Nevzdělanost ve jménu státu
12. 4. 2018 / Bohumil Kartous
Autor obrázku: Jáchym Bohumil Kartous Děti v současných českých š... 
6. 4. 2018 / Jan Čulík
Samozřejmě je to svým způsobem upozornění pro nás starší, že 
všechny žabomyší války, které jsme zažili, se pro mladou generaci 
propadly do jámy pamětnice.
Vím, že mladí lidé nesledují 
televizi, tak mě nepřekvapilo, že z přibližně sedmdesáti studentů, které
 jsem tento týden učil, o televizním seriálu Bohéma Terezy Brdečkové, o 
tlaku vyvíjeném na české herce a umělce za nacismu a stalinismu, věděl 
jen jeden student. Je to škoda, protože, jak o tom mluvíme s paní 
Brdečkovou v tomto rozhovoru, seriál řeší důležité věci.
Je ale 
fakt, že dvacetiletí studenti nemohou mít povědomí o něčem, co se z mého
 hlediska dělo v České republice před pěti minutami, a otřáslo to celým 
establishmentem. Pamatují někteří z vás na dramatickou  rebelii v České 
televizi v roce 2000, kdy byl generálním ředitelem jmenován Jiří Hodač a
 osazenstvo se proti tomu o Vánocích vzbouřilo, takže česká veřejnost 
přišla o své pohádky, protože televize nevysílala? Dvacetiletí o tom 
nevědí zhola nic, no, je tomu už osmnáct let. Kdo by jim o tom také 
řekl?
Nepřekvapuje mě, že dnešní studenti netuší, kdo byl Tomáš 
Ježek, ministr privatizace začátkem devadesátých let, nebo Zdeněk 
Mlynář, spolužák Michaila Gorbačova, tajemník prezidia ÚV KSČ, hlavní 
ideologický motor Pražského jara 1968 a autor reformního programu KSČ 
(který byl, mimochodem, vydán včera před padesáti lety, dne 5. dubna 
1968). Překvapuje mě, že netuší, kdo byl a je Jan Kavan (teď se hrál v 
ČT film o jeho mamince, ovšem mladí lidé se nedívají na televizi...).
Překvapuje
 mě, že studenti, s nimiž jsem tento týden na českých univerzitách 
hovořil, v životě neslyšeli o slavném animovaném filmu skupiny Beatles 
Žlutá ponorka, nebo o českém muzikálu z šedesátých let Kdyby tisíc 
klarinetů, nebo o podvratných filmech z téže doby, jako je třeba 
Podskalského Bílá paní nebo Kachyňovo Ucho. Jeden student mi včera řekl,
 "Vy se na mě asi budete zlobit, ale emigroval Hostovský v roce 1948 
nebo v roce 1968?" 
Uvědomuju si, že je asi neférové tohle 
všechno tady psát, mimo jiné i proto, že to, na co se učitel ptá, je 
arbitrární, lze říct, že on se na to ptá, protože to zná, a že by se ho 
mohli ptát studenti na své věci, které by neznal ani on. K tomu mám 
historku o opatu Břevnovského kláštera Anastázi Opaskovi, kterou vyprávěl
 kdysi známý slavista, profesor Antonín Měšťan, působící na univerzitě 
ve Freiburgu a pak v pražském Slovanském ústavu (tato jména by jistě 
studenti také neznali).
Před rokem 1989 byl Anastáz Opasek v 
emigraci a celebroval pravidelně mše pro českou emigrantskou komunitu v 
jednom mnichovském kostele, Jednou se při kázání rozohnil, věnoval se 
jakémusi literárnímu tématu a citoval přitom jakousi báseň. A dodal k 
tomu, vzpomínal Antonín Měšťan:
"Tohle je neuvěřitelně známá, 
slavná, klasická báseň. A máme tu čest, že je tu s námi v kostele dnes 
věhlasný odborník na českou literaturu, pan profesor Antonín Měšťan z 
věhlasné univerzity ve Freiburgu, Pane profesore, kdo to napsal a z čeho
 to je?"
Měšťan: "Nevěděl jsem. Průser."
Já se těm 
studentům neposmívám, ani tu neběduju, jen konstatuju, že všechno, co 
lidi zažili a co je vzrušovalo a co utvářelo dnešek, je zapomenuto. Není
 to neznámý jev. Věděli to mnozí. Takto, spíše ale z osobního hlediska, o
 tom psal básník a překladatel Jan Vladislav:
   Ve stáří se zdá, že souhrnem života je nicota.
"Člověk si myslí, že všechno, co v něm bylo, v něm zůstane, celý svět. A potom postupně a neúprosně vychází najevo, že byl spíš sítem, kterým všechno protéká bez návratu. Co zůstává, jsou drobky, smetí, zbytečnosti, a hlavně asi sražené kousky krve, hořkostí, skutečných i pomyslných křivd.
Kupodivu
 se nejlíp drží smyšlené příběhy z knih, bezděčné i úmyslné lži, 
představy o jiných, o sobě. Po letech se však rozplývá i to; zůstane: 
pár dopisů, pár vzpomínek, pár idolů, pokud to nejsou strašidla. Říkáme 
jim rodiče, učitelé, přátelé, lásky, a mají patrně ke skutečnosti právě 
tak daleko, jako my sami k vlastnímu obrazu v zrcadle z dob před 
čtyřiceti lety."
Diskuse