 
Básník nehmotných proměn
8. 7. 2022 / Pavlína Antošová
čas čtení
4 minuty
Dne
 8. července 1822 se na Tyrhénském (ze širšího pohledu na Středozemním) 
moři během několika desítek minut strhla bouře. V ní při plavbě z 
Livorna do Lerici ztroskotala malá loď. Mezi členy nezkušené posádky, 
kteří do jednoho zahynuli, patřil také anglický romantický básník Percy 
Bysshe Shelley. Zbývaly mu necelé čtyři týdny do třicátých narozenin.
 
  
Pocházel
 z nižší anglické šlechty (jeho dědeček získal titul baroneta). V raných
 školních letech – za cenu kruté a vleklé vnitřní bolesti – ustál Percy 
dlouhodobou šikanu, která skončila až během posledního ročníku vyhlášené
 střední školy v Etonu. Tato zkušenost (zároveň s vlivem skotského  
filosofa Jamese Linda) posílila jeho zájem o přírodu, a v ní především o
 vše plynoucí. Přestože jej později (kvůli pamfletu Nezbytnost ateismu (The Necessity of Atheism, 1811))
 vyloučili z oxfordské univerzity, jeho všeobecný rozhled a znalosti 
filosofie daleko přesahovaly průměr. Literární tvorba pro něj znamenala 
mimo jiné únik z tragických životních událostí. (A mezi ně patřily 
sebevraždy jak jeho první ženy, tak sestry jeho pozdější druhé manželky,
 i úmrtí většiny jeho dětí. Navíc také ostrakizace anglickou 
společností, byť ne tak silně nenávistná jako vůči lordu Byronovi).
V
 Shelleyho básních, dramatech a esejích se s metafyzickým rozměrem 
doplňuje rozměr utopický. Nepřekvapuje, že právě Shelley se podrobně 
ujal shakespearovské představy o snové královně Mab. Stejnojmenná raná 
poéma (Queen Mab, 1813) se upíná na utopickou vizi – mimo jiné 
ale i proto, že její 4. zpěv obsahuje mimořádně výstižnou 
charakteristiku války. Básníkovy divadelní hry vynikají širokým 
tematickým rozsahem. Když se v roce 1922 Karel Čapek zasadil o české 
jevištní ztvárnění dramatu Cenci (The Cenci, 1819), zvolil
 téma dávné rodinné tragédie jako varování před domácí nesvorností, a 
také jako jinotaj vzpoury proti politickému útlaku. Naději naopak 
vzbuzuje drama Odpoutaný Prométheus (Prometheus Unbound, 
1820); při dotváření starořeckého mýtu se ale Shelley zabývá i tyranií 
bájných nebeských světů. Takovým pojetím do jisté míry navazuje 
například na Johna Miltona, a hlavně své názory z vlastních dřívějších 
textů plynule rozvíjí.
Už samotné názvy 
některých lyrických básní odpovídají Shelleyho zájmu o nehmotné, 
pomíjivé děje – v prvé řadě přírodní. „Óda na západní vítr" ("Ode to the
 West Wind," 1819) vznikla jako spojení pěti sonetů a končí metaforicky 
vyjádřenou otázkou, jestli se nám dobré časy ve zlých dobách příliš 
nevzdalují. „Oblak" ("The Cloud," 1820) si mj. všímá tvorby i ničení a 
jejich součinnosti; a také prostoty, jež nenápadně vytváří podmínky pro 
okázalost.
Dočasností pompy se zabývá sonet 
„Ozymandias" (1818). Popisuje, co v poušti zbylo z pomníku vladaře. Pro 
srovnání: John Keats ve svých proslulých verších o řecké váze opěvuje 
trvalý výsledek drobné práce pro radost. Zato Shelley v básni o torzu 
sochy upozorňuje na pomíjivost, kterou s sebou zákonitě nese každé 
velikášství. Tím spíš, pokud si oslavu vynutil strach.
Percy
 Bysshe Shelley patří (spolu s Byronem a Keatsem) ke druhé generaci 
anglických romantiků, v níž je – chronologicky vzato – druhým ze tří 
velkých tvůrců. V rámci anglického romantismu obsahuje jeho dílo zřejmě 
nejsilnější filosofický náboj. Za svého života se musel smířit s velice 
malou čtenářskou obcí. Přitom ale tvořil nesmírně důležitou – nezřídka 
tmelící – část svého společenského okruhu, do něhož patřily osobnosti 
jako jeho druhá žena Mary (dcera filosofa Williama Godwina) nebo lord 
Byron. Literární historiky dnes Shelleyho dílo láká hlavně 
všudypřítomným napětím mezi rozplývavostí a věčným koloběhem. Širší 
veřejnost se při promyšlené volbě textů setkává s metaforickým či 
symbolickým vyjádřením témat překvapivě současných.     
10024
 
 
Diskuse