Jakou chceme Evropu?
23. 5. 2019
/
Richard F. Vlasák
čas čtení
13 minut
Jsem Čech a Evropan celým svým srdcem a neumím tyto dvě identity oddělit. Před pár lety se slovem Evropa stalo něco neobvyklého, geografický termín se proměnil ve výzvu. Sen velkých osobností českých dějin jako byli Jiří z Poděbrad, Komenský nebo Masaryk měl být skutečností... Je ale sen o Evropě, tentýž, jenž nám byl předkládán po roce 89, totožný s velkými ideály svobody, rovnosti a bratrství?
V těchto evropských volbách můžeme
rozhodnout, jaký by náš kontinent měl být a tuto druhou dějinou šanci bychom
neměli propást, „samet“ totiž generace našich rodičů vyprala v Pervolu. Narodil
jsem se v deklaratorně „socialistickém Československu“, tento stát nebyl
socialistický ani zbla, a „mámivá“ je i představa současné Evropy jakéhosi ráje na
zemi. Evropa, pohledná dívka řeckých bájí, se nechala unést býčkem tolik
podobným tomu, který drze stojí na Wall Streetu. Je jen na nás, jestli se
necháme opět „převézt“, nebo jestli se mu postavíme jako děvče od Kristen
Visbal.
Kdo je tím býkem? V řecké mytologii to
byl pán bohů, Zeus. Na Wall Streetu jde o podnikavého ducha Ameriky. Řekněme si
to rovnou, jde o sobectví, ekonomickou hamižnost – o moc, která se nenechá
ochočit svědomím. Jde o moc napájenou strachem. Abychom se nenechali unést, potřebujeme odvahu a potřebujem vědět, kde stojíme.
Evropu neoliberální?
Po roce 1989 se zdálo, že se svět sjednotí pod
vlajkou svobody, demokracie, lidských práv. A zdánlivě tomu tak bylo, psalo se
o konci dějin. Ovšem za krásnými slovy se skrývala touha rozšířit trhy, dát
ještě možnost skomírajícímu systému kapitalismu, ekonomové si osedlali filosofy
opilé vítězstvím svých pravd. Pás od východoněmecké Rujány po bulharské Zlaté
písky se stal „Eldorádem“, vpravdě odpočinkovou zónou od všech pravidel,
které vytvořilo sociálně tržní hospodářství, se silnou vládou práva a sociálním
pojištěním na západ od bývalé železné opony. Končil jeden velký podnik za
druhým. Rozlišit, kde se jednalo o ekonomickou nutnost a kde o likvidaci
konkurence ze strany „Evropanů“ je dnes velice těžké. Přemýšlím nahlas: a je to
svatokrádež?
Ne, právě proto, že je mi myšlenka Evropy, sen všech velkých
myslitelů a svobodymilovných lidí, drahá, nechci lhát nebo kašírovat situaci na
růžovo. Po likvidátorech přišli kolonialisti, stejný scénář – jedno, jestli
jsme v Indii nebo u Neratovic. Levně koupili práci, která by u Bonnu nebo
na Garoně byla drahá. Velkopansky přiváželi na Vánoce poddaným čokoládu, ale
aby povolili odbory, do toho se jim nechtělo. I zde byli maharádžové, někdejší
vládci, jezdící druhdy v šestsettrojkách na hony – jim se nechal kus lupu,
vznikla oligarchická vrstva do níž, zůstaňme v ČR, patří Babiš a do níž vstoupil Kellner nebo Bakala. Bývalí představitelé zahraničního obchodu se
kamarádili s partou veksláků, z nichž se stala nižší vrstva „nové
aristokracie“, kmotři. Česká zkušenost se podobá polské i maďarské, východní
Němci měli štěstí „západního práva“, ale ani na dolním Labi se také nikdo
s nikým nepáral. Jistě, mohl vzniknout maloobchod, jenže nedávno natřené
veřeje krámků, malých továren či rodinných statků oprýskaly jen co do
východních zemí vstoupili nadnádoní řetězce s tolik žádaným zbožím
z hltaných televizních reklam. Poctivé dílo nahradil „šmejd“. Říkáte, že
můj obraz je příliš kritický a pesemistický, že nevidím obnovené domy,
otevřené hranice, ekonomické úspěchy... Vidím je a vážím si té nádherné,
nadšené snahy vzít opět osud do svých rukou, ale nechci nevidět stíny v příběhu
naší Evropy, v níže se prokramařila ta nejzásadnější ingredience demokracie,
důvěra lidí ve stát.
Evropa národů nebo regionů?
Jen jedna země se na počátku své existence
vymaňovala z diktátu západu. Slovinsko. Republika vklíněná mezi Rakousko,
Itálii, Maďarsko a Chorvatsko – tamní liberální demokraté nepodlehli
privatizační mánii, ani „radám“ MMF a zachovali v některých podnicích
státní vlastnictví, jinde rozsáhlé pravomoci odborů. Sen Václava Havla o pluralitní
formě vlastnictví nastíněný v „Dálkovém výslechu“ se neuskutečnil vinou
„marketingové síly“ Václava Klause a slabostí prezidenta (který pozdě zjistil,
koho že to pozval do OF) od „Aše až po Jasinu“, ale pod vrcholky Alp a na břehu
Jadranu. Slovinsko bylo příkladem zdravého nacionalismu, a přitom další země
bývalé Jugoslávie takové štěstí neměly. Nešlo však jen o o ně; stát, který
ještě v roce 1984 pořádal Olympijské hry, se rozdrobil právě pod tíhou
vášní, jež komunistická moc krvavě po desetiletí potlačovala. Nevyříkané a
neodpuštěné dějiny druhé světové války nesly jedovaté ovoce. Nacionalismus se
stal hrozbou pro Evropu.
Zdánlivým lékem měla být regionalizace
Evropy. Vždyť není nic rozdílnějšího než Bretaň a Béarn, tolik se od sebe liší
Sicílie a Milán, co mají společného Švábové a obyvatelé Pomořanska? Rozdrobení
Evropy mělo ochladit vášně „velkých národních vyprávění“, jak potom volala
postmoderna. Jenže jako i jinde, postmoderní medicína kriticky oddělující mýty
a pravdy nemůže vymýtit zdravou touhou osvícenství po rozumu a rovnosti. Může a
musí být korektivem, nikoliv však odpovědí. Filozofická odbočka vysvětlila spojení
mezi teoretickým myšlením a politickou praxí, kterou zažíváme každodenně. Tato
praxe je však ekonomicky výhodná pro velké nadnárodní korporace, se státem a
jeho pravidly by měly ještě problém, regiony samy jsou proti jejich moci slabé,
o zničení jednotné Evropy se nyní bojuje. A tak diktát korporací na jedné
straně vylidňuje jižní Pomořansko a Braniborsko a na druhé straně přeje Praze,
Lucemburku nebo Bruselu. I v rámci jednotlivých regionů jsou budovány
rozdíly: jako dvě země v jedné leží západní Falc, opouštěná a chudnoucí, a
přední Falc, krajina vinohradů a prosperujících podniků.
Problém by vyřešila
silná státní moc propojená s občanskou mocí v kraji, ono vyvážení
federace a kantonu, jak jej znám ze Švýcarska, a to samé na evropské úrovni.
Nové technologie a strukturální změny hospodářství, které nás
v souvislosti s digitalizací a robotizací nyní čekají, jsou šancí,
která se nevrátí. A přitom se může změnit v katastrofu, pokud bude
selhávat stát ve třech úkolech: vzdělání, zdravotnictví a infastruktuře,
Potřebuje mít dostatek financí i společnost spojenou solidárně napříč
kontinentem i národem. Je přítěží pro Evropu, pokud mezi sebou země soutěží
formou sociálního dumpingu a rozdílným zdaněním.
Evropu krize?
Evropa je od roku 2008 v krizi a přitom
je celkem, který je hodpodářsky silnější a ekonomicky zdravější než USA, o Číně
nebo Rusku ani nemluvě. Je sociálně homogenější (i přes výše naznačené rozdíly mezi
regiony), je propojenější – zkrátka má předpoklady si udržet svou dominanci ve
světě, pro své občany vysokou životní úroveň a vypořádat se stále přítomnější
ekologickou krizí. V předchozích zkouškách bohužel selhala, protože
podlehla vábení býčka. Jsme-li nyní svědky nedůvěry v Evropu, není to
bezdůvodné. V roce 2008 splaskla bublina neoliberálního ekonomického snu,
východní a střední Evropa se probrala definitivně z iluze, že kdy
v rámci tohoto pořádku bude na úrovni severu a západu, jih odkryl neblahá
tajemství.
Jih kontinentu s extrémně pravicovou,
avšak stále kapitalistickou minulostí byl systematicky využíván jako odkladiště
peněz, které nebyly kryté hodnotou práce nebo zboží a zažívala-li Itálie
hospodářský vzestup v šedesátých letech, bylo to na základě receptu
vyzkoušeného v Německu o dekádu dříve. Pomatenost levice na přelomu
tisíceletí odstranila konsensus nutného sociálnětržního hospodářství, stát
vyhublý nižšími daněmi nebyl s to pokrýt vysoké standarty zavedené
v osmdesátých letech. V případě Řecka k prohloubení krize
přispěly i vysoké odvody na armádu, které se nesnížily ani v době nejhorší
bídy. Výsledkem byl prodej státního majektu, který si pak vláda za ještě větší
peníze pronajímala od nových vlastníků. V Itálii nebo Španělsku jsme svědky
téhož, ovšem v jiných obdobách a u vědomí nesrovnatelné síly italského nebo
španělského průmyslu, či služeb. V této době zažila Evropa zatěžkávací
zkoušku solidarity, ochrana německých a francouzských bank a „daňových rájů“
v Beneluxu otevřela dveře národním vášním, v nichž jedni byli
utlačovateli a jiní utlačovanými. Stejný příběh jako v devadesátých letech
20. století, chování Britů v koloniích se mnoho neliší od prodeje řeckých
ostrovů nebo nyní Číňanů v Africe. Vzoreček: nalákat, zadlužit a vysát
není vlastní jen „finančním šmejdům“ z českých reklam...
Že takové vyprávění nepřispívá k jednotě
a že nejde jen o černou a bílou, to bylo pozdě vysvětlovat, když k břehům
starého kontinentu dorazily první lodě s uprchlíky. Obyvatelé od Rujány po
Zlaté písky odmítli být solidární, protože sami prožívali skepsi nad
deklarovanými hodnotami, jimiž už jednou byli podle svého názoru ohlupováni,
strach z cizího, zbabělost vůdců i nižší sociální úroveň daly novou sílu
vítězům polistopadového vývoje, oligarchům, kteří za mlčení a tolerance západu
přerostli ve spojence nepřátel Evropy. A jich není málo: USA, Rusko nebo Čína
nepotřebují silnou Evropu, nepotřebují konkurenta na světových trzích,
nepotřebují „odporný vzor“ solidární a demokratické společnosti. Nechtějí být
v Paříži poučováni o globálním oteplování a v Kyjevu o prohnilosti
korupce.
Jakou
chceme Evropu?
Potřebujeme umět rozlišovat, „neoliberalismem
ovínění vůdci Evropy“ nejsou Evropa. A byl-li jeden z nich dodatečně a za
hlasitého strašení (nikoliv ne neoprávněného) před krajní pravicí zvolen
prezidentem Francouzské republiky, nemůžeme bez rozpaků, byť se sympatiemi, sledovat hnutí odporu žlutých vest. Tito rozhněvaní lidé chtějí to samé, jako
tisíce dětí a mladých v „pátcích pro budoucnoust“, jako občanské organizace
proti Orbánovi, jako liberální hnutí v Polsku, jako Milion chvilek pro
demokracii v České republice. Tento odpor sjednocuje Evropu, je radostí,
jež přetíná moc kletby; je bratrstvím, po němž volal Schiller v „Ódě na
radost“ napsané na půdě statku na předměstí Lipska. Je pokusem obnovit sny
rodičů z roku 1989.
Jakou chci Evropu? Evropu s jednotným
kvalitním zdravotním systémem, proč se má lišit péče o nemocného Řeka od
starosti o těhotnou Švédku? Chci Evropu s dostupným kvalitním vzděláním
pro všechny od základní po vysokou školu, proč se má lišit zázemí gymnázia nebo
učiliště v Brémách a Helsinkách? Chci Evropu propojenou rychlou železnicí
a internetem, s garantovanými službami na periferii i v centru. Chci
Evropu se solidárním sociálním systémem a integrací migratnů do společnosti, s respektem k jejich kultuře, ale podmínkou hodnot: rovnosti pohlaví,
sexuálních menšin a svobody svědomí (jak Evropané tyto své hodnoty často
zrazují, ukazuje nyní příklad Polska). Chci Evropu bez daňových rájů a
sociálního dumpingu. Jde mi o jednotné evropské právo a jeho vymahatelnost na
území celé unie. Je-li Evropa nyní jedním trhem, má být i jednou společností.
Chci Evropu, která se postaví výzvě klimatické krize, v níž uvidí
příležitost pro efektivnější a ekologičtější výrobu a zemědělství. Chci Evropu,
v níž Evropský parlament bude mít možnost navrhovat celoevropské zákony,
chci proměnu Evropské rady v delegaci parlamentů a nikoliv vlád. Chci
Evropu schopnou přijímat celoevropské daně od nadnárodních korporací, stát
národní a region lokální daně, chci Evropu vyváženého systému solidarity a
subsidiarity.
Chci toho moc? Volby ukážou.
12869
Diskuse