Čeho si ke škodě ČR čeští novináři vůbec nevšímají
22. 2. 2025 / Albín Sybera
Mediální trh je již nyní temný a může být ještě černější, pokud N1 a Nova S zaniknou ve své současné podobě, říká Rade Veljanovski.
Novým vlastníkem SBBse minulý týden stala společnost e&PPF Telecom, která vznikla spojením české skupiny PPF, jež vlastní Jetel v Srbsku, a skupiny Emirates Telecommunications Group z Abú Dhabí.
Tím skončila kabelová válka. Státní Telekom zvítězil. Boj to byl dlouhý, s vysokými sázkami a očekávaným výsledkem. Vyhrál ten, kdo měl za sebou státní moc a prakticky neomezený rozpočet.
V novém čísle týdeníku Vreme, které je na stáncích od čtvrtka 20. února, se dočtete, co taková změna na mediálním trhu znamená.
Prodejem části United Group ze státního Telekomu vzniká téměř monopol v oblasti mediálního obsahu, a když k tomu připočteme útoky na malá a nezávislá média, získává krajina, v níž jsou informováni srbští občané, ještě temnější odstín černé.
Oficiálně klíčová média, jako jsou televize N1 a Nova S, nemění majitele. Podle sdělení společnosti budou i nadále nabízeny SBB a na platformě EON a budou nabízeny i v síti kabelové televize Jetel. Jak se „Vreme“ dozvědělo, jejich smlouva s SBB platí ještě zhruba pět let, bez ohledu na změnu vlastníka.
„Bez ohledu na ujištění, že N1, Nova S a další, které byly dosud pod jednou střechou se SBB, zůstanou stejné a že se redakční koncepce nezmění, se obávám, že to bude trvat jen chvíli, a pak se dočkáme určitých změn.“ Telekom se stal monopolní společností, jaká v oblasti médií v Evropě neexistuje,“ říká profesor Fakulty politických věd v důchodu Rade Veljanovski.
Jak dodává, obává se, že bez ohledu na smlouvu s SBB může dojít k ovlivnění a změně redakční politiky.
Diskuse