 
Lidi nejsou racionální bytosti, jednají na základě emocí 
3. 5. 2018
čas čtení
7 minut
To, co se dnes děje po celém Západě je vzpoura těch, jejichž hodnotový 
systém byl několik posledních desetiletí potlačován, kteří si díky 
sociálním sítím uvědomili, že jich je hodně (leckde i výrazná většina) ,
a že se tudíž nemusí podřizovat tomu, co bylo hlásáno jako oficiální 
ideologie a oni s tím mohli jen v duchu nesouhlasit.
Rád bych poukázal na některé aspekty problému, který se snažíte stále 
řešit, ale které vám stále unikají. Podotýkám, že se jedná o mou 
osobní analýzu, s níž pochopitelně nemusíte vůbec souhlasit.  K 
základním chybám intelektuálů totiž patří představa, že lidé jsou 
racionální bytosti a řídí se racionálními strategiemi. Člověk je ale 
především tvor emocionální. Tak jako jiní živočichové je to tzv. 
„emocionální feťák“, tvor bažící po libých pocitech a snažící se 
vyhnout těm nelibým. I lovec libých pocitů to může ale dělat 
racionálním způsobem, může znít námitka. Potíž je v tom, že sice může, 
ale většina lidských bytostí to tak nedělá, protože toho často není 
ani schopna. Emoce bývá silnější rozumu, 
píše Pavel Hartmann.  
 
 
 
 Pokud se nevyrovnáte s faktem, že lidé nejsou a nikdy nebudou 
racionální bytosti, pak nikdy nedokážete predikovat ani ovlivňovat 
chod společnosti. Západní intelektuálové trpí již od doby osvícenství 
(nebo ještě dřív) bludnou představou o racionalitě člověka, či jsou 
aspoň přesvědčeni o tom, že je možno jej na racionální bytost 
převychovat. Tomuto konceptu se říká utopismus, ale v jiném slova 
smyslu, než mu bývá obvykle přikládán. Je to víra (obsažená právě 
v Morově Utopii), že je možné pomocí institucí a vzdělání změnit 
přirozenost člověka a udělat jej mravným, racionálním a bůh ví jakým 
ještě. Zkrátka, že je možné jej udělat z principu lepším, než je.
Odtud vychází i posedlost levicových liberálů vzdělávací soustavou, 
protože jsou bytostně přesvědčeni, že pomocí ní vytlučou lidem z hlav 
nevhodné myšlenky, fóbie, xenofóbie a různé předsudky, které nahradí 
předsudky jinými, o nichž mají pocit, že jsou mnohem lepší. A jsme u 
kamene úrazu. I intelektuál je jen lidská bytost, ač se mnozí z nich 
tváří, že racionalita je to jediné, čím žijí, jejich motivací jsou 
stejně emoce.
To, co se dnes děje po celém Západě je vzpoura těch, jejichž hodnotový 
systém byl několik posledních desetiletí potlačován, kteří si díky 
sociálním sítím uvědomili, že jich je hodně (leckde i výrazná většina) ,
a že se tudíž nemusí podřizovat tomu, co bylo hlásáno jako oficiální 
ideologie a oni s tím mohli jen v duchu nesouhlasit.
Veškerá snaha pochopit tyto lidi je z pohledu osvícenských 
intelektuálů marná, pokud nepřipustí fakt, že tihle lidé mají jiný a 
pohledu intelektuála často velmi odporný hodnotový žebříček, který on 
by chtěl obrátit naruby.
Jenže to nejde. Právě na tom kolabují všechny utopické společenské 
reformy. Představte si, že pro určité lidi je podvědomě utrpením 
soužití s cizinci, či prostě jen s nějak odlišnými lidmi. Je v oblibě 
jim dnes spílat do xenofobů. Ale xenofobie je přirozená lidská emoce, 
není na ní nic racionálního a ani nejde racionalitou odstranit. Člověk 
ji může jen zkusit potlačit, což jej stojí hodně úsilí. Pokud však po 
lidech žádáme, aby potlačovali své emoce, tak proto musí mít dobrý 
důvod. Musí jim být nějaká jiná silná emoce jako odměna za to, že se 
musí sebezapírat. Co místo toho dostávají? Moralistická kázání o tom, 
že je jejich svatou povinností popřít sebe sama a přijmout mezi sebe 
lidi, kterými z hloubi duše pohrdají (sice iracionálně, zato 
opravdově). A proč to všecko mají dělat? Přeci na ochranu demokracie, 
svobody a otevřené společnosti, což jsou prý hodnoty, které jsou 
nadřazené a všichni je prý vyznávají.
A zde je druhý díl skládanky. Pro velkou část lidí tohle žádné hodnoty 
nejsou a žádáme je o oběti ve jménu něčeho, co je jim ukradené, nebo 
rovnou i tímto pohrdají.
Zde se dostáváme k důvodu onoho lítého vzteku, který často diskuse 
obou táborů provází. Z intelektuálské strany (nebo chcete-li ze strany 
kavárny) je to apriorní moralizující odsudek protistrany, jež se 
z jejich pohledu vyžívá ve špatnosti, což protistrana kvituje 
nenávistným nadáváním, protože oni sami se nepovažují za ty zlé. To, 
čeho jsme svědky je střet dvou rozdílných hodnotových světů, které 
spolu sdílejí velmi málo. Pokud budete protistranu vnímat jako 
v zásadě stejné, jen trochu popletené soukmenovce, nikdy nepochopíte. 
Tihle lidé možná mluví stejným jazykem, ale kulturně jsou si navzájem 
cizí.
Pozn. JČ:  Pane Hartmanne, díky, tohle je samozřejmě známo, ale nezohlednil jste 
podle mě důležitou věc:
Toto jednání na základě emocí povede zcela jasně pro ty lidi ke 
katastrofě. Fascinuje mě, že těm lidem je to jedno a na základě svých 
emocí, které přesně popisujete, jsou ochotni se nadšeně vrhnout do propasti.
Ona totiž stabilní společnost, kde lidi nehladoví, kde nedochází k 
jejich útlaku a vraždění, není vůbec samozřejmá a velmi rychle se to umí 
zvrtnout.
Pavel Hartmann:  
Myslím, že na vašem vyjádření budu moci demonstrovat to, co jsem měl 
na mysli s rozdílnými hodnotovými systémy.  Proc si totiž myslíte, že 
představa lidí o stabilní společnosti obsahuje " nedochází k  jejich útlaku a vraždění ".
Mnoho
 z nich to neřekne, mnoho z nich si to ani neuvědomuje, ale jim by v 
zásadě nevadilo, aby v zájmu této představy společnosti stát vraždil a
 utlačoval. Jde totiž o to, kdo ten vražděný bude. Všechny rozumné 
diktatury si dávají pozor na to, aby šlapaly na krk jen těm 
nekonformním. A tihle lidé si na své konformitě zakládají a tudíž se 
"zvrhnutí se" věcí nebojí (mnozí se na to spíš těší).
Tohle
 je totiž cesta do propasti jen pro lidi s vaším hodnotovým systémem. Vy
 se bojíte útlaku, tyranie, uzavřené společnosti, protože váš životní 
styl i vaše emoční potřeby jsou spjaty s otevřeným světem. Dovolím si 
tvrdit, že tento typ člověka je obecně minoritní. A to je důvod, proč se
 teď nejen u nás ve velkém "zavírají okna".
Co dělat? Liberální hodnoty se drží jen tam, kde jsou zdrojem 
existence lidí. Velká města celé dějiny koncentrovaly "liberály", 
protože jejich ekonomický systém i společenské ovzduší takové hodnoty 
vyžadovaly. Země, kde převažuje venkov, maloměsto či industriální město 
nikdy liberální nebude.
Důvod, proč v západní Evropě takové prostředí vzniklo jako většinové,
 je historicky unikátní. Obchod se zámořím totiž vytvořil multikulturní 
metropole tak velké, že svým vlivem převážily konzervativní části země a
 společnosti.  Hospodářské krize ale dokáží s takovým vlivem pořádně 
zatřást. Výsledkem byl Trump a Brexit. U nás nebylo ani čím třást. Vliv 
"pražské kavárny" byl vždy spíš přeceňovaný.
 
12523
 
Diskuse