Studie: Existují genetické předpoklady pro vážný průběh COVIDu

24. 2. 2021

Foto: Pixabay.

Vědci z Národní výzkumné univerzity Vysoká škola ekonomická ve spolupráci s dalšími třemi ruskými pracovišti objevili genetické predispozice pro vážný průběh choroby COVID-19. Výsledky studie byly publikovány v časopise Frontiers in Immunology.

Imunita založená na regulačních T-lymfocytech představuje klíčový mechanismus využívaný lidským tělem pro boj s infekcí. Východiskem vzniku buněčné imunity je přítomnost virových peptidů na povrchu infikovaných buněk. Schopnost vytvořit zde peptidy je z velké části geneticky podmíněna. Jsou za to zodpovědné molekuly lidských leukocytových protilátek I. třídy (HLA-I). Sada šesti takových protilátek je pro každého člověka unikátní a dědí se po rodičích. Pokud sada zděděných alel virus detekuje dobře, imunitní buňky rychle detekují a zničí infikované buňky těla. Pokud ale člověk zdědil sadu, které se detekce příliš nedaří, má vyšší pravděpodobnost vážnějšího průběhu choroby.

S využitím strojového učení vytvořili vědci model imunitní reakce regulačních T-lymfocytů na COVID-19. Analyzovány byly genotypy více jak stovky pacientů s prodělaným COVIDem a přes 400 osob v kontrolní skupině. Ukázalo se, že modelované rizikové skóre dokáže velmi spolehlivě predikovat vážnost onemocnění.

Závěr potvrdilo i použití vzorků ze španělského Madridu.

Celý text v angličtině: ZDE