Nehlásím se ke katolicismu

25. 11. 2011 / Boris Cvek

čas čtení 2 minuty

Občas se o sobě dočtu, že jsem katolík, byť římskokatolickou církev soustavně kritizuji již téměř deset let, od diskuzí na stránkách starokatolické církve až po dnešek. Líbí se mi římskokatolická liturgie, téměř protestantský pietismus Tomáš Kempenského a teologie prvních tisíc let nerozdělené církve (k níž se hlásí církev starokatolická, která je "katolickou" ve smyslu "všeobecnou", nikoli ve smyslu "římskou"). Velmi mi však imponuje také luterské protestantství, které od dob Luthera už mnohokrát smetlo odporné předsudky středověkého římskokatolického molocha, jehož tak nenáviděl Dante Alighieri.

Např. Lutherův požadavek svobody svědomí byl pro římskou církev tak výstřední a strašný, že se s ním jakž takž dokázala vyrovnat až v druhé půlce 20. století na Druhém vatikánském koncilu. Palacký chápe české dějiny, spojené s husitskou revolucí, jako souboj principu svědomí proti principu společenské autority. Luteráni také nekladou zdaleka tak velký důraz na sexualitu, do které se zaklela už od středověku římská církev. Dále luteráni zrovnoprávnili muže a ženy tak, že dokonce luteránský episkopát je tvořen už i ženami. Od roku 1997 pak luterská církev v Dánsku žehná homosexuálním svazkům a podle nedávného sdělení ČTK by homosexuální páry v této zemi měly od místní luterské církve dostat brzy zcela rovnoprávnou svátost manželství, jakou dostávají páry heterosexuální

Nechci říci, že luterské církve nemají své problémy, mezi něž by určitě patřila určitá duchovní chladnost a přílišná světskost, povrchnost, která se v plné zrůdnosti ukázala v zrcadle Kierkegaardova boje za obnovu křesťanství v Dánsku. Kierkegaard je jeden z nejúžasnějších svědků pro Krista a proti dánským luteránům. Ale určitě by nepřitakal římskokatolickým středověkým tmářům a sezdávání homosexuálů by dost možná shledal jako další krok k novému, pravému, bezpředsudečnému křesťanství. Pokud tedy "katolík" znamená "římský katolík", nenazývejte mne nikdo už nikdy "katolíkem", ale raději luteránem. 

0
Vytisknout
9167

Diskuse

Obsah vydání | 28. 11. 2011