Smysl československého Pražského jara pro socialismus
20. 8. 2018
/
Pavel Rybák
čas čtení
5 minut
Snahu té epochy
vidím především ve snaze socialismus vylepšovat, to bylo Pražské
jaro 1968 v Československu, mimořádné svou preferencí
politické stránky reformy a obdivuhodným vzestupem společenského
pohybu. Nalézat kompromis mezi socialismem a kapitalismem
v hospodářství a mezi diktaturou a demokracii v politice,
jakousi zlatou střední cestu. Komunismus byl společenský systém,
který svou původní podstatou nebyl schopen vlídné budoucnosti
bez liberálních reforem.
Vládl takovým způsobem, že si
zasloužil pouze jednoznačný konec a věčné sebe znemožnění.
To nebyla jen věc socialismu jako takového, jeho politické
brutality a nemohoucnosti modernizovat hospodářství, nýbrž také
slabá schopnost československých vůdců obohacovat socialismus
národními prvky, především velmi ochotně ustupovali svým
sovětským vládcům.
Jistěže takový komunistický vývoj
probíhal všude v zóně mezi Berlínem a Moskvou, nicméně od
určité doby si uvědomili jednotliví vládci skutečnou tvář a
potřebu sovětského systému.
A sice tu skutečnost, že jednotliví
komunističtí vůdci utlačovali svůj lid moskevskými požadavky a
začali se pokoušet o reformní snahy ve svých zemích. Ano,
rozhodli se pro velice dlouhodobý a nejistý projekt jakým
bezesporu byla liberalizace socialismu.
Proto vzniklo také
československé Pražské jaro, nebyla to otázka jednoho jediného
roku, společnost se utvářela od druhé poloviny padesátých let,
od dvacátého sjezdu sovětské komunistické strany.
Ovšem jen
teoreticky, Praha reagovala velmi pomalu na trendové změny
v komunistickém hnutí. Až léta šedesátá byla dobou
určitého uvolnění, ovšem jen určitého, stále československá
komunistická společnost plodila tisíce politických vězňů,
žalobci převládali nad obhájci několikanásobně.
Dubčekův
režim lepšího komunismu nabídl lidem všech vrstev smířlivější
variantu socialismu, všeobecná liberalizace působila velmi silně
a neohroženě.
Co ještě předchozí rok nemohlo být ani snem,
bylo najednou nejen pouhou skutečností a vynášeli nejen pana
Dubčeka do nebe. Lidé se dovídali neblahé údaje o tragických
létech padesátých, účastnili se všeho možného.
Měla tahle
doba bohužel také rozpory, a to poměrně zásadní. Samotná
demokratizace dokázala vlastně jednu jedinou věc, vláda
garantovala občanům jejich demokratická práva a svobody,
komunisté vládli pořád sami, nehodlali v žádném případě
zpochybnit vedoucí roli komunistické strany ve společnosti, ovšem
připouštěli demokratický přístup k občanům.
Zachováním
komunistického monopolu vytvořili značné pochybnosti u mnohých
přemýšlivých spoluobčanů o tom, jestli reformní komunismus
není jen dočasná strategie, jak si získat větší popularitu.
Přesně tak bychom onu dobu mohli vnímat dnes, kdy v ní
nenacházíme žádnou politickou revolučnost, neboť máme
demokracii občanskou, a nikoliv demokracii řízenou jedinou vládní
stranou.
Samozřejmě takto nelze porozumět socialismu s lidskou
tváří. Ovšem klíčová rozhodně byla realita komunistických
let před rokem 1968, právě v tom roce a po něm, kdy
politická a jiná uvolnění byla skutečně něčím novým a
mimořádným.
Jednalo se tedy opravdu jen o vylepšování diktatury
shora, komunisté se nezbavili svých mocenských návyků,
dodržovali vůdčí postavení komunistické strany, zakazovali
vznik jiných politických stran a právo na konstruktivní opozici,
nicméně stále chtěli diskutovat s občany a tímto způsobem
vládnout.
Dopouštěli se jistých zásadních politických omylů,
vyprovokovali spirálu svobody, kterou není možné nikdy zastavit,
která s rostoucí časem nabírá na intenzitě. Bezprostředně
před okupací vznikaly nejrůznější petice převážně
antikomunistického charakteru, což byla viditelná změna trendu
oproti počátku roku, které uváděli do pohybu reformně
komunističtí politici.
V hospodářské části reformního
vývoje se také děly nevídané události, nicméně ani zde nebyly
překonány viditelné rysy direktivního řízení hospodářství,
a sice nadřízenosti a podřízenosti.
Komunisté podcenili
především samotný základ efektivnějšího hospodářství, a to
tu jistou skutečnost, že prioritou svobodné ekonomiky je člověk
a jeho trvalá svobodná motivace. Což bylo v rozporu s
(reformně) komunistickými představami.
Pro zachování „reforem“
do budoucna potřebovali tehdejší komunisté zachovat vnější a
vnitřní stabilitu státu, což se nepodařilo.
Nekonečný tlak na
Dubčekovu vládu jak uvnitř komunistické strany, tak na úrovni
Sovětského svazu a jeho satelitů vyústil v okupaci pěti
komunistických armád, a tedy začátek konce Pražského jara
v Československu, všichni reformátoři a veřejné osobnosti
byli nemilosrdně likvidováni.
Druhá možnost stabilního prostředí
reforem byla jejich společenská udržitelnost, tedy především
ekonomická stránka vývoje. Nebylo nikdy jisté, zda by komunisté
chtěli udržet reformní vývoj při dlouhodobě horší kondici
hospodářství. Vždy to byli právě oni, kdo se obával
nestability.
V politickém smyslu nepřetržitého občanského
vývoje by padaly v úvahu dvě možnosti, buď ukončení
diktatury (což dokázal komunista János Kadar v Maďarsku,
v roce 1989), nebo návrat ke starým politickým pořádkům
vnitřní nebo vnější silou.
12653
Diskuse