Podvodník Tate a krize mužství generace Z

11. 4. 2025 / Fabiano Golgo

čas čtení 6 minut

Andrew Tate. Postava dokonale vytvořená pro naši digitálně zmatenou dobu, dokonalá bouře namyšleného macha a kňouravé nejistoty, která pod povrchem bublá. Jeho herecký výkon by člověk málem obdivoval, nebýt toho, jak je průhledný. Tateova ideologie „červené pilulky“, termín převzatý z filmu Matrix, je pečlivě konstruovaný narativ určený k oslovení odcizených a nejistých. Tvrdí, že svět je místem, kde jsou ženy od přírody manipulativní a podřízené, zatímco muži jejich oprávnění vládci. Tento pohled na svět, groteskní překroucení reality, je prezentován jako skrytá pravda, tajemství známé pouze „levičákům“. Tate, bývalý šampion v kickboxu a účastník reality show, tuto personu kultivoval skrze promyšlenou směs online hrané statečnosti a okázalého předvádění bohatství.

 
Jeho minulost je tapisérií sebepropagace a kontroverzí - od vyhození z pořadu Big Brother kvůli údajnému násilí až po online podniky, které rozmazávaly hranice mezi dospělou zábavou a vykořisťováním. Své publikum si získal okázalým životním stylem hypermaskulinity: rychlá auta, soukromá letadla, harém žen, to vše při kázání doktríny mužské nadvlády a ženské podřízenosti. Tento pečlivě budovaný image, spojený s jeho agresivní online přítomností, rezonoval u generace mladých mužů hledajících identitu a smysl. „Červená pilulka“ jim nabídla pocit sounáležitosti, nadřazenosti a ospravedlnění jejich vlastních nejistot. Byl to silný koktejl misogynie a sebeoslavování, toxická směs, která poháněla Tateův vzestup a šířila jeho vliv digitálním světem.

Nyní však tato persona čelí tvrdému světlu právního dohledu, jak dokazují soudní procesy ve Velké Británii, kde čtyři ženy podaly občanskoprávní žaloby s děsivými obviněními ze znásilnění, násilí a donucování.  Andrew Tate allegations detailed in UK civil claim documents

Z procesních dokumentů však vyplývá jedna pozoruhodná věc: tento titán digitálního světa údajně „váhal, zda“ ženu zneužít. Tato věta a hrůzný scénář, který naznačuje, nejsou pouhou spekulací - jde o přímou citaci ze soudních spisů. Jedna z žen uvádí, že jí Tate před činem řekl: „Právě váhám, jestli tě znásilnit, nebo ne.“ Takové prohlášení však neprokazuje sílu, nýbrž hluboký vnitřní konflikt, váhání, které skuteční predátoři málokdy projevují. Muž, který by skutečně oplýval brutálními, nespoutanými impulsy, jež hlásá, by nepřemýšlel - jednal by.

Skutečný predátor své úmysly neoznamuje; uskutečňuje je. Toto váhání, tento hamletovský monolog o násilí, odhalený v soudních dokumentech, neukazuje sílu, ale ubohou slabost. Je to trapné vystupování muže, který se bojí vlastního stínu a musí si budovat fantazie o dominanci, aby zakryl třesoucí se bytost uvnitř.

A co jeho „červená pilulka“? Tato směs pseudofilozofických blábolů a mytologie mužské nadřazenosti je jen berlou pro slabochy. Útočištěm těch, kdo postrádají skutečnou sílu a charakter a halí se do karikatury. Silný muž, muž substance, nepotřebuje divadlo. Neponižuje druhé, neboť si je jist svou hodnotou. Soudní dokumenty popisující rdoušení, výhrůžky a nucenou podřízenost však ukazují muže zoufale se snažícího udržet kontrolu - ne muže, který ji přirozeně vládne.

Tate a jemu podobní jsou pravým opakem tohoto ideálu. Jsou to digitální tyrani, projektující image neporazitelnosti, zatímco v hloubi duše zmítají nejistotou. Loví zranitelné, ovlivnitelné, ty, kdo se ztrácejí v moři internetu. Nabízejí falešnou příslušnost, falešnou identitu, prázdný slib moci. Prodávají vizi mužství toxickou i trapnou, parodii skutečné síly. Podle žalob Tate vyhrožoval zabitím - známka strachu, nikoli síly.

Fenomén Tate a gen Z neo-machismu, který zastupuje, je symptomem hlubší krize. Odrazem společnosti, která ztratila směr, kultury tak prosycené přetvářkou, že nedokáže rozeznat pravdu od lži. Tito mladí muži nehledají moc - hledají uznání. Touží po smyslu, příslušnosti, identitě. A v zoufalství se přidržují těch nejhlasitějších, kteří slibují zkratku k mužství a řešení jejich úzkosti.

Tateovy činy nejsou projevem sebevědomé síly. Jsou to zoufalé pokusy muže ovládnout svět, který mu uniká. Výhrůžky, násilí, ponížení - to nejsou známky síly, ale strachu. Křik muže, který se děsí, že bude odhalen jako podvodník. Podle žalob dvě ženy, které pro něj v roce 2015 pracovaly, byly tak často škrceny, že se jim objevovaly známky dušení.

A co jeho „podnikání“? Tento webcamový byznys, vykořisťování zranitelných žen, obchodování s lidmi - je to dílo „Top G“? Známka čestného muže? Nebo spíše pasáka, parazita, predátora žijícího z zoufalých?

Pravda je, že Tate a jemu podobní nejsou muži - jsou to kluci hrající si na dospělé. Císaři digitálního věku, naparující se v pomyslné nádheře, slepí k vlastní nahotě. „Červená pilulka“ není cestou k osvícení, ale k sebeklamu. Způsob, jak si slabí muži ospravedlňují svou slabost, racionalizují zbabělost a halí nejistotu do jazyka moci. Je to jejich fantazie, v níž jsou hrdiny, dobyvateli, „Top G“.

Ale pravda vždy vyplave. Tate a jeho stoupenci nejsou silní - jsou slabí. Není v nich moc, jen trapnost. Jejich „červená pilulka“ je zdrojem bludu, ne síly.

Skuteční muži nepotřebují berličky. Nedegradují druhé, neboť si jsou jisti sebou. Neskrývají se za maskami - jsou sami sebou. Ne„váhají, zda“ ublížit ženě; vědí, že je to špatné. Neukrývají se za monitory - mají odvahu stát tváří v tvář světu. A to je pravá známka muže: schopnost být sám sebou bez přetvářky a strachu. Být silný bez krutosti, mocný bez útlaku, muž bez tyranie. Andrew Tate a jemu podobní jsou pravým opakem. Jsou to kluci, kteří nedospěli. Jejich „červená pilulka“ je jed, který je dovede ke zkáze.

Obvinění, soudní procesy, nařčení z obchodu s lidmi - to nejsou jen skandály. Jsou důkazem muže, který ztratil cestu, muže tak pohlceného vlastními bludy, že nedokáže rozlišit dobro od zla. A v tom je největší tragédie. Ne že je Tate podvodník, ale že přesvědčil tolik dalších, aby se jimi stali. Ne že je tyran, ale že zplodil další tyrany. Ne že je zbabělec, ale že učinil tolik jiných bázlivými.

Neboť skutečnou mírou muže není to, čím se tváří být, ale to, čím skutečně je.

-1
Vytisknout
1527

Diskuse

Obsah vydání | 11. 4. 2025