Je výrok Ivany Šťastné rasistický?
30. 8. 2021
čas čtení
21 minut
27. 8. 2021 jsme publikovali v Britských listech článek Pavla Velemana
Šlo o výrok Ivany Šťastné, vedoucí odboru
sociálních věcí Magistrátu města Ústí nad Labem, tohoto znění:
„29 let nemaká. A desítky
takových. Občané, dívejte se, na co platíte daně."
Článek Pavla Velemana rozčílil Štěpána Kotrbu, který k tomu napsal polemiku. Publikujeme ji níže.
Avšak protože jde o otázku cíleného vyvolávání nenávisti vůči určité společenské skupině, musíme v této věci postupovat velmi opatrně. Je výše zmíněný výrok Ivany Šťastné rasistický?
Z výroku Ivany Šťastné pro
řadového čtenáře vyplývá dojem, že zmíněná "nepřizpůsobivá" osoba odboru sociálních věcí drze tvrdí, že nechce "makat", a při tom stále dostává
sociální dávky. Je to v České republice vůbec možné? Nebo je to známý,
rasistický "urbánní mýtus", že Romové drze odmítají pracovat, a chudák
stát a ostatní občané je musejí živit? K tomu vysvětluje Pavel Veleman:
V
ČR je systém sociální politiky postaven na výpočtu tzv. životního a
existenčního minima (je to velmi byrokraticko.sofistikovaný výpočet
kalorií na den apod.). V praxi je toto existenční minimum normálně nastaveno a praktikováno
úřady práce, které mají toto ve své gesci, že například sankční vyřazení
z úřadů práce (probíhá zde klasické správní řízení ve věci sankčního
vyřazení a pakliže k němu dojde, což může být naprosto banální
nedocházení včas na předem domluvenou schůzku automaticky znamená šest
měsíců bez sebemenšího příjmu, to znamená nevyplacení dávek existenčního
minima. Klient si může zažádat o tzv. Mimořádnou okamžitou pomoc, což
je finanční dávka poslední záchrany, ta však není u těchto klientů
posuzována kladně. Pouze ústavní soud by mohl posoudit, zda je skutečně
ústavně legální, nechat občana naprosto bez příjmu. Nikdy se to tam
totiž nedostalo, takže v ČR je naprosto běžné, že jsou zde tisíce lidí
bez sebemenšího příjmu....
Takže, nechci pracovat, plaťte mne je
samozřejmě naprostý nesmysl, jelikož úřady práce mají velmi tvrdě
nastavený systém sankčního vyřazení, kde důvod tzv. odmítáni vlastním
přičiněním si zvýšit příjem, je nejvíce aplikovaný důvod k nepřiznání
dávek hmotné nouze.
Součinnost právě mezi ÚP a obcí by měl klienta
dostat znovu do systému...Paní inženýrka vlastně ukazuje jak špatně je
zde tato práce vykonávána...
Polemika Štěpána Kotrby. Další komentáře k této polemice jsou
ZDE a
ZDE:
Drzost sociálního pracovníka
Rozčílil jsem se. Za zneužití slova rasismus, zneužití emocí k citovému
vydírání, křivé obvinění, za dehonestaci poctivého citování
bezpříznakových statistických dat k odůvodnění zcela oprávněných výtek
na adresu stávající a nefunkční politiky, které přitom zná každý
pracovník referátu sociální péče a každý, kdo se zabývá sociální
problematikou. Článek sociálního pracovníka Pavla Velemana „Není
přijatelné, aby Ivana Šťastná psala rasistické články a Parlamentní
listy je publikovaly. V normálních zemích je to trestný čin“ jako
polemika s článkem vedoucí odboru sociálních věcí Magistrátu Ústí nad
Labem Ing. Ivany Šťastné „29 let nemaká. A desítky takových. Úřednice
vynesla čísla: Občané, dívejte se, na co platíte daně“ je plný svatého
rozhořčení a plný falešných argumentů.
DiS Pavel Veleman z referátu sociální práce MČ Praha 10 přitom na svém
Twitteru cituje TGM: „Práce je to, co nikdo nechce dělat.“ I v tom se
mýlí.
Hned první věta Velemanova článku je falešná: „Vedoucí odboru sociálních
věcí má přeci ze své pozice pomáhat a chránit klienty, jejich integritu,
důstojnost a porozumět současnému stavu ve společnosti (komplexní
problémy tzv. kultury chudoby, které má vedoucí sociálního odboru
alespoň tušit a seznamovat s jejími následky většinovou společnost) a
zejména upozorňovat politiky.“ To není náplň práce vedoucí odboru
sociálních věcí. Zejména ne upozorňovat politiky. Zejména ne osvěcovat
„většinovou společnost“ nějakými moudry. Porozumět „kultuře chudoby“
také netřeba. Termín sám je zavádějící teorií amerického antropologa
Oscara Lewise (1914 – 1970) z šedesátých let 20. století, vzniklou na
základě zkoumání sta portorických rodin žijících ve slumu San Juanu a
padesáti rodin portorických imigrantů v New Yorku. Vlhký sen
antropologa. Vzorce chování sociálně vyloučených nejsou neměnným jevem,
„kulturou“, kterou bychom měli jako kulturu respektovat. Naopak. Cílem
sociální práce není krmit dávkami další a další generaci nevzdělatelných
a na trhu práce neuplatnitelných jen proto, že prababička byla
negramotná kočující a žebrající cikánka (nebo portorikánec). Cílem
sociální práce by mělo být vytrhnout vyloučené ze stereotypu „sociálního
dna“ a donutit je k tomu, že pochopí, že kdo nepracuje, nejí. A že jiným
způsobem obstarávat jídlo než prací nelze. Že krádež se trestá. A trest
je odstrašující od opakování nepřijatelného chování.
Tou „kulturou“ není ani život mezi odpadky a injekční jehly v parku, ani
stěny budov, počmárané tagy grafitti. Není jím ani vandalizace ostatního
veřejného majetku. O soukromém nemluvě.
Problémem institucí sociální práce samozřejmě je hledání nebo i umělé
vytváření pracovních míst pro nevzdělané či nedostatečně inteligentní.
Náš svět se stává složitým, k obsluze řady i primitivních mechanismů je
potřeba schopnost se učit, pamatovat si a dodržovat vnucený postup. V
99% už nestačí březové koště a popelnice na kolečkách k počišťování
ulice. A tak jen některá moudřejší města či obce kupují březová košťata
a lopaty na sníh namísto pouličního vysavače či sněhové frézy s
desetkrát vyšší produktivitou jen proto, aby dalo pracovní návyky těm,
kteří je nemají nebo je ztratili. Kteří třeba ani nemají doklad
totožnosti. A přitom potřebují legální peníze na svou obživu.
V tomto umělém sociálním prostoru by ovšem stále, navzdory levičáckým
snům o všeobecném základním příjmu, mělo platit, že nepracovat přinese
větší bídu a trýzeň, než pracovat. Že nepracovat přinese hlad. Že krádež
(byť chleba) přinese zatčení, soud a vězení. Že vězení přinese omezení
svobody pohybu a násilím vyžadovanou povinnost pracovat.
Zrušení pracovní povinnosti ve vězení k dosažení legálního příjmu na
úhradu nákladů trestu za Václava Havla udělalo z kriminálů rekreační
střediska, ve kterých je zejména sociálním „klientům“ lépe, než na
svobodě. Za „krádež prostou“ (bez překonání překážky, § 205 tr. z.)
štangle uheráku, kartonu cigaret a flašky rumu v dostatečně velké úhrnné
hodnotě (způsobí škodu nikoliv nepatrnou) se dá vyfasovat na podzim tři
až čtyři měsíce natvrdo, což je příjemně vytopený penzion s televizí,
třemi teplými jídly denně, teplou vodou, mýdlem, knihovnou a posilovnou,
a to vše zdarma v době, kdy za postel a teplo v zimě všichni ostatní
občané musí platit, minimálně nájem. Znám „klienta“ vězeňského systému,
který byl takto trestán ve svém životě 36 krát. Každou zimu záměrně
trávil v kriminále. Přitom to byl jinak naprostý poctivec a vcelku
pracovitý, i když nevzdělaný chlap. Ke konci života chlastal. A nakonec
čichal toluen. Pak umřel.
Výše dávek umožňující při snížení sociálního standardu na snesitelní
minimum přežít na dávkách libovolně dlouho a přilepšit si z charit a
sociálních programů je právě to, co vytváří onu „kulturu chudoby“,
ghetta, slumy a nenávist k veřejnému prostoru „přizpůsobivé“ většinové
společnosti.
Veleman se ptá, „jakou mohou mít důvěru klienti k celému odboru
sociálních věcí“. Nikdo je nenutí, a nikdo nepotřebuje, aby měli k
odboru sociálních věcí „klienti“ důvěru. Odbor má zákonem určenou
povinnost, kontrolovanou nadřízenými a je jediným místem, kde mohou
zákonem přiznaný nárok uplatnit. Nic víc. O soucitu a důvěře zákon
nehovoří. A nic než zákon a podzákonné normy povinnosti pracovníků
veřejné správy neurčuje. A ani určovat nesmí. Tak hovoří ústavní
Listina. Per analogiam: stejně tak nemusíte mít důvěru v úředníka pasové
agendy, celníka, policistu nebo soudce. I jim určuje jejich povinnosti
zákon a nic víc. A nesmí dělat nic jiného, než jim zákon přikazuje.
Statistika je svině. Zvláště když nám sdělí přehled občanů, kteří jsou
nejdéle v evidenci „uchazečů“ o zaměstnání. Ten seznam by měl být
vyvěšen veřejně. Jak přijdou občané, kteří platí poctivě daně a sociální
příspěvky k tomu, aby živili celý dospělý život spoluobčana, který
NECHCE být zaměstnán jen proto, že jemu život příživníka na sociálním
systému vyhovuje? Rozumím tomu, že takto živíme chronicky nemocné kteří
se léčí a invalidy, kteří pracovat nemohou. To je solidarita. Rozumím
tomu, když sociální dávky pobírají senioři, kteří si za život nevydělali
na slušný důchod. I to je solidarita, byť někdy vynucená jejich nechutí
OSVČ platit si důchodové pojištění. Ale odmítám být jakkoliv solidární s
někým, kdo nepracuje třicet let a nemá dostatečný majetek, aby žil z
jeho výnosu. To není údaj „nepravdivý“, ani „hrubě zkreslující“. To je
údaj krutě přesný a ničící sny o povinnosti respektovat flákače. Protože
člověk třicet let pobírající podporu v nezaměstnanosti a další dávky,
který není klasifikovaný jako dlouhodobě nemocný či invalida, je flákač.
Parazit a příživník, nikoliv „sociálně deklasovaný“.
Drzost, s jakou Veleman „vyzývá všechny sociální pracovníky v jakékoli
pozici, ale i další občany, kteří se o sociální problematiku zajímají,
aby podpořením tohoto otevřeného dopisu dali najevo této ženě, že
skutečně nemluví za většinu sociálních pracovníků v oboru“ má co dělat s
schvalováním a vyvoláváním nenávisti a zášti – přesně s tím, co chce
pranýřovat. Nevyzývám nikoho k ničemu, ale cítím povinnost zastat se
korektně sdělených dat o sociální práci na Ústecku, včetně řádně
anonymizovaných statistických údajů o největších spotřebitelích dávek.
Divím se pouze, že je jich pouze 25. Myslel jsem, že jich v tomto kraji
bude několik set.
Pravdou je, že sociální systém je za posledních třicet let poškozen
mnoha mýty a nedůsledností. Prvním mýtem je, že na vězně má doplácet
společnost a ve vězení nemá být pracovní povinnost. To je omyl, který je
třeba napravit. Vězeň musí PRACÍ vydělat jak na sebe, tak na provoz
věznice. Práce je součástí převýchovného a socializačního procesu. O tom
mohl vyprávět průkopník novodobé české penologie doc. PhDr. Jiří
Čepelák, CSc., který až do své smrti vedl Výzkumný ústav penologický.
Mezi zločinem a trestem má být nevyhnutelnost spojení.
Druhým, neoliberální pravicí rozšířeným mýtem je, že každý dospělý musí
mít za sebe odpovědnost. Správně se ptá talmud: „Ale odpovídám-li jen
sám za sebe, jsem to ještě já?“ — Talmud, Pirkej Avot 6a. Odpovědnost
společnosti za jedince je nevyhnutelná. Pro případ že jedinec za sebe
odpovědnost nemá (alkoholismus, narkomanie, psychické poruchy), musí
existovat státní mechanismus dočasného či trvalého zbavení svéprávnosti
bez účasti aktivistických právních trollů, nucená protidrogová,
protialkoholní či psychiatrická péče s úplnou izolací „klienta“ od
závadového prostředí a násilným donucením přijímat léky a léčebný režim.
O propuštění má rozhodovat lékař na základě kritérií medicíny, ne
soudce.
Stejně tak musí existovat institut legálního příjmu který je nutno vždy
doložit a trestný čin příživnictví, trestaný vězením s případným
odebráním vyživovaných osob. Prožít dětství v rodině narkomanů je pro
společnost horší, než být jako sirotek v dětském domově. Polepšovna také
není sprosté slovo, ale nutné opatření pro vštípení sociálních i
pracovních návyků ve věku, ve kterém je to ještě možné. Jinak je další
zastávkou vězení.
Čtvrtým mýtem je, že se sociální práce dá obejít bez kvalifikovaných
lidí a peněz. Nedá. Titul DiS. by měl kvalifikačně stačit pouze pro
donášku jídla seniorům. Samostatný terénní pracovník by měl být
vysokoškolský specialista v oboru speciální pedagogiky, s profesionálním
výcvikem a praxí. Těchto pracovníků je potřeba desetkrát víc, než jich
nyní je, s patřičným ohodnocením, aby to byla těžká, ale dobře placená
profese. Sociální pracovník by měl být současně v dennodenním kontaktu s
preventistou kriminality a s dostatečně personálně zajištěnou městskou i
státní policií. Neměl by se svými klienty soucítit či tolerovat jejich
poklesky, ale měl by dbát na zákonná pravidla soužití, přestupky proti
veřejnému pořádku a kriminalitu. Současně by měl provádět terénní
psychosociální péči.
Součástí každé nemocnice by mělo být protialkoholní lůžkové zařízení,
nehrazené z pojištění, ale z peněz klientů, případně z exekuce jejich
majetku. Oproti tomu dobrovolná ambulantní i lůžková protialkoholní a
protidrogová péče by měla být hrazena plně bez ohledu na to, zda
„klient“ platí nebo neplatí zdravotní pojištění. Vyléčení je v zájmu
společnosti. Nás všech.
Pátým mýtem, nejnovějším, je levičáckou ministryní školství naordinovaná
inkluze ve školství namísto specializovaných dětských domovů,
„praktických“ škol pro obtížně vzdělavatelné či internátních škol pro
obtížně socializovatelné jedince. Speciální pedagogika není zbytečnost,
ale nutnost. Neumí ji a nemá na ni psychické síly ani kvalifikaci každý
učitel, byť y měl asistenty. Nelze to od něj ani očekávat. Jako rodič,
byť levicových názorů, bych odmítl dát dítě do školy, ve které je
třetina dětí „inkluzivních“ (čti nevzdělavatelných). Nechci, aby mělo ve
svých spolužácích negativní vzory a nechci, aby se učilo být součástí
takového kolektivu. Selekce dětí podle schopností se učit přispívá k
vyšší efektivitě vzdělávacího procesu a k soutěživějšímu prostředí pro
dosahování co nejkvalitnějších studijních výsledků. Čím dřív to ministři
školství pochopí, tím lépe pro tuto zemi.
Psychotik, alkoholik a feťák nesmí používat občanských práv k
legitimizaci svého chování. Feťák nemá právo fetovat. A je na státu a
jeho mechanismech, aby mu v tom vší silou zabránil a izoloval ho od jeho
závadového chování. To však neznamená, že nikotin, marihuana a alkohol
ve společensky tolerovatelném množství je třeba jakkoliv kriminalizovat.
Je to stejná hloupost, jako zakazovat prášky na spaní. Ovšem uživateli
marihuany, alkoholu i prášků na spaní nepatří do ruky volant automobilu
ani jiný způsob, jak ohrozit druhé. THC je v krvi přítomno měsíc. Pokud
kdokoliv zaviní dopravní nehodou a najdou-li mu v krvi psychoaktivní
látky či alkohol, ovlivňující jeho reakční dobu s schopnost úsudku, měl
by dostat nepodmíněný trest, ztrátu řidičského oprávnění a propadnutí
vozidla. Jednou a dost.
Existence soukromých exekutorů je zločin, který je třeba napravit.
Stejně tak majetkovou odpovědnost nezletilých. Dítě by nemělo do života
vstupovat s desetitisícovým dluhem za matkou nezaplacené popelnice či
vodné.
Je třeba zajistit konkretizaci trestného činu lichvy, zejména určením
maximální výše úroku z půjčky včetně penále a úroků a minimálního úroku
z vkladu. Bankovní liberalismus vede k bezuzdnosti chamtivců a anarchii.
Je třeba při té příležitosti říci, že nemravně vysoký úrok není třeba
splácet a mezi dlužnou částkou a exekuovaným majetkem nesmí být nepoměr.
Celková výše nákladů vymožení dluhu v legální výši nesmí být u malých
částek vyšší než výše dlužné částky bez penále a úroků. Veškeré nadměrné
náklady jsou nezapočitatelné a nevymahatelné. To, co zvládl Masaryk za
tři měsíce od vzniku republiky, nezvládl tento systém za třicet let.
Ostuda.
O děti vcházející do života v patnácti letech z dětských domovů se musí
kompletně postarat stát, který rozhodl o jejich izolaci ze závadového
prostředí rodiny (matka prostitutka, otec alkoholik, sadista apod.).
Včetně jejich vzdělání, pracovního zařazení či možnosti bydlet v
internátu. Jinak se stávají obětmi pouličního zločinu a prostituce, v
další etapě plnící věznice a vyčerpávající sociální systém. Jim patří i
nárok na sociální bydlení, odložení splátek apod..
Sociální systém poddimenzovaný finančně a personálně vede ke kriminalitě
a hledání laciných populistických řešení. Ovšem sociální systém bez
donucovacích nástrojů vede k toleranci závadových jevů, jejich
rozšíření, zhoršení veřejné bezpečnosti, tlaku na ozbrojování
jednotlivců a uplatnění individuálního práva na sebeobranu. K celkové
únavě a rozkladu státu. Je svatým právem vlastníka zastřelit lupiče ve
vlastním domě, na vlastním pozemku. I lupiče na útěku. Stejně tak má být
svatým právem policie použít zbraň při pronásledování jakéhokoliv
zločince v automobilu.
Takto upravený sociální (a trestní) systém nebude závislý na charitě,
nebude své „klienty“ zanedbávat a nebude asociální. Bude přitom
spravedlivý, preferující jako „normální“ chování zákona dbalých občanů.
Nutně ale bude dražší. Platíme si tím nejen sociální smír, ale i značnou
míru veřejné bezpečnosti. „Nuzota z lidí lotry činí a vlky z lesů žene
hlad.“ To řekl už básník Francois Villon. Takto upravený sociální systém
ovšem bude vést ovšem k nutnosti legální obživy a respektu vůči normám
„většinové“ společnosti bez tolerance k „odlišnému způsobu života
etnika“ či jednotlivce. Bude popírat neoliberální lhostejnost k osudu
druhého pod záminkou jeho „odpovědnosti za své činy“, o čemž píše
Friedrich August von Hayek v knize Právo, zákonodárství a svoboda. Bude
preferovat kohezi společnosti před právem jednotlivce na společnost
kašlat. Spinozova „Svoboda jako poznaná nutnost“ soužití s okolím není
uzurpováním svobody druhých.
Tolik můj osobní názor na stávající stav.
Dle mého názoru by se pan Veleman měl vyjadřovat také pouze za sebe.
Jako já. Nereprezentuje nikoho jiného než sebe a nemá právo kohokoliv
jiného reprezentovat. Ani v Ústí, ani na radnici Prahy 10, kde je
zaměstnán. Mít představu, že jedině on a jeho názor reprezentuje jiné
sociální pracovníky a jedině jeho vnímání práce páchá to správné dobro
„klientům“ hraničí s odvahou Pissara reprezentovat křesťanství u
domorodců Střední Ameriky. Prostě mesiášský syndrom, končící v krvi
bezvěrců. Pokud chce Veleman usilovat o reprezentaci občanů, ať se svými
názory kandiduje v Ústí do městského zastupitelstva či Sněmovny a své
názory pak prosazuje úměrně svému mandátu tam.
Britské listy by se také měly více starat o to, co publikují ony a méně
o to, co publikuje kdokoliv jiný.
Autor je mediálním a politickým analytikem,
mimo jiné jedním z autorů volebního programu ČSSD z let 1996-2000 a
dlouhodobého programu ČSSD z roku 2000
7140
Diskuse