Velikonoce a jejich „kristovská“ interpretace
6. 4. 2020
/
Miloš Dokulil
čas čtení
5 minut
V kalendářích hned vedle Vánoc druhý (ne-li naopak – co
do významu – spíše „první“?) svátek v roce. Podle
toho, co a jak je s nimi tradičně spojováno. I když s jinak
aktivizovaným zázemím třeba v ČR, a opět jinak příkladně
v USA. Nezapomínejme, že „Amerika“ bývala od počátků
reformace územím, na které se vždy znovu uchylovali ti, kteří
nechtěli riskovat žádnou další osobní úhonu v oněch
v Evropě neklidných časech. A mohlo se jednat nejen třeba o
„Moravské bratry“ (takto pojmenované v Americe a mluvící
spolu německy), ale i o mnohé nemálo radikálnější směry víry.
ČR má za sebou čtyři desetiletí komunistické (atheisticky
zaměřené) indoktrinace, takže Velikonoce u nás doma nyní
„nocemi velikých zázraků“ již moc nejsou. (ČR má jen zhruba
10 % nábožensky věřících občanů.) Samotné Velikonoce byly
dříve výlučně židovským svátkem.
Současná podoba jakýchkoliv obřadů není automaticky dosvědčením
toho, že se jedná nějak již kupodivu o danou původní a okamžitě
pietně uchovávanou podobu takového rituálu. Jakýkoliv
provozovaný obřad měl ovšem nějaké výchozí podmínky ke svému
vzniku. Dokud se jeho realizace neustálila, vždy tu mohly být
různé podněty k tomu, jak ten obřad či předpoklady k němu
učinit působivějšími. Pokud jde o „kristovskou“ tradici ve
spojení s Velikonocemi, pak je Ježíšova poprava na Golgotě
výrazně interpretována jako „oběť“. Došlo tu podle
přesvědčení Ježíšových stoupenců ke smrti deklarovaně
nevinného člověka, který už svým životem dokonce plnil jisté
nadpřirozeně předeslané poslání. Aby ta oběť před jejími
vyznavači nebyla marná, posléze tu musel být adresně vytýčen
též její cíl.
Nejdříve tu pochopitelně musel být mezi Ježíšovými stoupenci
z jeho smrti šok. A nejistota směrem vpřed, s nemalými
rozpaky, co a jak dál. Zda tu vůbec může ještě být cesta, po
níž by se dalo – byť váhavě a s riziky – vykročit. Zvláště
když učitel a průvodce tu již mezi svými žáky není. Je-li
člověk v tísni, skoro vždy si nakonec nějak poradí.
Především tu byl pro ty zprvu jenom pořád židy zaměřené na
poněkud jen tušenou a Ježíšem předznačenou vizi odpovědnější
životní praxe jakoby jen úkol, aniž by bylo dost adresně dáno,
jak se s ním vypořádat. V rámci toho ještě pořád
autoritativního židovského Zákona (či Testamentu jako „odkazu“)
se udržovala povědomost o potřebě být poslušen Hospodina.
Tradovalo se, že Abrahám byl bez váhání svolný obětovat svého
prvorozeného syna Izáka, aby splnil boží vůli. Teď nemudrujme
nad tím, o jak podivnou zkoušku Abrahámovy poslušnosti či
Hospodinových nároků vůči lidem takto šlo. Ačkoliv nebesa se
nad Izákovým osudem smilovala, odnesla to místo něho následně
v křoví zrovna uvízlá ovce. Jako kdyby bylo třeba přímo
prolitou krví platit za Hospodinovu přízeň.
Nemíním tu okamžitě citovat z Janova evangelia, co teď
uvedu v závorce (J 3:16-17). Ale jako kdyby takto podle
pozdního evangelisty sám Bůh-Otec sebe sama si odzkoušel
v Abrahámově roli. Takto si ovšem běžně nevytyčujeme
nadpřirozeně reprezentovanou režii Velikonoc. Zároveň
pochopitelně nelze nevidět, že mnozí interpreti Velikonoc
v posledním půlstoletí mnohem naléhavěji píší o tom, že
sám Bůh musel zemřít na kříži, aby s maximální
naléhavostí dal takto najevo, jak závažně to myslí s tím
příslibem věčného života po biologické smrti člověka. Jako
kdyby žádného z těch biblistů nebo z těch, kteří to
pak čtou, ani jednou nenapadlo, že z hlediska víry takto o
„Bohu“ jenom šíří přinejmenším bludy. Je-li „Bůh“
nadpřirozeným jsoucnem, přece nemůže být imanentními
prostředky této země – i když jen na tři dny – lidmi
likvidován; přitom jen proto, aby mezi lidmi boží příslib
věčného života působil údajně „věrohodněji“!
Takže tu máme pro velikonoční scénář z Ježíšova života
nejdříve jen jeho smrt. Následuje jakési ztišení pro již
kýženě předznamenaný příslib věčného života. Ten by měl
být – podle představ apoštola Pavla – zahájen pro tento náš
svět „koncem časů“. K tomu by pak byly dány předpoklady
Ježíšova nového pověření „nebeským Otcem“ — v „Synovské
roli Krista“. Ne že by se tato představa našla hned v onen
„pátek“ na Golgotě. Také v tomto směru historie mlčí.
Ovšem, ta jakoby „oběť“ (dokonce s údajným „nebeským
požehnáním“, viz Janovo evangelium) byla „dokonána“ a
„naplněna“; a to bez ohledu na její dataci. Ta vznikla až
s časovým odstupem, kdy začaly vznikat ty jednotlivé řecky
psané „dobré zvěsti“. (Viz i velmi naléhavou 15. kapitolu
z Prvního listu ke Korintským!)
(Možná bychom si taky mohli teď zde v BL ještě všimnout
třeba jedinečného tzv. turínského rouna“ nebo „svatého
grálu“, než ty letošní Velikonoce tou koronavirovou epidemií
přiškrcené za pár dní přímo nastanou. Ta potřeba zcela
pozemsky si vyvolat pro sebe znaky „transcendence“ byla a je
nemálo působivá. Zrovna letos o Velikonocích dojde taky
k vystavení toho teď zmíněného „rouna /z božího
hrobu/“, ať již je to s původností tohoto plátna
jakékoliv.)
8776
Diskuse