Dlouhodobý ruský dezinformační plán pro Azovské moře

7. 12. 2018

Dezinformační kampaň Kremlu týkající se Azovského moře nezačala ve chvíli, kdy Rusko zajalo tři ukrajinská plavidla a osádky, když na ně 25. listopadu spustilo palbu. Ve skutečnosti tato kampaň odstartovala mnohem dříve.

Před více jak rokem ruská média začala publikovat tvrzení, že "Ukrajina v Azovském moři prohlubuje mořské dno pro flotilu NATO". Ve skutečnosti nelze objevit žádné důkazy o nějaké "flotile NATO".

Vloni v létě a na podzim kampaň zesílila. Doslechli jsme se, že Ukrajina náhle "infikovala Azovské moře cholerou" (Světová zdravotnická organizace hlásila, že nemá údaje o onemocněních cholerou v této oblasti).

V září už messaging připravoval půdu pro pozdější dezinformaci, když předpovídal "Západem inspirované provokace na pobřeží Azovského moře" a že USA "plánují střety mezi ukrajinskými a ruskými námořními silami v Černém moři od 90. let". "Důkazy" jsou založeny na videohře a tvrzení bývalých ruských vojáků o tom, co údajně viděli před 15 lety.

Všechny zmíněné dezinformační zprávy mají týž cíl: Ukázat, že Ukrajina je agresorem a že ke svým "provokacím" přijímá rozkazy od Západu. To je pro ruské dezinformátory vždy vhodná zpráva, pokud se podíváme na ilegální anexi Krymu, nebo na následná lživá tvrzení, že Azovské moře je ruským "vnitrozemským mořem" - nebo na oslavu použití vojenské síly proti Ukrajině.

V posledním týdnu jsme také zaznamenali změnu zaměření: Na samotné Ukrajince. Cílem je zřejmě šířit nedůvěru v ukrajinskou vládu a západní partnery, a to zprávami typu "Západ chtěl obarvit Azovské moře krví ukrajinských občanů" a "děti v Mariupolu musejí vojákům kopat zákopy".

Anglickojazyčná konspirační sféra k ospravedlnění ruských akcí vynalezla ještě další teorii. Neomylná logika tvrdí, že ruské síly zvláštního určení ve skutečnosti zastavily provokaci, která mohla vést ke 3. světové válce - když tajné služby Británie a Ukrajiny údajně převážely přenosnou jadernou nálož, která měla vybuchnout na krymském mostě. Nikdo z autorů se ani nesnažil předložit nějaký důkaz.

Paralelně s operací týkající se Azovského moře se ve vzduchu také objevila láska k chaosu - přinejmenším v redakcích televize RT. Nepokoje ve Francii přitáhly takovou pozornost, že klíčové slovo "Francie" vede k více než 20 příspěvkům jen za posledních 5 dní. Nedávalo by smysl, kdyby RT s podobnou intenzitou informovala o ruských protestech proti penzijní reformě? Srovnání s mediálním pokrytím v BBC vede k jistým závěrům o strategii, která stojí za takovým "zpravodajstvím".

Ruská televize dospěla k závěru, že protesty ve Francii se podobají "Američany sponzorovaným barevným revolucím" - a že tak jako majdan jsou diktovány Američany v reakci na Macronovy plány vytvořit evropskou armádu.

Zní to nadneseně? Zdá se, že roky dezinformací ohledně majdanu vytvořily informační prostor, kde se spoléhání na konspirační teorie stalo normou.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
1377

Diskuse

Obsah vydání | 11. 12. 2018