Invaze na Ukrajinu možná nikdy nebyla Putinovým cílem a samotná hrozba by mohla podpořit ruské cíle
19. 2. 2022
čas čtení
7 minut
Invaze
není
jediným způsobem, jak může krize na Ukrajině dopadnout.
Diplomatické řešení může ještě poskytnout únikovou cestu Vladimiru Putinovi, jehož rozmístění desítek tisíc vojáků podél hranic Ruska s Ukrajinou odstartovalo současnou
krizi.
Představitelé Ruska a Ukrajiny
totiž po celou dobu několik týdnů trvající krize obviňovali Spojené státy a Velkou Británii z vyvolávání paniky řečmi o hrozící invazi, píše
historik a politolog Ronald Sunny.
O
invazi možná
nikdy nešlo.
Jednou z interpretací
je, že prezident Putin mobilizoval své vojáky především proto, aby si
vynutil dialog se Západem
o tom, jaké
by měly
být sféry
vlivu ve východní
Evropě.
Jako
vědec,
který se celou svou kariéru věnuje studiu ruských dějin, vidím současnou krizi v širším kontextu. Pokud si
události
posledních
několika
týdnů oddálíte, je možné tento nebezpečný pat
vnímat
jako součást
pokračujících následků rozpadu Sovětského svazu na počátku 90. let. Po
zhruba 30 letech se architektura toho, co má být "novým světovým řádem", stále buduje.
Rusko
je upadající regionální mocností a necítí se bezpečně. Kdyby země mohly prožívat
emoce, dominantním
pocitem Ruska by podle mého názoru bylo ponížení. Cítí se být obětí západní expanze a chce
obnovit svůj ztracený vliv.
Tato
oslabená,
ale stále
ambiciózní regionální mocnost čelí globální mocnosti,
která
se také obává ztráty vlivu ve světě v důsledku nedávného vojenského ústupu z Afghánistánu a ekonomické hrozby ze strany Číny. V této situaci - mezi dvěma hegemony, jedním regionálním a druhým globálním - je Ukrajina pěšákem uprostřed.
To,
co se děje
na Ukrajině,
odpovídá vojenskému konceptu zvanému "strategická hloubka".
Během studené války měl Sovětský svaz rozsáhlou strategickou hloubku.
Varšavská smlouva
představovala alianci prosovětských států ve východní Evropě, která tvořila bariéru mezi Sověty a Západem.
Od
roku 1991 se však
NATO rozšiřovalo
směrem
na východ, až zahrnovalo většinu zemí bývalé Varšavské smlouvy. Polsko, Rumunsko a Bulharsko se staly členy
NATO, stejně
jako tři bývalé
sovětské pobaltské republiky Lotyšsko, Litva a
Estonsko.
A
pak přišla
konference v Bukurešti
v dubnu 2008. Hlavy států NATO na tomto setkání "uvítaly" aspirace
Ukrajiny a Gruzie a prohlásily, že budou mít dveře otevřené pro budoucí členství obou zemí, ačkoli Ukrajinu a
Gruzii ke vstupu do aliance výslovně nepozvaly.
Když
se několik
měsíců po této konferenci gruzínský lídr Michail
Saakašvili
pokusil dobýt zpět
vzpurný proruský region Jižní Osetii, Rusko vyslalo své vojáky - což byl jasný
signál,
že další
rozšiřování NATO do bývalého Sovětského svazu nebude
tolerováno.
Diskuse utichla na dalších 13 let.
Strategická hloubka Ruska se v té době od počátku 90. let již značně zmenšila. Putin se nyní zřejmě obává, že se bude dále zmenšovat.
Americké rakety byly umístěny v Polsku a
Rumunsku. Turecko, člen NATO, prodalo své výkonné bezpilotní letouny Bayraktar -
které
v roce 2020 během
krátké války v neklidném Náhorním Karabachu porazily
Arménii
- na Ukrajinu. Spojené státy mezitím provádějí válečné hry v Pobaltí a jejich jednotky nyní míří do východní Evropy.
Stejně jako USA reagují na jakékoli známky ruské nebo čínské vojenské přítomnosti v Latinské Americe, tak i Moskva
si chce udržet svou strategickou hloubku. Putin nechce, aby se sousední stát dostal pod vojenský
vliv zemí,
které
považuje za nepřátelské. Chce mít nárazníkové pásmo.
Putin
je v zahraniční
politice spíše
opatrný a realistický. Není tak nevyzpytatelný, jak je někdy na Západě vykreslován. Ví, že nehraje se silnými
kartami.
Ruský
rozpočet na obranu činí zhruba 8% rozpočtu samotných USA,
nemluvě
o NATO jako celku, které vydává na obranu téměř dvacetinásobek toho, co Rusko.
Z
ekonomického
hlediska je Rusko upadající mocností. Jeho HDP je přibližně poloviční než HDP Kalifornie.
Rusko, které
je petrostátem
závislým
na vývozu plynu a ropy, trpí sankcemi, které Západ uvalil po zabrání Krymu.
Rusové také vědí, co to znamená zabřednout do pozemní války, jak tomu bylo v
Afghánistánu po dobu 10 let a
jak tomu je v současné době v Donbasu na východě Ukrajiny. Úplná invaze by pro Rusko
znamenala katastrofu.
Názor některých lidí na Západě, že Putin chce
obnovit Sovětský
svaz, je podle mého
názoru
fantazie, kterou realista jako Putin sám odmítl. Ano, v roce 2005
Putin poznamenal, že rozpad Sovětského svazu byl "největší geopolitickou
katastrofou 20. století" a "skutečnou tragédií" - což je názor, který sdílí většina Rusů. Znalci na Západě se však méně rádi odvolávají na jiný Putinův výrok: "kdo
nelituje rozpadu Sovětského svazu, nemá srdce; kdo ho chce
obnovit v jeho předchozí podobě, nemá hlavu".
Vlády se v poslední době chybovaly, pokud jde o
Putinovu touhu umístit
vojska v sousedních
zemích.
Americký ministr zahraničí Antony Blinken varoval Kazachstán, že pozvání ruských vojsk k
potlačení
nepokojů povede k jejich trvalé přítomnosti jen proto, aby se po několika dnech tato
vojska vrátila
zpět
do Ruska.
Na
druhou stranu, pokud jde o Ukrajinu, ruský prezident v minulosti učinil neuvážené kroky. Pokud doufal
v proruskou nebo neutrální Ukrajinu, jeho překotné zabrání Krymu a podpora
separatistů v Donbasu vytvořily spíše protiruskou, nacionalistickou Ukrajinu a
přiklonily Ukrajince k tomu, aby se přidali na stranu NATO a Západu.
Rusko
a Ukrajina se ve spolupráci s evropskými partnery pokusily během jednání o protokolech Minsk
II v roce 2015, na nichž se dohodly Rusko, Ukrajina, Francie a Německo, ale které nebyly nikdy plně realizovány, vytyčit novou
strukturu rusko-ukrajinských vztahů. Odštěpenecké ukrajinské regiony sousedící s Ruskem měly být autonomní v rámci federativních vztahů s Kyjevem.
Přinejmenším
Moskvě
by Minsk II rovněž
poskytl záruky,
že Ukrajina zůstane mimo NATO. V červnu 2021 se americký prezident Joe Biden a
Putin "dohodli na pokračování diplomacie související s minskou
dohodou".
Protokol
však
nikdy nevstoupil v platnost - Ukrajina a Rusko se nikdy nedohodly na tom, co
bylo dohodnuto.
Současná hrozba invaze by
mohla být Putinovým pokusem přeorientovat mysl na takovou dohodu. Francouzský
prezident ostatně
nedávno
označil Minsk II za "jedinou cestu, na níž lze vybudovat mír".
Pokud
však
byl Putinovým záměrem návrat k Minsku II nebo
něčemu
podobnému,
je riskantní
vyhrožovat invazí.
S rostoucími
nacionalistickými náladami
na Ukrajině
by prezident Volodymyr Zelenskyj nemusel být schopen přistoupit na Minsk II a
zůstat u moci. Stejně
tak ve Spojených státech
jsou jakékoli
ústupky Rusku ze
strany Bidena již nyní označovány za appeasement. V obou státech je zahraniční politika rukojmím domácí politiky.
Sám Putin doma čelí zastáncům tvrdé linie. Ruský
parlament již dal souhlas k uznání nezávislosti ukrajinských separatistických regionů. A ve
srovnání s některými z nejzuřivějších politiků a znalců,
kteří
se přetahují
o prostor v ruských médiích, působí Putin seriózně, střízlivě a kompetentně.
Do
této
vnitropolitické
dynamiky se mísí všudypřítomný boj dvou
hegemonů - jednoho regionálního a druhého globálního -, kteří se snaží obnovit svůj vliv v
době
vnímaného úpadku.
Celý
článek v angličtině ZDE
6771
Diskuse