
Mein Kampf je v pořádku, Maya Angelou ne
12. 4. 2025 / Fabiano Golgo
To,
co se děje v Annapolisu, není jen o knihách - je to o příběhu, který si
Amerika sama o sobě vypráví. A o tom, kdo má právo tento příběh
vyprávět. Protože ve světě, který je čím dál víc propojený daty, ale
rozdělený narativem, není obsah knihovny jen akademická záležitost: je
to ideologická infrastruktura.
Toto je „doktrína knihovny“ -
verze toho, co dnes vidíme v politice, vzdělávání a na digitálních
platformách po celém světě: když lídři nedokážou formovat budoucnost,
snaží se ovládnout minulost. A dělají to tiše, pomocí „revizí souladu“,
ne hranic. Pomocí tabulek, ne projevů. Ano, dveře historie, které kdysi
Nimitz otevřel, když ocenil černošského hrdinu, se dnes opět tiše
zavírají - ne násilím, ale jemným autoritářstvím byrokracie.
Vítejte ve věku neviditelné cenzury - kde nejsilnějšími nástroji nejsou tanky, ale tabulky v Excelu.
Nejde
o tradiční cenzuru – žádné hranice, žádný oheň. Je to něco mnohem
zákeřnějšího. Tichý bibliokaust. Noční operace. Žádné poplachy.
Chirurgický zásah, téměř hygienický. Tragédie se nahrazuje estetickým
úklidem lakovaného autoritářství.
Seznam zakázaných knih je jako rentgenová snímka mentality za touto výpravou. The Second Coming of the KKK - pryč. The Bell Curve - zůstává. Kritika mizí, bludy zůstávají. A samozřejmě The Camp of the Saints,
rasistický neokoloniální blábol o „invazi“ západu migranty z globálního
jihu - ten tam zůstává, nedotčený. Jako by to byla součást učebních
osnov. Ale jaké jsou ty osnovy? Strach. Strach z rozmanitosti, strach z
kritiky, strach ze zrcadla.
Strach, že se důstojníci dozvědí, že
svět není složen jen z letadlových lodí a vlasteneckých frází, ale také z
nespravedlností, historických chyb a hlasů, které byly po staletí
umlčovány. O to tady jde: ne o obsah knih, ale o samotnou myšlenku, že
přemýšlení je nebezpečné. Že reflexe vlastních dějin je zrada. Že
zpochybňování mocenských struktur je neloajalita.
Nakonec to není jen o knihách - to nikdy není. Je to o paměti. O tom, koho jsme ochotni si pamatovat a koho tiše vymazat.
Diskuse