Holubice
26. 8. 2021 / Soňa Svobodová
čas čtení
4 minuty
Tak
se jmenuje stejnojmenný film, známého filmového režiséra
Františka Vláčila (1924-1999), jímž v roce 1960 debutoval na
pražském Barrandově, a s nímž se současně zařadil mezi
nejpozoruhodnější filmové tvůrce československé nové vlny 60.
let 20.století. A právě jedno
z nejuznávanějších českých
nakladatelství Camera Obscura
vydalo
monografii zasvěcenou tomuto filmaři
pod názvem František Vláčil: Život a dílo. Jejím autorem je
Petr Gajdošík.
Pane
Gajdošíku, jak dlouho ve vás zrála myšlenka vytvořit monografii
o tomto výjimečném a všemi múzami políbeném filmovém tvůrci?
Na
monografii jsem pracoval celkem sedm let, jimž ale předcházelo víc
než 25 let zájmu o Vláčilovu tvorbu. K psaní knihy jsem byl
vybídnut vnějšími podněty, sám od sebe bych se do něj asi
nikdy nepustil.
Bylo
něco, co vás při sběru materiálu pro tuto monografii překvapilo?
Překvapila
mě rozsáhlost materiálu v osobní pozůstalosti Františka Vláčila
i v jiných archivních fondech. A to nejen k realizovaným filmům,
ale i k těm, které nakonec nebyly natočeny a zůstaly jen jako
nerealizované náměty na papíře.
František
Vláčil byl však také vnitřně velmi rozpolcená a složitá
osobnost, které se nevyhýbaly deprese a alkohol. Rodily se vám
jako autorovi této monografie řádky pod rukama snadno?
Snažil
jsem se téma tvorby a téma osobního života, a chcete-li i
problémů s alkoholem, v knize pojmout odděleně. Samotné kapitoly
o jednotlivých filmech mají jednotnou strukturu, v níž popisuji
zrod filmu od počátků práce na námětu až k dobovému ohlasu po
uvedení filmu. Vláčilovým problémům s alkoholem se věnuji v
samotné kapitole.
Jeho
nejvýznamnějším filmem se stala složitá historická freska
Markéta Lazarová, v níž do hlavní role obsadil slovenskou
herečku Magdu Vášáryovou, a na níž spolupracoval s předními
českými výtvarníky Theodorem Pištěkem a Janem Koblasou.
Podíleli se tito výtvarníci ještě na nějakých dalších
Vláčilových filmech?
Jan
Koblasa a Theodor Pištěk s Vláčilem spolupracovali už na filmu
Holubice, od něhož Theodor Pištěk pracoval jako výtvarník
kostýmů na drtivé většině Vláčilových filmů. I když časem
proslul spoluprací i s jinými režiséry doma i v zahraničí,
získal i prestižního Oskara za film Amadeus, spolupráce s
Vláčilem si cení nejvíc a Markétu Lazarovou považuje za
nejlepší film, na kterém pracoval.
K
jeho dalším neméně zajímavým filmům patří Údolí včel,
Adelheid, Mág aj. Vedl si František Vláčil nějakou svou
statistiku o tom, kolik filmů celkem natočil?
K
většině filmů si vedl režijní poznámky, často formou
přípravných kreseb. Nějakou podrobnou statistiku ve smyslu „kdy,
kde a co“ natáčel si nevedl. Zmapovat podrobně jeho tvorbu,
objevit i zapomenuté filmy nebo nerealizované náměty bylo právě
jedním z cílů mé knihy.
Jeho
výrazný režisérský rukopis se také projevil i v biografickém
filmu o skladateli Antonínu Dvořákovi, s názvem Koncert na konci
léta. Vybíral si František Vláčil náměty pro své filmy zcela
sám?
Vláčil
nebyl ryze autorský typ režiséra, který by sám přišel s
námětem, zpracoval jej do scénáře a poté i natočil. Většinou
mu byly nabízeny náměty jiných autorů nebo i hotové scénáře,
ty si ovšem téměř vždy předělával podle svých představ a
potřeb, přizpůsoboval je své osobité poetice.
Chystáte
v současnosti nějakou další zajímavou monografii?
Momentálně
nemám nic podobného v plánu.
12173
Diskuse