Nejlepší režisér
26. 8. 2021 / Soňa Svobodová
čas čtení
17 minut
Jméno
česko-amerického režiséra, scenáristy, herce a držitele dvou
Oscarů, tří Zlatých glóbů a ceny BAFTA za nejlepší režii
Miloše Formana zní filmovým světem neustále. Díky jeho
nezapomenutelným filmům je stále o čem mluvit a přemýšlet. Jan
Lukeš se cestou slavného režiséra zabývá ve své nové knize
Miloš Forman v kostce (vydala Academia).
Pane
Lukeši, vaše kniha je úvahou na téma Formanovy cesty na světové
výsluní za přechodu mezi dvěma systémy společenskými i
produkčními. Kdy a jak se vlastně zrodil váš nápad na vytvoření
této knihy-úvahy?
Rodil
se postupně, tak jak jsem jeho dílo sledoval nejprve jako divák,
pak jako filmový kritik a historik. Pro moje mládí v šedesátých
letech byla setkání s filmy Miloše Formana úhelnými zážitky.
Na základní škole konce padesátých let nám ještě všude
vtloukali do hlavy sovětské a české budovatelské paskvily, a
najednou se tu z plátna mluvilo autentickou řečí a řešily se
obyčejné každodenní problémy, za kterými bezděky vyvstávala
ubohost poměrů, ve kterých jsme se ocitli. Konkurs, Černý
Petr, Lásky jedné plavovlásky a pak zejména podobenství
filmu Hoří, má panenko byly pro mě spolu s činností v
ilegálním skautském oddíle tím, co mi mezi třináctým a
osmnáctým rokem asi nejvíc otevíralo oči.
A
jak známo, to, s čím se člověk setká v dospívání, to už ho
většinou neopouští, určuje či provází jeho cestu životem.
Takže i když pak
Forman odešel do USA a režim celá léta dělal, jako by
neexistoval, nepřestával jsem jeho dráhu sledovat, včetně onoho
pro leckoho dodnes těžko stravitelného natáčení Amadea
v ČSSR v roce 1983. Pro mě to ale spíš
byla výzva k úvahám o cestách uměleckého talentu, o tom, co je
čest umělecká
a občanská, jakou roli hraje v umělecké tvorbě morálka.
A
v takových úvahách jsem pak ještě před listopadem 1989
pokračoval i jako filmový kritik a historik jak nad Formanovými
filmy, tak později nad jeho vzpomínkami či knihami a dokumenty o
něm od jiných autorů. Měl jsem možnost se s ním i několikrát
setkat, zejména u příležitosti natáčení televizního
dokumentárního cyklu Zlatá
šedesátá (2009,
26 hodinových portrétních dílů) a dotvořil si o něm natolik
ucelený lidský a umělecký názor, že myšlenka na kompletaci
toho, co o něm vím, přišla úplně přirozeně a samovolně asi
tak před pěti či šesti lety. Pak už šlo jen o to, vyplnit
poslední mezery ve znalostech a poskládat staré i nové texty do
celku, který by měl svou vlastní logiku. Logiku základní
faktografické příručky i esejistických zamyšlení, tedy logiku
Rubikovy kostky, kterou si čtenář má sám sestavit podle svých
zájmů a znalostí.
Proč
jste se ve své knize-úvaze rozhodl věnovat právě Formanově
cestě na světové výsluní?
Svých
úspěchů dosáhli ve světě i jiní čeští filmaři – před
válkou třeba Gustav Machatý, pak Jiří Voskovec, František Čáp,
Ján Kadár, Vojtěch Jasný či Ivan Passer. Jen Forman stanul ale
až na vrcholu, měřeno třeba ziskem Oscarů, ale i dalšími
oceněními po celém světě, které kniha shrnuje alespoň v
reprezentativním výběru. Musel při tom projevit mimořádnou
adaptibilitu na naprosto odlišný společenský, ale i produkční
systém.
To
třeba v cizině nedokázal Jan Němec, ačkoli to byl nepochybně
stejný filmařský talent jako Forman. Někteří se venku zařadili
do běžného provozního proudu kinematografického či televizního,
jiní vedli stálý a marný boj s producenty. To byl zase případ
Formanova spolupracovníka nejbližšího, Ivana Passera. Jen Forman
dokázal vplout do hollywoodské kinematografie podle jejích nároků,
a přitom i podle nároků svých vlastních, aniž by slevil ze
svých uměleckých představ. Ačkoli se to mnohým u nás zprvu
nezdálo, překódoval „pouze“ své osudové téma jedinec versus
společnost a po prvotním propadu s filmem Taking
Off dokázal
svou dráhu
znovu
restartovat k
ještě vyšším metám než doma.
Rodily
se vám řádky pod rukama snadno nebo jste pochyboval, přepisoval?
Jak
kdy, občas to šlo snadněji, jindy pomaleji. Ale protože kniha
vznikala po částech a dlouho vlastně bez toho konečného záměru,
byla to zpětně vzato docela příjemná a zábavná práce. Jako
když vyplňujete křížovku a máte radost z každého správně
nalezeného výrazu. To vám ještě nejde o tajenku, ale zkoušíte
sama sebe na jednotlivostech: co už víte, co se musíte ještě
dozvědět a co to znamená. Až pak, když přijde právě na ni,
začne to být napínavé, protože abyste ji vyluštila, musíte
najít a domyslet i to, co zatím nevíte.
A
tohle byla právě ta závěrečná fáze vzniku knihy, kdy bylo
třeba, aby do sebe jednotlivé segmenty poznatků zapadly jako dílky
lega. Chtěl jsem ale zároveň tuhle práci nechat tak trochu i na
čtenáři, aby si i on sám dohledával souvislosti. Návodem k tomu
je rejstřík jmen a rejstřík filmů, díky kterým si v knížce
může číst na přeskáčku, podle toho, co nebo kdo ho zrovna
zajímá.
akové
čtení zájemce mimo jiné provede i skrze popisky k obrazové
příloze, na které jsem si dal obzvlášť záležet. Soudím
totiž, že psát o filmech a filmařích bez toho, aby oni sami
promlouvali také vizuálně ze stránek knihy, nemá žádnou cenu.
Proto je v knize asi sto padesát fotografií, dokumentů a
ilustrací, které doplňují a rozvádějí hlavní text. Mohl jsem
čerpat z mé vlastní sbírky i dalších unikátních zdrojů,
takže čtenář v knize najde myslím hodně neokoukanou či přímo
neznámou dokumentaci, navíc ve skvělé grafické úpravě mého
přítele Vladimíra Vimra a v dokonalém tisku TNM Print Poděbrady.
V
knize také čtenář nalezne mozaiku režisérových názorů,
životních osudů a filmografie. Bylo něco, co vás při sběru
tohoto materiálu a podkladů překvapilo?
Za
největší překvapení považuji i teď Formanův výrok, podle
kterého je pojmenovaná zdánlivě paradoxně hned první kapitola
knihy: „Režisér, který nechtěl být nápadný“. Takhle mi
totiž on sám odpověděl na závěr několikahodinového natáčení
jeho portrétu, když jsem se ho zeptal, co je jeho hlavní
celoživotní devíza. „Hlavně nebýt nápadný,“ vyhrkl bez
rozmýšlení a mně tím odhalil skryté trauma svého outsiderského
života sirotka,
který se musel životem probíjet na vlastní pěst. Věděl, že
má-li se prosadit, nesmí příliš provokovat, přitom se ale jako
umělec nesmí ohnout.
Když
jsme knihu 22. května uváděli do života, přišli ji na mé přání
pokřtít tři Formanovi přátelé či spolupracovníci: kybernetik
Ivan M. Havel, který s ním chodil koncem 40. let do slavné
internátní Koleje krále Jiřího v Poděbradech, legenda české
kultury Jiří Suchý, s nímž Forman Konkursem
začínal
a Dobře
placenou procházkou
i končil, a dramaturg Václav
Šašek, který byl u všech jeho českých filmů.
Právě
on použil ten obrat, že když se poprvé s Milošem setkal, ovanula
ho „peruť geniality“. A já to potvrzuji: dneska se tomu říká charisma, sám bych použil
slovo vřelost či empatie.
Myslím,
že právě tím si dokázal Forman získat důvěru tak odlišných
povah, jako byli českoslovenští papaláši a hollywoodští
producenti. Byl diplomat, ale nebyl pokrytec a falešný hráč.
K
nejznámějším Formanovým filmům patří Černý Petr, Lásky
jedné plavovlásky, Hoří, má panenko, Přelet nad kukaččím
hnízdem, Amadeus, Valmont, Goyovy přízraky aj. Který
z nich je váš nejoblíbenější?
Dlouho
to byl Přelet
nad kukaččím hnízdem
pro Nicholsonovu vzpouru proti Velké sestře, ve které jsem cítil
zosobnění tichého sadismu, v němž se v Československu žilo za
normalizace. Dnes jsem ale vždy znovu a znovu uhranut Amadeem,
tím
absolutním
souzněním filmu a hudby, pro hloubku jeho rozvahy o umělecké
věrnosti sobě samému a pro dokonalý obraz pustošivé role lidské
závistivosti.
Mám
ale rád třeba i Formanův Desetiboj z
kolektivního filmu o olympiádě v roce 1972.
Viděno
osmi, kde vedle dalších sedmi
světových režisérů prokázal právě on největší dávku
nezávislosti a tvárného nonkonformismu. Anebo Goyovy
přízraky, skoro bezvýchodný
dialog mezi ideologickým fanatismem a uměleckým pozorovatelstvím.
Anebo právě poslední film,
Dobře placená procházka
a návrat ke
vlastním kořenům… A tak
bych mohl pokračovat – asi není žádný z Formanových filmů,
který by mi nepřirostl k srdci a nenašel bych v něm i jeho tvůrce
samotného.
Než
se z Miloše Formana stal jeden z nejvýznamnějších českých a
také významných amerických a světových filmových režisérů,
působil ve svých úplných režisérských začátcích jako
pomocný režisér Alfréda Radoka. Myslíte si, že tato pracovní
zkušenost ovlivnila svým způsobem jeho budoucí režírování?
Jsem
si tím jist. Radok byl pro generaci Miloše Formana, Ivana Passera,
Ladislava Smočka, Jaromila Jireše, Jana Schmida či Václava Havla
vzorem sršící umělecké kreativity i pevných občanských
postojů. To neznamená, že by slepě přebírali jeho umělecké
metody a postupy, brali je jako inspiraci k vlastní cestě. A než
se na ni vydali, poskytoval
jim právě Radok příležitost ke konkrétní praktické
spolupráci, například v Laterně magice.
Miloš
Forman se ovšem k Radokovi dostal jako asistent režie už při
natáčení jeho filmu Dědeček automobil (1956), tam si
vyzkoušel své první režijní krůčky, možná už tam si ale
začal uvědomovat odlišnost své civilistní poetiky od Radokovy
inscenační opulentnosti. S Radokem prožil úžasný vzestup
prvního a druhého programu Laterny magiky, její světový ohlas,
také ovšem brutální režimní zásah do jejího provozu v roce
1960, který vedl k Radokově vyhazovu.
Tam
se jejich cesty na čas rozešly, když Forman nebyl k Radokovi
dostatečně loajální a neodešel hned s ním. Pozdější společný
úděl exulantů však rozpory zcela zahladil a Radok zůstal až do
smrti pro Formana jeho uctívaným mentorem a skoro až druhým
otcem.
Miloš
Forman nebyl jen režisér a scenárista byl také herec. Zahrál si
celkem v sedmi filmech, z nichž namátkou vybírám: Rabín, kněz
a krásná blondýna, kde ztvárnil roli faráře Havla, v
pohádce Peklo s princeznou si zahrál roli čerta. V které
profesi se podle vás Miloš Forman cítil jako ta pověstná ryba ve
vodě – před kamerou nebo za kamerou?
Skoro
bych řekl, že se tak cítil v obou těch profesích, ale nikdy je –
na rozdíl například od Jiřího Menzela – nekombinoval. I když
navenek působil přirozeně suverénně, bral profesi režiséra,
kterou ale ani nevystudoval, nesmírně vážně. Nebyl zatížen
jejími stereotypy, které si ze studií odnesli jiní, proto i
nemožné pro něj bylo možné, zároveň ale na každé látce
pracoval s nesmírnou zodpovědností od scénáře až po střih.
Proto by pro něj bývalo nepřijatelným rozptylováním, kdyby se
musel věnovat ještě něčemu dalšímu.
Opačně
tomu bylo ve filmech jiných režisérů, kde z něj zodpovědnost za
celek spadla a rád z kolegiality přijal nabídku na vedlejší
hereckou roli. Nebyl bez zkušeností: jako ochotnický herec se
uplatnil už za středoškolských studií a jak tvrdil jeho pozdější
kameraman Miroslav Ondříček, „nejlepší herec Milošových
filmů byl vždycky on sám“, ačkoli
v nich nikdy nehrál. Všechny akce však svým nehercům předehrával
a právě svou autenticitou v nich dokázal probudit a ještě
povzbudit tu jejich. Souvisí
to nepochybně se zmíněnou Formanovou vřelostí a charismatem.
Zažil jsem to sám, když nám některé epizody ze svého života
doslova předehrával v podobě pointovaných hereckých etud. Nebyla
v tom ani špetka vytahování a pýchy, stejně jako své herce
nezatěžoval a neparalyzoval tím, co jim předvedl a co se naučil
ze scénáře, ale nechával je prostě po svém před kamerou žít.
Kromě
těchto všech aktivit si Forman také odskočil do Národního
divadla, kde v roce 2007 spolurežíroval se svým synem Petrem
Formanem jazzovou operu Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra, s
názvem Dobře placená procházka. Byla tato opera jediná,
na jejíž spolurežii se podílel?
Předcházet
měla v Národním divadle už v roce 2000 Formanova režie Smetanova
Dalibora. Jenže vedení opery se tehdy nemohlo smířit se škrty v
libretu, které Forman navrhl, a tak se projektu už v roce 1998
dobrovolně vzdal. Kreativita narazila na zakonzervovaný stereotyp a
česká kultura tak přišla o nový
překlad německého
Wenigova libreta, které měl obstarat Jiří Suchý, a o hudební
provedení pod taktovkou Libora Peška. Myslím,
že je to pěkný doklad přísloví, že doma není nikdo prorokem,
dokonce ani ten, kdo
se domů vrací poté, co si získal uznání i ve světě. Někdo
jiný by to možná cítil jako potupu a ponížení, na domovinu by
zanevřel a užíral by se z pocitu cizí nevlídnosti a nepochopení.
I takové chvíle Miloš Forman už zažil, například při vzniku a
posléze i diváckém propadu svého prvního amerického filmu
Taking Off. Život
běžence už od mládí ho však naučil dívat se víc dopředu,
než se utápět v sentimentech minulosti. A
že se dovedl povznést i nad malicherný karambol v Národním, o
tom svědčí právě Dobře placená procházka,
s níž „zlatou kapličku“ nakonec jak s Jiřím Suchým, tak s
Liborem Peškem přece jenom dobyl. Žádná uražená ješitnost,
ale upřímně dojemné vyznání osobní i generační, jak se tu
nakonec zpívá: „Buď pochváleno divadlo / V němž národ sobě
hlásá / Což jistě i vás napadlo / Že divadlo je krása“.
Můžete
našim čtenářům prozradit na jakém dalším zajímavém námětu
pracujete právě teď?
Rád
bych v knižní podobě publikoval rozhovor se scenáristou a hercem,
politickým vězněm padesátých let a posrpnovým emigrantem
Vladimírem Valentou (1923-2011). Všichni
ho známe jako úžasného představitele přednosty stanice v
Menzelových Ostře
sledovaných vlacích,
byl to však muž mnoha řemesel a pohnutého osudu, který mi stačil
vypovědět při jedné ze
svých návštěv České
republiky z Kanady, kde se natrvalo usadil. Ten rozhovor pak vycházel
v roce 2004 na pokračování v Divadelních novinách, ale myslím,
že pro hygienu naší historické paměti by si zasloužil i knižní
podobu.
A
pak bych chtěl vydat kreslené vtipy na téma film, které na mou
výzvu kdysi kreslil Vladimír Jiránek pro Filmové listy, zpravodaj
Letní filmové školy v Uherském Hradišti. Ty noviny jsme tehdy po
léta redigovali každé léto s mojí paní Ivanou Lukešovou a
Jiránkovy karikatury jim dodávaly neodolatelný design. Loni jsme
je
s velkým úspěchem vystavili ve spolupráci s časopisem Reflex na
Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech, a tak si
myslím, že v knižní podobě by vnesly zase aspoň trochu odstupu
a nadhledu do naší
čím dál křečovitější doby. Jsou totiž nadčasové, nevážné,
ale pronikavé.
A
úplně nejnověji jsem redigoval 2.vydání rozhovoru s Ivanem M.
Havlem „Právě proto, že jsem“. Ivan je bratr exprezidenta
Václava Havla a četba toho, co se začalo rodit právě
bezprostředně po Václavově smrti v roce 2011, mě přenesla do
mnohem lepší atmosféry, než jaká panuje ve společnosti teď.
Tomu se ale jinak snažíme s Janem Schmidem čelit průběžně v
naší televizní literární revue Třistatřicettři,
kterou
vysílá Česká televize každý měsíc mimo prázdnin už
třiadvacátý
rok.
12274
Diskuse