Ne že by se to nedělo i ve světě kamenného podnikání, ale je to tam podstatně obtížnější. Typickou metodou je transfer pricing: pokud nadnárodní řetězec chce kvůli daním stáhnout zisk své dcery v (například) ČR tím, že jí matka nebo jiná pobočka prodává velkoobchodně brambory násobně dráže než je v kraji obvyklé, hrozí a nastává citelná penalizace, doměření daně.
Podobně riskantní jsou různé "konzultační služby" a podobně; všechno se to samozřejmě stále dělá, ale tak, aby se "jedlo a moc nemlaskalo", tedy aspoň s jakousi mírou.
Internetové společnosti ovšem princip přesouvání zisků dovádějí do dokonalosti: za náklady se prohlásí "infrastruktura", "datová centra", "licence software" (sami sobě) a podobně, daně minimalizují k nule.
Nejsou to komodity, nejsou to brambory s cenovkou, správce daně nemá jak přesně transferovaný zisk vyčíslit, pokud se o to pokusí, protistrana se odvolá a případné soudy spíš vyhrává.
Problémem ovšem je, že je to vlastně řešení jedné nespravedlnosti jinou nespravedlností.
Daň ze zisku je poměrně férová: vydělal jsi, tak se poděl. Daň z obratu je nefér, protože řada firem jede cíleně a zcela legitimně na velký obrat a malý zisk, takže výsledkem by nejspíš muselo být zdražení produktu nebo služby.
"Daň za velikost" taky moc férová není - firma je často velká jen proto, že holt je hráčem v obřím byznysovém oboru, jiná tak velká není, protože působí v niche (kde přitom může být až monopolní a dosahovat "nestoudných" zisků - krásným příkladem je brýlařský monopolista Luxottica).
Za plentou se ostatně hovoří o tom, že celé toto plánované opatření je namířeno proti čtyřem firmám, které jsou "shodou okolností" všechny americké: proti Amazonu, Applu, Facebooku a Googlu (některé z velkých firem záměrně daní v Irsku či Lucembursku, zemích s nejnižší sazbou, pozn. redakce). I když by se jistě dotklo více subjektů, tito čtyři obři by nesli lví podíl plánovaného daňového doplatku (odhadované 4 mld EUR). Takže i když to nikdo neřekne nahlas, je to vlastně součást obchodního boje mezi EU a USA.
Další obtíží bude vůbec výpočet této daně, který by dle francouzského návrhu byl spíše odhadem ve smyslu "kolik by ta firma vydělala/musela odvést daní kdyby sídlila v naší zemi a ne někde jinde". To je samozřejmě také dost ošemetné.
Obtížná situace. Na jedné straně současná situace, ve které se internetoví giganti smějí: "daně jsou pro paštikáře, ne pro nás", na druhé už od pohledu těžkopádné a sporné úřednické řešení.
Diskuse