
Básník nehmotných proměn
8. 7. 2022 / Pavlína Antošová
čas čtení
4 minuty
Dne
8. července 1822 se na Tyrhénském (ze širšího pohledu na Středozemním)
moři během několika desítek minut strhla bouře. V ní při plavbě z
Livorna do Lerici ztroskotala malá loď. Mezi členy nezkušené posádky,
kteří do jednoho zahynuli, patřil také anglický romantický básník Percy
Bysshe Shelley. Zbývaly mu necelé čtyři týdny do třicátých narozenin.
Pocházel
z nižší anglické šlechty (jeho dědeček získal titul baroneta). V raných
školních letech – za cenu kruté a vleklé vnitřní bolesti – ustál Percy
dlouhodobou šikanu, která skončila až během posledního ročníku vyhlášené
střední školy v Etonu. Tato zkušenost (zároveň s vlivem skotského
filosofa Jamese Linda) posílila jeho zájem o přírodu, a v ní především o
vše plynoucí. Přestože jej později (kvůli pamfletu Nezbytnost ateismu (The Necessity of Atheism, 1811))
vyloučili z oxfordské univerzity, jeho všeobecný rozhled a znalosti
filosofie daleko přesahovaly průměr. Literární tvorba pro něj znamenala
mimo jiné únik z tragických životních událostí. (A mezi ně patřily
sebevraždy jak jeho první ženy, tak sestry jeho pozdější druhé manželky,
i úmrtí většiny jeho dětí. Navíc také ostrakizace anglickou
společností, byť ne tak silně nenávistná jako vůči lordu Byronovi).
V
Shelleyho básních, dramatech a esejích se s metafyzickým rozměrem
doplňuje rozměr utopický. Nepřekvapuje, že právě Shelley se podrobně
ujal shakespearovské představy o snové královně Mab. Stejnojmenná raná
poéma (Queen Mab, 1813) se upíná na utopickou vizi – mimo jiné
ale i proto, že její 4. zpěv obsahuje mimořádně výstižnou
charakteristiku války. Básníkovy divadelní hry vynikají širokým
tematickým rozsahem. Když se v roce 1922 Karel Čapek zasadil o české
jevištní ztvárnění dramatu Cenci (The Cenci, 1819), zvolil
téma dávné rodinné tragédie jako varování před domácí nesvorností, a
také jako jinotaj vzpoury proti politickému útlaku. Naději naopak
vzbuzuje drama Odpoutaný Prométheus (Prometheus Unbound,
1820); při dotváření starořeckého mýtu se ale Shelley zabývá i tyranií
bájných nebeských světů. Takovým pojetím do jisté míry navazuje
například na Johna Miltona, a hlavně své názory z vlastních dřívějších
textů plynule rozvíjí.
Už samotné názvy
některých lyrických básní odpovídají Shelleyho zájmu o nehmotné,
pomíjivé děje – v prvé řadě přírodní. „Óda na západní vítr" ("Ode to the
West Wind," 1819) vznikla jako spojení pěti sonetů a končí metaforicky
vyjádřenou otázkou, jestli se nám dobré časy ve zlých dobách příliš
nevzdalují. „Oblak" ("The Cloud," 1820) si mj. všímá tvorby i ničení a
jejich součinnosti; a také prostoty, jež nenápadně vytváří podmínky pro
okázalost.
Dočasností pompy se zabývá sonet
„Ozymandias" (1818). Popisuje, co v poušti zbylo z pomníku vladaře. Pro
srovnání: John Keats ve svých proslulých verších o řecké váze opěvuje
trvalý výsledek drobné práce pro radost. Zato Shelley v básni o torzu
sochy upozorňuje na pomíjivost, kterou s sebou zákonitě nese každé
velikášství. Tím spíš, pokud si oslavu vynutil strach.
Percy
Bysshe Shelley patří (spolu s Byronem a Keatsem) ke druhé generaci
anglických romantiků, v níž je – chronologicky vzato – druhým ze tří
velkých tvůrců. V rámci anglického romantismu obsahuje jeho dílo zřejmě
nejsilnější filosofický náboj. Za svého života se musel smířit s velice
malou čtenářskou obcí. Přitom ale tvořil nesmírně důležitou – nezřídka
tmelící – část svého společenského okruhu, do něhož patřily osobnosti
jako jeho druhá žena Mary (dcera filosofa Williama Godwina) nebo lord
Byron. Literární historiky dnes Shelleyho dílo láká hlavně
všudypřítomným napětím mezi rozplývavostí a věčným koloběhem. Širší
veřejnost se při promyšlené volbě textů setkává s metaforickým či
symbolickým vyjádřením témat překvapivě současných.
8510
Diskuse