K dvoustému výročí narození Karla Marxe
14. 5. 2018
/
Tomáš Korda
čas čtení
5 minut
K tomu:
Nedávno jsme si připomněli narození myslitele, jehož učení, myšlení a filosofie se staly ideologií ospravedlňující minulý režim. Zvláště pak pro post-komunistickou zemi musí proto vyvstat problém, jak s Marxem naložit, jak si tohoto myslitele připomenout, jak se k němu vztáhnout. Už zde ale můžeme předeslat, že se to nepodařilo. Ani po třiceti letech bez cenzury se našemu osvobozenému myšlení (brázdící moře facebookových bublin) nepovedlo navázat poměr k Marxovi, který by mu byl hoden.
Tento nezdar
spočívá v tom, že na místo jednoho poměru k Marxovi
tu máme poměry dva. Z jedné strany je Marx de facto označován za
masového vraha, vedle něhož si Charlie Manson nemůže ani
stoupnout. Tuto logiku lze však vztáhnout i na jiné případy, než
je Marx, protože logika (myšlení) je cosi univerzálního, co
překračuje hranice jednoho případu. Proto jako historicky zcela
bezvýznamný vrah by Charlie Manson vypadal rovněž vedle Ježíše
Krista (křižácké výpravy) nebo Abrahama Lincolna (vietnamská
válka), anebo – chceme-li být věrní této logice – také
vedle Václava Havla (humanitární bombardování). Tím není
řečeno nic proti prezidentu Václavu Havlovi, ale proti této
logice, která se na případu „Havel“ zadrhává. Její
zadrhnutí by ale nemělo vést k obratu o sto osmdesát stupňů,
tudíž k názoru, že mezi Marxem a gulagem, Havlem a
humanitárním bombardováním, Kristem a křižáckými výpravami
není žádná souvislost. Je tam souvislost, ale ne bezprostředně
příčinná jako mezi vrahem a jeho obětí. Jakáže to souvislost
se mezi Marxem a gulagem nachází, nechme prozatím otevřené.
Naproti tomu
druhá strana se na místo hledání této souvislosti zaměřuje na
ty Marxovy činy, které mu lze bezprostředně přičíst, tedy na
Marxovy spisy, které předkládají poznání fungování
kapitalismu. Proto se od této strany dočteme, že Marx je aktuální,
protože kapitalismus
je aktuální. Dokud bude trvat kapitalismus, bude stále
aktuální i Marx. Podle této úvahy je Marxův význam odvozen od
toho, co poznal. Což ovšem vyznívá tak, jako by snad to, co
poznal (kapitalismus), bylo nezávislé na tom, že to poznal.
Vzájemné působení mezi poznávajícím subjektem a poznávaným
objektem lze však stěží, notabene v humanitních větách,
popírat; zvláště když na toto vzájemné působení naráží i
věda přírodní (viz kvantová mechanika). Na druhou stranu je
tento Marxův význam odvozený z trvávání kapitalismu
objektivní a musí proto trvat, i kdyby subjektivní averzi
vůči Marxovi měli všichni obyvatelé planety Země.
Na tento
objektivní význam Marxe pro současnost by měli ti, co ho
zkratkovitě označují za vraha, přistoupit. Neboť právě toto
přistoupení představuje pro ně jedinou šanci, jak Marxe překonat
a učinit ho neaktuálním. Netřeba mít ale strach, že je tady
někdo bude nabádat, aby udělali revoluci a zrušili kapitalismus a
tím Marxe učinili neaktuálním. Tento způsob byl již odzkoušen
a zkrachoval. Tudíž tu máme opět kapitalismus, který vrací
Marxovi objektivní význam, plus tu však máme subjektivní averzi
na Marxe, která tento jeho význam nechce přijmout. Toto je
prekérní situace, která tvoří esenci postkomunistických
společností. Dokud se z této situace společnost nevyhrabe,
bude to společnost post‑komunistická.
Vyhrabat se
z této situace Marxe je možné jedině opětovným uznáním
Marxova významu, tedy nejprve přistoupením na jeho poznání světa
jakožto světa, v němž poslední slovo v poslední
instanci má vždycky zájem kapitálu, a následně překonáním
tohoto poznání zevnitř něho samého. Jen tak lze Marxe učinit
nadobro neaktuálním. Jen tak, že po přistoupení na Marxovo
stanovisko si uvědomíme jeho nedokonalost; ne však dříve. Kdo
totiž s předstihem považuje Marxovo poznání světa za
nedokonalé, ten ho nikdy nepřekoná, protože nikdy nepozná tu
nedokonalost Marxova učení, která se člověku ukazuje až poté,
co uzná dokonalost Marxovy teorie. Jen člověk, který se alespoň
na moment stal marxistou, může Marxe překonat.
To však
přirozeně není případ těch, kteří mají na Marxe averzi a
kteří zhruba zamrzli na úrovni buržoazní ekonomie, jejíž
poznání světa stojí na nižším stupni vývoje myšlenky než
poznání Marxovo. Neboť ve své analýze společnosti nadále
vychází z atomizovaného pojetí individua a nikoli ze
společenských procesů, do nichž je individuum vychováno, nemá
toto jejich poznání světa (společnosti) Marxovi co říci. Proto
se jeho představitelé nezmůže na víc, než říkat Marxovi
„vrahu“. Co by také člověk, který nevidí systematickou
podjatost státu a politiky (nadstavby) ekonomickými zájmy kapitálu
(základnou), nebo člověk, který ji vidí, ale ještě tomu
tleská, mohl Marxovi říci než jen to, že je vrah.
Poznání skutečnosti, které je dokonalejší než to Marxovo,
protože z něj vyplývá, a které ho tím pádem
vyvrací zevnitř – na jeho vlastním hřišti – představuje
takový poměr k Marxovi, který ho uznává a kritizuje
zároveň. Takové poznání by si Marx zasloužil dostat k výročí
svého narození.
12671
Diskuse