Ostrov pozitivní deviace
4. 5. 2018
/
Beno Trávníček Brodský
čas čtení
9 minut
Pane Čulíku a další,
nenechte se, prosím, otrávit lidmi, kteří prosazují jakýkoliv
novodobý normalizační diktát. Britské listy jsou jednou z oáz
v poušti dnešní české reality a i díky nim jede karavana dál.
Vážná témata, která by měla trápit lidi v Česku? Pojďme o
nich, prosím, nahlas mluvit a donutit tak k akci stát, který
si lidé zřizují proto, aby o ně přiměřeně (za jejich daně)
pečoval.
VZDĚLÁVÁNÍ (vid
nedokonavý jest záměrem)
Úplně první úkol!
Vychovat dostatek dobrých pedagogů pro základní školy, kteří
děti ve věku „ohýbaj ma mamko…“ přetvoří postupně
ve slušné lidi. Tedy ty děti, u kterých se to zatím
nezdařilo nebo které to nemají jaksi dáno. Takových pedagogů,
kteří budou vychovávat nejen podle učebních plánů, ale i
vzorem svojí osobnosti – právě za to budou smět být kantory.
Kantor, to je persóna, se pak možná zase bude říkat.
Patnáctiletý tvor (tj. do jisté míry hotový člověk) by měl
mít mnoho obecných znalostí, které nemohou být jen předmětem
jeho dalšího odborného vzdělávání. Tak jako je na základní
škole nucen naučit se číst, psát a počítat (jinak se prostě
nedostane dál, třeba i neodmaturuje, případně se nedostane se na
vysokou školu…) musí se naučit nahlížet správně na běh
světa a podle toho řídit svůj život, případně životy lidí
dalších - musí být vychován k lidství, environmentálním
přístupům, pravdivému vnímání dějin nebo třeba
k synergickému a tvořivému myšlení a musí být na základní
škole za tyto svoje vědomosti průběžně a spravedlivě hodnocen.
Takto vzdělaný člověk, ať už
dál bude studovat cokoli, bude těžko prohlubovat naše společenské
„perpetuum debile“ vzýváním neúměrného konzumismu a růstu
všech růstů až do samých nebes namísto využívání
udržitelných principů. To, že to tak nyní nefunguje, znamená
(empiricky zjištěno), že pedagogové na základních školách
neučí společenské vědy dobře! Odkazy rádoby chytrých
diskutérů na to, že takovou výchovu má zajistit především
rodina jsou liché, zejména v době, kdy mnoho rodin má
existenční problémy, prosazuje se často až nezdravá emancipace
atp.
Bytostně potřebujeme
inteligentního ministra školství, který na tom začne dělat a
výchovu ke zdravému způsobu žití postaví na základních
školách významem na roveň mateřského jazyka nebo matematiky.
Samozřejmě je nad Slunce jasné, že v takové výchově nemá
místo žádná ideologie - dobrý kantor musí být ve vztahu
k žákům politicky inertní, což by možná měla být i
podmínka výslovně uvedená v jeho pracovní smlouvě.
PRÁVNÍ STÁT
„Neznalost zákona neomlouvá.“
Jak komické tvrzení v novodobém Česku.
Pokud nechceme být diktaturou –
zbývá nám právní stát. Jak může právní stát dobře
fungovat tam, kde právo je onucí vyválenou v blátě a
opřílepkovanou kdekterým pseudointelektuálem? Jsem trochu znalý
v oblasti životního prostředí, konkrétně nakládání
s odpady - na
začátku právního vzniku této problematiky v Československu
v roce 1991 mělo odpadové „právo“ včetně katalogu
odpadů několik desítek stran A4. Dneska je ho včetně všech
souvisejících předpisů menší dvoukolák. To je právo v jedné
jediné podoblasti chránění životního prostředí! Co všechna
další životně důležitá témata a jejich odnože?
Jde o věc, která prochází
napříč vším a nelze
ji proto minout! Je
nutné se vrátit do stavu, kdy lze komukoli opáčit, že neznalost
zákona neomlouvá a nesklidit z druhé strany oprávněný
posměch nebo vztek.
To je úkol pro odvážného
ministra spravedlnosti a šéfa legislativní rady vlády – musejí
zadat pracovním týmům drastické zjednodušení obecně závazných
předpisů bez významné změny jejich právního dopadu - připravit
je pro schválení v legislativním procesu. Možná by se to
mohlo jmenovat intenzifikace českého právního řádu a mohl by to
být smysluplný plán třeba na příštích deset let.
SYNERGIE
Jakékoliv opravdu dobré (tj.
stabilní) řešení čehokoliv musí mít minimálně nohu
ekonomickou, sociální a environmentální (o tom nikdo
nepochybuje). Rozhodovat na základě souvztažností mezi jevy je
ale třeba vždycky. Musí spolu mluvit různí odborníci a hledat
průniky (dobrá řešení).
Příklad – řešíme slavně
problematiku sucha/povodní, ale vůbec nediskutujeme o základní
podmínce k tomu,
aby mohlo dojít k významnému zlepšení, tj. o zkvalitnění
struktury půd v krajině (zejména zemědělských) a pozitivní
tvorbě krajiny jako takové. O tom, co by v krajině mělo být,
v jakém by to mělo být stavu, kdo by o tom měl rozhodovat a
kdo a jaké by měl uplatňovat sankce za excesy. Řešme podle
takového vzorce třeba situaci, kdy zemědělci nevracejí do půdy
organickou hmotu a tím klesá dramaticky kapilarita půdy a tak i
její jímavost pro vodu čímž pak trpíme všichni – povodněmi
/ suchem a dalšími následky.
Tady je úroveň jednoho šéfa
rezortu příliš málo - potřebujeme nadresortní platformu, které
budou podřízeni všichni dotčení ministři a budou dodržovat
její dohodnuté závěry. Možná tu kdysi byl dost dobrý pokus
v podobě Federálního výboru pro životní prostředí
vedeného již bohužel zesnulým panem Vavrouškem. Je jasné, že
takovou platformou by mohla být i samotná vláda, zejména její
šéf a jeho zástupci – ale! …
NE NA MÉM DVOREČKU
Nezbytné věci je potřeba řešit
tak, aby nenastával smrtící nimby syndrom. Dobrým příkladem je
možná současný způsob vyhledávání jaderného úložiště
v Česku, kdy vylučovací metodou na základě mnoha informací
a šetření by měla být vybrána nejvhodnější lokalita z asi
sedmi navržených. Doufám, že nějaký chytrák zase tenhle systém
nezbourá na svých partikulárních zájmech.
Naopak stát například zatím
vůbec neumí uchopit potřebu vybudovat do roku 2024 v této
zemi dostatečné kapacity pro energetické využívání zbytkových
komunálních odpadů (spalovny) a nechává odpovědnost na nižších
stupních správy – zejména na obcích. To přece nemůže
fungovat! Obce mohou dobře rozmisťovat separační nádoby nebo
budovat sběrné dvory, ale nemohou dobře rozhodnout, kde by měla
stát spalovna obsluhující třeba milion obyvatel tak, aby systém
měl optimální logistiku, byla využitelná železnice, bylo touto
službou obcím pokryto optimální území a hlavně na bráně
nebyly pro obce vyděračské ceny za zpracování odpadu.
Tohle by měla být asi
ponejvíce parketa dobrých novinářů – psát o lidech či
uskupeních, které dostihl jejich vlastní nimby syndrom a co si o
tom myslí příslušní politici, zda mají odvahu nebo jdou jen ve
vleku vidiny svých volebních preferencí.
NEMOCNÍ LIDÉ MNOHO
NEDOKÁŽOU
Drtí nás rakovina a další
civilizační nemoci. Proti tomu jde nadnárodní farmaceutický
průmysl, který zajímá v prvním až desátém plánu čistý
zisk. Kde je lékař, kterého zajímá pacient jako osobnost, které
chybí to i ono a opět v synergii to vytváří nějaký
finální pojmenovaný problém, který je řešitelný často více
způsoby? Proč celostní doktoři jsou v Česku v tak
smrtící menšině? Copak člověk je jen ucho nebo kotník nebo
nádor na mozku? Proč není zdravotnický personál výrazně
finančně zainteresován na prokazatelné úspěšnosti léčby
svých pacientů? Pořád slyšíme o potřebě vyšších platů,
ale nikdy v návaznosti na potřebu zvyšování úspěšnosti
léčby kvalitní celostní medicínou.
BUĎME LIDMI
Stát, který nedokáže nastavit
pravidla pro život tak, aby v něm většina lidí žila ráda
a v klidu je špatný a může si klidně na billboardy napsat,
co chce. Úplně na začátku by měl zajistit základní životní
jistoty tak, aby se nikdo nemusel strachovat, že umře hlady nebo
nebude mít kde spát. Nepodmíněný základní příjem je dobrý
nápad - stát by se měl urychleně a vážně zabývat tím, jakou
přesně cestou se vydá (včera bylo pozdě). Všichni lidé by měli
mít zaručeny základní jistoty zřejmě jako v čase
pohyblivý standard – možná navázaný nějakým koeficientem nad
statistickou míru chudoby. Dostatečné zdroje prostředků v Česku
nepochybně existují - například můžeme zdanit robotickou práci
nebo progresivnějším zdaněním zdravě přivřít nůžky mezi
nejchudšími a nejbohatšími lidmi.
11652
Diskuse