Kde je Bůh (v těchto týdnech)?
30. 4. 2020
/
Miloš Dokulil
čas čtení
9 minut
Čtenáři Britských listů nemohou teď denně nezakopnout o tuto otázku;
pouze ji mají v rámci inzerce „aktualizovanou“ na
současnou koronavirovou epidemii covid-19 (která by se mohla
kdykoliv znovu opakovat jako běžná chřipka, jak teď o tom začali
ujišťovat svět čínští specialisté na nakažlivé choroby). I
když bývala rovněž občas období, kdy víra v Boha či
v bohy mohla mít nosnost záchranné brzdy před neznámou
epidemicky působící metlou v případě, že se člověk
uchýlí k upřímné niterně prožívané modlitbě, vnímané
jako vyslyšitelná prosba o ochranu před zákeřnou smrtí.
V českých soudobých poměrech máme křesťansky věřících
bližních jen zhruba 10 %. Čili většina našich
spoluobčanů zůstane vůči té otázce v záhlaví této
úvahy či přímo naléhavě mrkajícího inzerátu z BListů
zřejmě netečná. Leč zkusme přesto aspoň trochu si v těch
náboženských souvislostech přiblížit některá užitečná
fakta.
Především si jsme jisti tím, že rod Homo nedisponoval
okamžitě dispozicemi k jazykově formulovaným tvrzením.
Teprve řečí zprostředkované projevy mohou podat informaci o
jevech či procesech, které nejsou (možná vůbec) k dispozici,
ale mohou vyvolat aspoň přibližnou představu v dalších
jedincích lidské pospolitosti o čemkoliv, co je sice zrovna
v přesahu lidské smyslové kompetence, ale přesto – byť
možná vágně – adresátovi toho jazykově tlumočeného sdělení
nějak srozumitelné a kéž by i představitelné. Počátky
k tvorbě jazyka nám byly dány teprve zhruba před dvěma
sty tisíci lety, a to biologicky vzniklou způsobilostí
k funkci hlasivek. (Ještě je předčasné šeptmo napovídat,
že „Bůh byl to Slovo“!).
Theisté i atheisté (od řeckého „theos“ =
„bůh“; „a“ je řecky zápor; antické řecké „th“
zní jinak než „t“!) ovšem vědí, že „Bůh“ či „bohové“
v tomto našem světě smyslově zjevně identifikovatelní
nejsou. Jinak opět řečeno: bez jazykových prostředků si na
taková zvláštní jsoucna neukážeme. A pokud naši předkové
zrovna žili v poslední době ledové, ne že by zrovna takový
čas byl pohodový na nějaká poučná (či jinak závažná)
sdělování o něčem, co tolik nebolelo jako zima či hlad. Takže
teprve až se začali v nám bližším čase ti další
předkové konečně na půdě usazovat a povstala éra zemědělství,
mohly též vzniknout úvahy o tom, proč se zrovna neurodilo, anebo
jak dále ty tajemné síly přírody přesvědčit o tom, aby byly
lidem nápomocné. Nic není hned všude. Teprve před 12 tisíci
lety se na vhodných místech začali ti nám ještě bližší
předkové konečně „usazovat“ k trvalejšímu životu na
místech pobytu. A zhruba v poločase tohoto již poměrně
krátkého času začaly vznikat hospodářsko-politické instituce
s výraznými náboženskými znaky, znamenající to, co bylo
později nazváno unií trůnu a oltáře. Aby něco takového
historicky obstálo, bylo nutné, aby znaky takové společenské
organizace měly jistou stabilitu. Aby „posvátnost“ měla
určitou tradici. I když naléhavěji a dříve došlo
k písemným záznamům v otázkách majetku či podpory
paměti o závažných událostech vojensko-politických. Díky
následnému vynálezu písma byl tu nakonec i jedinečný „Epos o
Gilgamešovi“; a potom další texty, zaměřené nejen na
historické události, ale též na jejich náboženskou „režii“.
(Zrovna zmíněný epos se již zabývá dokonce problematikou
možného posmrtného života lidí.)
Vzhledem k tomu, že v současnosti je nejvíce na světě
křesťanů a muslimů, nelze opomíjet ideovou kolébku obou těchto
směrů věr, a tedy židovství jako nemálo výjimečnou formu
monotheismu. A potom tu budeme disponovat hned třeba před pouhými
třemi tisíciletími výchozími stopami od henotheismu
k monotheismu (řecky „henos theú“, tj. „jeden
z bohů“). (Židovská víra v jednoho Boha nejdříve
respektovala existenci jiných bohů v sousedních zemích; jen
ten vlastní ovšem byl spásonosný a zároveň zárukou naděje do
života dalších generací národa.) Před dvěma tisíciletími
byly tehdejší kulturně a hospodářsky vyvinuté země vesměs
pohanskými státy, ekonomicko-sociálně s otrokářským
zřízením, přičemž většina obyvatel byla negramotná.
A neměli bychom zapomínat ani na to, že pokud vůbec nakonec
vznikl nějaký spis (od antiky po zhruba začátek novověku;
nejméně do doby po roce 1453, kdy nám začal knihtisk), byl jako
rukopis nejdříve jen v jednom exempláři; a později
případné pořizované kopie nějak v mezičase již
propagovaného textu nemusely být automaticky zcela věrné
originálům, zvláště když třeba v mezičase došlo k nové
interpretaci některých námětů z původního rukopisu.
Nedivme se, že třeba zrovna v rámci křesťanství víra měla
nakonec svou smysluplnou prezentaci danou především nanejvýš
srozumitelnou vírou v posmrtný život, navíc paradoxně
garantovanou výkupnou smrtí Ježíše jako Vykupitele; přičemž
časem (necelého půl století po Ježíšovu ukřižování) tu
ještě vznikly doprovodné texty o Ježíšově životě, které
odkazem na další zázraky mohly tu víru v moc posmrtné
spásy ještě posilovat. Také si připomeňme, kdy a proč
nakonec byl zaveden obřad křtu pro stoupence Krista Ježíše.
Vždyť apoštol Pavel měl velké úspěchy mezi pohany, ale brzdou
tu byla jako doklad příslušnosti k vznikající „církvi“
stále apoštolem Petrem požadovaná obřízka, kterou pohané ve
svých životech neabsolvovali. Takže z původní židovské
sekty Ježíšových stoupenců tu hned novým paralelním obřadem
křtu bylo společenství, které už se nemohlo opírat o výlučně
židovské tradice a práva (včetně vstupu do Chrámu
v Jeruzalémě nebo do synagog!). I takto – málem jenom
„bezděky“ – jsme si mohli teď ověřit, že rituál každé
víry i její věroučné základy jsou výsledkem vzájemné
součinnosti vůdčích lidí každého náboženského hnutí; a že
tu automaticky nejde okamžitě o nic, co by bylo sesláno s nebes,
navíc s možnou zárukou boží vůle, která by tu či onu
poučku nebo obřad posvěcovala.
Světu, v němž můžeme testovat pravdu a omyl, anebo to či
opak na základě další evidence reklamovat, dáváme přívlastek
„imanentní“. K čemu se takto – ani za cenu
možného omylu – dostat nemůžeme, je vůči našemu světu
zjevně v přesahu; a pak by se jednalo o „transcendenci“.
Něco jiného ovšem je, že např. zatím nemáme třeba technické
prostředky ke zkoumání toho, co je mimo stávající dostupnou a
nějak výchozím způsobem rozlišitelnou vzdálenost nebo velikost
či jiné fyzikálně-chemické vlastnosti (aspoň teoreticky), a
opět budeme někde jinde, jakmile připustíme, že jistá
potenciální realita je principiálně nezpůsobilá k lidské
testaci.
Pokud např. připustíme, že by mohl kdysi dávno příští
světec, původně Saul z Tarsu, prožít před Damaškem nějaké
zjevení připisované Kristu, pak by byl tento individuální
prožitek adekvátně nesdělitelný dalším lidem, protože
ani jako příští apoštol Pavel sám konvertita ke kristovské
víře nedokázal ten sugestivní a osobně zlomový zážitek
vyjádřit jinak, než jen jako metaforu (s uplatněním
tehdy vágního řeckého termínu „pneuma“).
Problém bychom asi mohli mít (či měli bychom) navíc také tehdy,
kdybychom zároveň mínili zvážit, do jaké míry je vůbec možné,
že na zeměkouli je tolik vzájemně neslučitelných věr (a tím
pádem i svrchovaných božstev). Tím spíš ta „pluralita
Božstev“ automaticky brzdí nějak schůdné uvažování o
„Něčem Svrchovaném nad našimi hlavami“, když my lidé předem
navíc vybavíme hned ten náš imanentní svět karteziánským
„dualismem“ (hmoty a spirituálního vědomí), aniž si třeba
zatím (jen zatím?) víme rady s tou separátní – a svébytně
„singulární“ – mentalitou našeho lidského sebe-vědomí!
(Vrátíme se k té tématice ještě? Kdy přestane konečně
ten inzerát o časově do epidemie „ukotveném“ Bohu na nás
mrkat?)
14226
Diskuse