Lidi nejsou racionální bytosti, jednají na základě emocí
3. 5. 2018
čas čtení
7 minut
To, co se dnes děje po celém Západě je vzpoura těch, jejichž hodnotový
systém byl několik posledních desetiletí potlačován, kteří si díky
sociálním sítím uvědomili, že jich je hodně (leckde i výrazná většina) ,
a že se tudíž nemusí podřizovat tomu, co bylo hlásáno jako oficiální
ideologie a oni s tím mohli jen v duchu nesouhlasit.
Rád bych poukázal na některé aspekty problému, který se snažíte stále
řešit, ale které vám stále unikají. Podotýkám, že se jedná o mou
osobní analýzu, s níž pochopitelně nemusíte vůbec souhlasit. K
základním chybám intelektuálů totiž patří představa, že lidé jsou
racionální bytosti a řídí se racionálními strategiemi. Člověk je ale
především tvor emocionální. Tak jako jiní živočichové je to tzv.
„emocionální feťák“, tvor bažící po libých pocitech a snažící se
vyhnout těm nelibým. I lovec libých pocitů to může ale dělat
racionálním způsobem, může znít námitka. Potíž je v tom, že sice může,
ale většina lidských bytostí to tak nedělá, protože toho často není
ani schopna. Emoce bývá silnější rozumu,
píše Pavel Hartmann.
Pokud se nevyrovnáte s faktem, že lidé nejsou a nikdy nebudou
racionální bytosti, pak nikdy nedokážete predikovat ani ovlivňovat
chod společnosti. Západní intelektuálové trpí již od doby osvícenství
(nebo ještě dřív) bludnou představou o racionalitě člověka, či jsou
aspoň přesvědčeni o tom, že je možno jej na racionální bytost
převychovat. Tomuto konceptu se říká utopismus, ale v jiném slova
smyslu, než mu bývá obvykle přikládán. Je to víra (obsažená právě
v Morově Utopii), že je možné pomocí institucí a vzdělání změnit
přirozenost člověka a udělat jej mravným, racionálním a bůh ví jakým
ještě. Zkrátka, že je možné jej udělat z principu lepším, než je.
Odtud vychází i posedlost levicových liberálů vzdělávací soustavou,
protože jsou bytostně přesvědčeni, že pomocí ní vytlučou lidem z hlav
nevhodné myšlenky, fóbie, xenofóbie a různé předsudky, které nahradí
předsudky jinými, o nichž mají pocit, že jsou mnohem lepší. A jsme u
kamene úrazu. I intelektuál je jen lidská bytost, ač se mnozí z nich
tváří, že racionalita je to jediné, čím žijí, jejich motivací jsou
stejně emoce.
To, co se dnes děje po celém Západě je vzpoura těch, jejichž hodnotový
systém byl několik posledních desetiletí potlačován, kteří si díky
sociálním sítím uvědomili, že jich je hodně (leckde i výrazná většina) ,
a že se tudíž nemusí podřizovat tomu, co bylo hlásáno jako oficiální
ideologie a oni s tím mohli jen v duchu nesouhlasit.
Veškerá snaha pochopit tyto lidi je z pohledu osvícenských
intelektuálů marná, pokud nepřipustí fakt, že tihle lidé mají jiný a
pohledu intelektuála často velmi odporný hodnotový žebříček, který on
by chtěl obrátit naruby.
Jenže to nejde. Právě na tom kolabují všechny utopické společenské
reformy. Představte si, že pro určité lidi je podvědomě utrpením
soužití s cizinci, či prostě jen s nějak odlišnými lidmi. Je v oblibě
jim dnes spílat do xenofobů. Ale xenofobie je přirozená lidská emoce,
není na ní nic racionálního a ani nejde racionalitou odstranit. Člověk
ji může jen zkusit potlačit, což jej stojí hodně úsilí. Pokud však po
lidech žádáme, aby potlačovali své emoce, tak proto musí mít dobrý
důvod. Musí jim být nějaká jiná silná emoce jako odměna za to, že se
musí sebezapírat. Co místo toho dostávají? Moralistická kázání o tom,
že je jejich svatou povinností popřít sebe sama a přijmout mezi sebe
lidi, kterými z hloubi duše pohrdají (sice iracionálně, zato
opravdově). A proč to všecko mají dělat? Přeci na ochranu demokracie,
svobody a otevřené společnosti, což jsou prý hodnoty, které jsou
nadřazené a všichni je prý vyznávají.
A zde je druhý díl skládanky. Pro velkou část lidí tohle žádné hodnoty
nejsou a žádáme je o oběti ve jménu něčeho, co je jim ukradené, nebo
rovnou i tímto pohrdají.
Zde se dostáváme k důvodu onoho lítého vzteku, který často diskuse
obou táborů provází. Z intelektuálské strany (nebo chcete-li ze strany
kavárny) je to apriorní moralizující odsudek protistrany, jež se
z jejich pohledu vyžívá ve špatnosti, což protistrana kvituje
nenávistným nadáváním, protože oni sami se nepovažují za ty zlé. To,
čeho jsme svědky je střet dvou rozdílných hodnotových světů, které
spolu sdílejí velmi málo. Pokud budete protistranu vnímat jako
v zásadě stejné, jen trochu popletené soukmenovce, nikdy nepochopíte.
Tihle lidé možná mluví stejným jazykem, ale kulturně jsou si navzájem
cizí.
Pozn. JČ: Pane Hartmanne, díky, tohle je samozřejmě známo, ale nezohlednil jste
podle mě důležitou věc:
Toto jednání na základě emocí povede zcela jasně pro ty lidi ke
katastrofě. Fascinuje mě, že těm lidem je to jedno a na základě svých
emocí, které přesně popisujete, jsou ochotni se nadšeně vrhnout do propasti.
Ona totiž stabilní společnost, kde lidi nehladoví, kde nedochází k
jejich útlaku a vraždění, není vůbec samozřejmá a velmi rychle se to umí
zvrtnout.
Pavel Hartmann:
Myslím, že na vašem vyjádření budu moci demonstrovat to, co jsem měl
na mysli s rozdílnými hodnotovými systémy. Proc si totiž myslíte, že
představa lidí o stabilní společnosti obsahuje " nedochází k jejich útlaku a vraždění ".
Mnoho
z nich to neřekne, mnoho z nich si to ani neuvědomuje, ale jim by v
zásadě nevadilo, aby v zájmu této představy společnosti stát vraždil a
utlačoval. Jde totiž o to, kdo ten vražděný bude. Všechny rozumné
diktatury si dávají pozor na to, aby šlapaly na krk jen těm
nekonformním. A tihle lidé si na své konformitě zakládají a tudíž se
"zvrhnutí se" věcí nebojí (mnozí se na to spíš těší).
Tohle
je totiž cesta do propasti jen pro lidi s vaším hodnotovým systémem. Vy
se bojíte útlaku, tyranie, uzavřené společnosti, protože váš životní
styl i vaše emoční potřeby jsou spjaty s otevřeným světem. Dovolím si
tvrdit, že tento typ člověka je obecně minoritní. A to je důvod, proč se
teď nejen u nás ve velkém "zavírají okna".
Co dělat? Liberální hodnoty se drží jen tam, kde jsou zdrojem
existence lidí. Velká města celé dějiny koncentrovaly "liberály",
protože jejich ekonomický systém i společenské ovzduší takové hodnoty
vyžadovaly. Země, kde převažuje venkov, maloměsto či industriální město
nikdy liberální nebude.
Důvod, proč v západní Evropě takové prostředí vzniklo jako většinové,
je historicky unikátní. Obchod se zámořím totiž vytvořil multikulturní
metropole tak velké, že svým vlivem převážily konzervativní části země a
společnosti. Hospodářské krize ale dokáží s takovým vlivem pořádně
zatřást. Výsledkem byl Trump a Brexit. U nás nebylo ani čím třást. Vliv
"pražské kavárny" byl vždy spíš přeceňovaný.
11286
Diskuse