemít radost z jídla? Vždyť to je
nemoc. Na vině byla náboženská výchova. Kristus by jej jistě
uzdravil.
„Já
vám však pravím, že každý, kdo hledí na ženu chtivě, již
s ní zcizoložil ve svém srdci. Jestliže tě svádí tvé
pravé oko, vyrvi je a odhoď, neboť je pro tebe lépe, aby zahynul
jeden z tvých údů, než aby celé tvé tělo bylo uvedeno do
pekla. A jestliže tě svádí tvá pravá ruka, utni ji a odhoď
pryč (BC: důvod je stejný).“ To čteme v Matoušově páté
kapitole. Chcete to brát doslovně? A to ještě máte oči a ruce?
Především
to, zda skončíme v pekle, nezávisí na nás. To je základní,
úhelný kámen celého křesťanství. My potřebujeme Kristovu oběť
na kříži. Můžete se sebevíce mrzačit, od pekla vás to
nezachrání. Ta pasáž z Matouše přece říká: sami se
spasit nemůžete! Chcete z toho dělat popření sexuality?
Dostanete se do hnusných patologií. Kristus naopak léčil. Proč
uzdravil chromé, když si budou stejně muset utnout ruce a
vytrhnout oči? Není lépe být pohřben v hloubi tmavé kobky,
aby se člověk vyhnul peklu?
Ne,
křesťanství je Kristus a Golgota, křesťanství je láska a
svoboda, křesťanství je spása, křesťanství je uzdravení a
radost. Budeme si poměřovat viny a zásluhy, budeme bloudit
v labyrintu toho, kdo je lepší, horší, kdo si co zaslouží?
Ale my všichni žijeme jen díky Bohu, který zemřel na kříži. A
toto mystérium spásy začíná o Květné neděli. Kristus nejede
do Jeruzaléma, abychom se zavřeli do kobek před vlastní
tělesností, ale protože jediný způsob pro nás, jak rozkvétat,
je láska. Proto přece uzdravoval. Proto vjíždí do Jeruzaléma:
jede uzdravit celé lidstvo, celé tvorstvo, celý vesmír. A ne
v tom, že nás zbaví rozkoše ze sexu a jídla. On není
nenávistný destruktor, tyran, on je láska. On je Pravda. On ví,
kdo jsme, on ví, co jsou naše možnosti, on nás miluje.
A
bude umučen. Bude umučen těmi, kdo propadli patologii příkazů a
zákazů, kdo mrtvolným popřením života ve jménu vlastní
společenské moci drží lidi ve strachu z Božích trestů.
Oni vidí třísku v oku bližního, ale trám ve svém vlastním
ne, kážou o Bohu a obcházejí, na rozdíl od Samaritána,
zraněného člověka na ulici, děkují Bohu, že nejsou tak špatní
jako tamten celník, který se dokáže opravdu kát, a neomylně
vědí, že musí nechat zavraždit Krista, který jim mate ovečky
povídáním o tom, že sobota je pro člověka, ne člověk pro
sobotu. Obílené hroby.
Ale
co si počneme bez imaginárních vin, příkazů a zákazů, jak
budeme měřit dobro a zlo? Jak budeme soudit a zachraňovat sami
sebe před peklem a jiné do něj posílat? Co třeba pravda? Zabývat
se tím, co se pravdivě děje v nás a kolem nás? Boccacciův
realismus moc prostoru k mučení, kaceřování, terorizování
peklem nedává, zato dává obrovský prostor k pochopení Kristovy
oběti. Vždyť Kristus je Cesta, Pravda i Život. Co třeba skutečné
plody různých pravidel, jednání, hodnot, institucí? Podle ovoce
poznáte je.
2008
Diskuse