Facebook celé roky věděl o tom, že podněcuje extrémismus – a odmítá s tím něco dělat
28. 5. 2020
List Wall Street Journal (WSJ) zveřejnil šokující zprávu pojednáv...29. 1. 2020
Všichni, kdo jsou znepokojeni ohledně moci, kterou má Facebook jak nás manipulovat a utvářet výsledky voleb, by měli být vysoce znepokojeni tím, jak nás Facebook sleduje. Zuckerberg se sice pořád veřejně omlouvá ale zde je realita: Facebook o nás shromažďuje stále větší množství dat a žádné zákony neregulují, k čemu a jak se ta data smějí používat.
Soupeři jako Google vůbec žádnou aplikaci typu "Off-Facebook Activity" nezprovoznili.
Aplikace "Off-Facebook Activity nám dává příležitost vidět v ošklivých podrobnostech, jak šmírovací systém Facebooku pro reklamu vlastně funguje.
Průzkum veřejného mínění společnosti Pew, publikovaný r. 2019 zjistil, že 74 procent amerických uživatelů Facebooku vůbec netuší, že Facebook si pro každého z nás buduje osobní databázi informací, na jejímž základě na nás směřuje individualizované reklamy.
Facebook umožňuje zadavatelům reklamy, aby posílali své reklamy ovlivnitelnějším lidem - lidem, kteří jsou v případě politické reklamy nejlehčení přesvědčitelní.
Facebook odmítá jakkoliv omezovat politickou reklamu a odmítá eliminovat lživou politickou reklamu.
Facebook zneužívá určitých dat k tomu, že vás zařazuje do konkrétních "zájmových" skupin, například lidí, kteří žijí v Praze a mají rádi kočky.
Klikněte sem a uvidíte, v jakých jste kategoriích. Aspoň některé proboha vymažte.
Částečně jsou to informace, které jste na Facebook napsali sami. Ale pak existuje ještě celý rámec informací, které Facebook shromažďuje, a ty jste mu neposkytli - a ani zřejmě nevíte, že je shromažduje.
Jak získává Facebook tyto informace? Poskytuje svým partnerům špehovací software, které ti včleňují do aplikací, na internetové servery, do firemních zákaznických karet a do dalších systémů. Podle výzkumu Electronic Frontier Foundation má Facebook špehovací pixely anebo kód pro sdílení cookies asi na 30 procentech nejsledovanějších 10 000 serverů.
Špehování od Facebooku je velmi obtížné se vyhnout. Nemusíte nic likeovat ani se nemusíte na Facebook zalogovat. Vůbec nemusíte být na svém mobilu či počítači do Facebooku zalogováni - firmy budou samy posílat Facebooku informace o vás, které Facebook automaticky přičlení k vašemu účtu.
Vaše činnost mimo Facebook není sdílená s vašimi přáteli, Facebook také nesdílí vaše osobní informace se zadavateli reklamy. Ti dostávají jen možnost zaměřovat svou reklamu na skupiny lidí s účty na Facebooku, kteří odpovídají určitým charakteristikám. Například by nějaká firma mohla požadovat, aby Facebook ukazoval její reklamy těm lidem, kteří se zajímají o určitý typ bot.
Díky aplikaci "Off-Facebook Activity", vím já, například, píše autor ve Washington Post, že americký supermarket Home Depot sdělil Facebooku, že jsem jej navštívil a díval jsem se tam na určité zboží. Časopis The Atlantic sdělil Facebooku, jaké články jsem v něm četl a jaké technologie jsem při tom použil.
Firma Ring, kterou vlastní Amazon, informuje Facebook, kdykoliv otevřu její aplikaci, která provozuje zvonek u mých hlavních dveří. Ring sděluje Facebooku, kdy já tu aplikaci otevřu, což je tedy pokaždé, když u mého domu někdo zazvoní. Facebook má tedy informace o tom, kdo kdy ke mně přijde.
Facebook tvrdí, že omezuje šíření osobních zdravotních a finančních informací, ale je nejasné, jak dobře to vlastně dělá. Washington Post zjistil, že špehovací kód Facebooku je na serveru, který prodává léky proti HIV.
Neobávají se podniky, že zákazníci tohle všechno budou považovat za hodně přehnané? Většina firem si asi myslí, že se to zákazníci nikdy nedovědí.
Facebook chce vytvořit dojem, že špehování uživatelů je naprosto normální. Zuckerberg pořád opakuje, že lidé chtějí vidět "relevantní" inzerci. Zeptal se vůbec někdy na to uživatelů Facebooku? Podle průzkumu společnosti Pew vnímá 81 procent veřejnosti potenciální rizika, jimž čelí v důsledku shromažďování osobních dat firmami.
Diskuse