
Banánové republiky - osa Trumpových klonů
28. 3. 2025 / Fabiano Golgo
Boscan
trefně popisuje, že tito vůdci vzkvétají v chaosu, zboží tak hojném v
Latinské Americe jako znehodnocené bankovky v Mileiho Argentině. Bukele,
mladý autokrat se zálibou v selfíčkách a masovém věznění, proměnil
Salvador z doupěte gangů v pozlacenou klec, kde 1 % populace hnije v
jeho dystopickém megavězení. Jeho 92% podpora by zahanbila i Huga
Cháveze - důkaz, že strach, přebarvený na „bezpečnost“, je silným opiem
pro masy.
Milei, libertariánský šašek s motorovou pilou
(metaforickou, ale kdo ví), křičí přes Instagram o zkáze „kasty“ a mění
hyperinflaci v přebytky. Jeho tažení proti státním výdajům je
mistrovským kouskem populistické alchymie: přetavit ekonomické
zoufalství v kult osobnosti. Že si Elon Musk z něj bral inspiraci pro
svůj „DOGE experiment“? V cirku pozdního kapitalismu je vláda memeového
anarchisty logickým krokem.
A pak Noboa, panenkovský dědic
banánového impéria, jehož vzestup připomíná telenovelu napsanou
Machiavellim. Po převzetí země zmítané násilím a blackouty neváhal
vtrhnout do mexické ambasády jako bondovka v podání narkobaronova syna.
Jeho popularita, držená nad vodou poklesem vražd, naznačuje, že
Ekvádorci prominou pár diplomatických skandálů - pokud mrtvých přibývá o
trochu pomaleji.
Tyto muže spojuje nejen pozvání do Trumpova
klubu, ale i ovládnutí moderní propagandy. Bukele vládne přes Twitter,
Milei káže na Instagramu a Noboa hraje roli Barbíny na TikToku.
Žurnalistika, ten otravný relikt demokracie, je buď vyhnána (Bukeleho
kritici uprchli do Kostariky), zkrocena (Mileiho „militantní“
intervieweři) nebo přepadena (Noboaův nájezd na ambasádu). Tisk není
umlčen - jen ghostován, jako bývalý milenec v digitální éře.
Jak
píše Boscan, tito vůdci „obcházejí média“, aby mluvili „přímo k lidem“.
Fráze, která by měla děsit každého, kdo zná dějiny 20. století. Proč
však potřebovat boty s ocelovou špičkou, když stačí algoritmy? Novou
uniformou autoritáře je virální tweet, jeho obuškem hashtag.
Největší
ironií článku je Trumpovo dvoření se těmto „autoritářům“ - setkání hvězd z reality
TV, které se prohlásily za státníky. Trump, jenž obdivoval
Putinovu „pevnou ruku“, v nich vidí své dvojníky. Jejich aliance není
ideologická, nýbrž estetická: společná láska k show, malicherným sporům a
opojnému jásotu davu. Že Mileiho „plán motorové pily“ inspiroval Muskův
DOGE projekt? V 21. století je vláda jen dalším memem.
Boscanův
návod však obsahuje i vlastní epitaf. Autoritáři jsou tragické postavy -
závislí na potlesku, ale jsou odsouzení k jeho pomíjivosti. Bukeleho věznice
přetékají, Mileiho pila tupne a Noboaův image „Barbie“ brzy zešediví.
Jak varuje Carolina Sandoval: „Žádný potlesk netrvá věčně.“
Latinskoamerická historie je hřbitovem caudillů, kteří zaměnili obdiv za nesmrtelnost.
Demokracie
neumírá výstřely, ale pomalým odevzdáváním svobod za sliby stability. A
jakmile jednou potlesk utichne, auoritář zjistí, že moc - jako cirkusový
stan - se rychle skládá.
Diskuse