Tři návrhy ke klidnému dokončení školního roku
12. 4. 2021
čas čtení
3 minuty
Dopis ministru školství
Vážený pane ministře,
prosíme Vás o dialog k těmto návrhům, píše Petr Chaluš:
Na základě dialogu mezi rodiči školních dětí v rámci diskusních platforem Fóra Rodičů navrhujeme:
1)
Nastavit jednoznačně dobrovolnost školní docházky prezenční formou.
Umožnit rodičům, kteří k tomu mají důvod, zůstat s dětmi v režimu
distančního vzdělávání do konce školního roku. Důvody rodičů jsou
zdravotní rizika pandemie v rodinách se zdravotně oslabenými členy
domácnosti, obavy z testování, roušek a dalších režimových opatření
školy, které považují za zátěž nebo riziko pro děti. Doporučení MŠMT
omlouvat tyto děti jako nemocné není dostatečné řešení, pro možnost
zůstat v distanční výuce by měl být jasný a jednoduchý postup. Školy by
měly dostat podporu v tom, aby mohly zajistit co největší výukovou
podporu na dálku i těmto dětem, co budou nadále v distanční výuce.
Pozn. red.: "Nejkritičtější je dopad vzdělávání na děti žijící v nevyhovujících
podmínkách, bez elementární podpory nejen k distančnímu vzdělávání,
nýbrž ke vzdělávání vůbec. Nastavení "dobrovolnosti" školní docházky
povede velmi pravděpodobně k tomu, že významná část těchto dětí a
mladých lidí zůstane do konce roku reálně mimo vzdělávání, což
pravděpodobně prohloubí už tak obrovský handicap způsobený
dlouhotrvajícím deficitem. Pokud skutečně chce kdokoliv činný ve
školství řešit reálný problém, měl mít na paměti právě tento a měl by se
snažit přispět k tomu, aby prioritou byla pomoc nejvíce ohroženým."
2)
Omezit dohánění výuky a vystavení dětí stresu z podávání školních
výkonů, zabránit nadměrnému testování a hodnocení znalostí. Důležité je
podpořit děti v učení, v psychické pohodě, ve vztazích s ostatními
dětmi. Cestou k tomu je například zrušení známek do konce školního roku a
zrušení známek na vysvědčení. Vysvědčení může být podporující zpětnou
vazbou žákovi, co se mu daří a v jakých oblastech se má rozvíjet a jak.
Navrhujeme také zrušení státních maturitních testů a ponechání školní
části maturity flexibilní dle možností škol. Do diskuse o formě
hodnocení na vysvědčení, a i po podobě školní maturity na úrovni školy
zapojit školské rady, kde jsou zástupci učitelů, zřizovatele i žáků a
rodičů.
3) Uspořádat setkání MŠMT s rodičovskými a studentskými organizacemi, a nastavit trvalou komunikaci všech opatření na úrovni mateřských, základních a středních škol s těmito zástupci rodičů a studentů. Rodiče mají stále mnoho obav kolem testování dětí, zda bude dostatečně bezpečné, citlivě a profesionálně organizačně zajištěné, respektující k dětem a rodičům, bez zátěže a stresu pro děti. Tyto otázky by se měly dopředu řešit se zástupci rodičovských organizací, jejich připomínky by mohly pomoci lepšímu průběhu provozu škol, který by pak vyhovoval většině rodičů. Takto nastavená komunikace může být prevenci mnoha konfliktům, které na školách kvůli nejasnostem mohou v této situaci vznikat.
3) Uspořádat setkání MŠMT s rodičovskými a studentskými organizacemi, a nastavit trvalou komunikaci všech opatření na úrovni mateřských, základních a středních škol s těmito zástupci rodičů a studentů. Rodiče mají stále mnoho obav kolem testování dětí, zda bude dostatečně bezpečné, citlivě a profesionálně organizačně zajištěné, respektující k dětem a rodičům, bez zátěže a stresu pro děti. Tyto otázky by se měly dopředu řešit se zástupci rodičovských organizací, jejich připomínky by mohly pomoci lepšímu průběhu provozu škol, který by pak vyhovoval většině rodičů. Takto nastavená komunikace může být prevenci mnoha konfliktům, které na školách kvůli nejasnostem mohou v této situaci vznikat.
Pozn. red.: Body 2 a 3 jsou jistě správně formulované, ale netýkají se jen covidu.
Více zde: https://forum-rodicu.webnode.cz/news/forum-rodicu-3-navrhy-ke-klidnemu-dokonceni-skolniho-roku/
S pozdravem
Fórum Rodičů
7540
Diskuse