Kapitalismus založeny na růstu neslučitelný s obyvatelnou planetou vs. skutečně demokratická, postkapitalistická ekonomika
9. 12. 2025 / Petr Huďa
čas čtení
10 minut
Autor
Josef Poláček svými články se snaží čtenáře BL přesvědčit o tom, že
hledat alternativy ke kapitalismu/neoliberalismu/ pravicovém populismu a
fašismu je iracionální, protože lidská přirozenost...
A politická
levice, zejména radikálnější část by se měla podle toho konečně zařídit.
Na
rozdíl od pana Poláčka (určitě nebudu jediný) jsem hluboce přesvědčen o
tom, že existují i jiné ekonomické systémy než jen kapitalismus či
státní socialismus.
Hned na začátek připomínám, že obhájci kapitalismu se mnou souhlasit nemusí.
Co
předpověděl Karel Marx? Předpověděl, že za neomezeného kapitalismu se
peníze soustředí do rukou hrstky jednotlivců, že vlády budou ovládány
nejbohatšími a že mzdy budou na úrovni existenčního minima. Měl pravdu.
Vždycky
jsem opovrhoval myšlenkou „kapitalistického snu." Kapitalistický sen je
založen na myšlence vykořisťování druhých! Kapitalismus pro hrstku,
bída pro mnohé! Podpora kapitalismu v roce 2025 znamená podporu systému
postaveného na vyhoření, těžbě a nakonec vyhynutí. Je to vražedný stroj,
o kterém předstíráme, že je „ekonomikou“. Pokud ho obhajujete, váš
světonázor není jen zastaralý, je to toxický odpad.
A teď jsme tady.
První mýtus... „kapitalismus zrcadlí lidskou přirozenost.“
Ne. Lidské
chování se přizpůsobuje podmínkám. Hojnost vytváří kooperativní kultury.
Nedostatek a stres produkují agresi a dominanci. Systém vytváří
chování, ne naopak.
Zastánci kapitalismu opakují tato přesvědčení jako
fakta, protože systém je socializuje do světonázoru, kde je nerovnost
přirozená a trest zasloužený. Stejný způsob myšlení, který miluje
trestající spravedlnost, miluje mytologii volného trhu. Je to stejný
archetyp.
Pokud by chamtivost byla „lidskou přirozeností“, náš druh by
vyhynul dávno před zemědělstvím. Rovnostářské společnosti existovaly po
99 % lidské historie. Moderní instinkt dominance je ekonomickým
produktem, nikoli biologickým osudem.
Všechno, co vytváříme, je
kolektivní. Váš notebook, mobil atd. není výsledkem jednoho génia, je to
tisíce let sériové lidské znalosti. Chytrý telefon, který používáte, je
postaven na veřejném výzkumu, otevřené vědě a sdíleném objevování, ale
každá vrstva je znovu uzavřena, takže musíte donekonečna platit za to,
co již bylo kolektivně vytvořeno.
Jinak řečeno, mobil, notebook, který
máme, je výsledkem kapitalistického vykořisťování, a ne systému "génia".
Vyrábí se rukama vyčerpaných dělníků, v továrnách, které vypadají jako
vězení, vydělávají haléře, zatímco miliardáři hrají filantropii.
Kapitalismus nic nevytváří, osvojuje si ho. Lidské znalosti, věda,
technika, to vše vychází z kolektivních myslí, od lidí, kteří myslí a
budují, ne od akcionářů a majitelů továren.
Kapitalismus se vysmívá
minulým státně socialistickým autoritářským režimům za to, že zabily
miliony lidí. Jeho architektura mezitím zabíjí ve zpomaleném záběru...
srdeční choroby vyvolané stresem, cukrovku z chudoby, bezdomovectví v
zimě.
Úmrtí se šíří do statistik, aby se skryla odpovědnost. Nerovnost
se nezvyšuje proto, že by společnost selhávala. Zvyšuje se proto, že
kapitalismus uspěje přesně tak, jak byl navržen... privatizace zisků,
socializace ztrát, trvalá třídní hierarchie.
Neexistují žádní „chudí
lidé“. Existují lidé, které kapitalismus strukturálně vyhladověl.
Chudoba není „skutečná“, je to uměle vytvořený nedostatek, vynucovaný
strážci brány, prodávaný jako „normální“. Pokud si myslíte, že je to
lidská přirozenost, byli jste domestikováni.
"Tragédie
obecního statku“ je slogan, který vymyslel Garrett Hardin.
Kniha nositelky Nobelovy ceny Elinor Ostromové s názvem Governing the
Commons: The Evolution of Institutions for Collective Action (Vláda
společných statků: Vývoj institucí pro kolektivní akci) se zabývá
souvisejícími otázkami soukromého/kapitalistického vlastnictví a státní
kontroly nad ekonomickými zdroji, zejména přírodními zdroji, a diskutuje
o tom, jak a proč to vede k ničení životního prostředí.
Proč je téma
„obecného statku“ důležité? Je důležité kvůli tomu, co je v sázce:
přírodní zdroje, které využíváme pro jídlo, vodu, teplo, energii,
bydlení a další; životní prostředí, na kterém my a všechny formy života
závisíme pro naši pohodu a přežití. Otázka společných statků je také
propojena s otázkami, kdo by měl mít moc.
Myšlenka „individuálního
úspěchu“ je bajka používaná k racionalizaci extrémní koncentrace
bohatství. Překonejme iluze, že miliardáři bohatství vytvářejí. Oni
bohatství těží.
Určitě milujeme, že máme např. 200 druhů smetany do
kávy, ale mnoho lidí především mladí zoufale postrádá dostupné nájemní
či družstevní bydlení.
Věk odchodu do starobního důchodu se stále
prodlužuje atd.
Lidé nejsou hloupí. Všímají, že produktivita roste,
zatímco mzdy ne, že jsme na papíře bohatší, ale chudší na zkušenosti, že
ekologický kolaps a ekonomický kolaps sdílejí stejný kořen... operační
systém, který se nedokáže sám stabilizovat.
Skutečnost,
že obránci kapitalismu dokáží kritiku zpracovat pouze tak, že vás
označí za nebezpečného či směšného socialistu/komunistu/levicového
radikála, vypovídá vše.
Věrní zastánci volného trhu byli degradováni na
politickou negramotnost, žádný rámec mimo jejich binární systém pro ně
neexistuje.
Milton Friedman si představoval, že jeho tržní model vytvoří
pracovní vztah založený na rovnosti a svobodě. Jeho klam se odhalil
během Thatcherové a Reaganovy administrativy.
Svoboda ve vztahu mezi
prací a kapitálem je oxymoronní myšlenka. Nejhorší diktaturou na světě
jsou Spojené státy. Je to diktatura kapitálu, kde obě strany slouží
bohatým a celá společnost je postavena na vykořisťování domácích
pracujících a vedení nekonečných válek v zahraničí, to vše s cílem
obohatit malou miliardářskou elitu.
Kapitalismus
učí lidi vnímat hrozbu jako přirozenou a spolupráci jako naivní. Pak
tento světonázor promítají na své předky, kteří skutečně přežili díky
sdílení, znalostem a skupinové soudržnosti. Je to ideologie maskovaná
jako historie.
Dluh/úvěr, nájemné, peníze, daně, majetek,
kapitál, úrok... atd. je to, z čeho je stvořena kapitalistická
společnost. Jsou to vzájemně propojené formy hodnot, žádná z nich nemůže
existovat bez druhé. Nejhlasitější obránci kapitalismu, pokud nejsou
miliardáři, vysocí manažeři, státní úředníci, IT pracovníci nechápou
architekturu, kterou obhajují. Nejsou to zlí lidé. Jsou bohužel
systémově negramotní.
Proto si pletou patologii s pokrokem. Myslí si, že
chudoba je nevyhnutelná, protože nedokážou rozlišit mezi přirozenými
omezeními a uměle vytvořeným nedostatkem. Myslí si, že konkurence plodí
inovace, ale ignorují selhání koordinace, duplicitní úsilí, zvrácené
pobídky, nesprávně alokované zdroje a potlačenou zpětnou vazbu.
Evoluce
selhání odstraňuje, kapitalismus ho chrání. Myslí si, že trhy „objevují
hodnotu“, zatímco funkcí trhu je objevování cen za umělého nedostatku.
Skutečná hodnota pochází z energie, logistiky, znalostí a automatizace.
Trhy ji uzavírají.
Většina obránců kapitalismu tomu nerozumí. Obhajují
ideologii, kterou nikdy nezmapovali. Nevědí, jak je nedostatek vytvořen,
jak pobídky deformují, jak se hroutí zpětnovazební smyčky nebo jak
infrastruktura vytváří hodnotu dlouho předtím, než ji trhy zpeněží.
Vláda vs. kapitalismus je jako říct, že kyslík bojuje s plícemi. Nejsou
to nepřátelé, jsou to orgány stejného systému. Každý hroutící se systém
vytváří skupinu, která vidí jeho strukturu. Populaci, která se už nebojí
představovat si alternativy, protože současná trajektorie dělá
alternativu zdravou. Obránci kapitalismu jsou tak podmínění, že ve světě
satelitů, samořídících robotů a modelů umělé inteligence si upřímně
myslí, že jedinou alternativou je žít v lesích jako lovci a sběrači.
Ideologie pozdního stádia kapitalismu dělá tyto lidi hloupými.
Prudký
nárůst nerovnosti v letech 2019–2025 neprokázal, že kapitalismus je
efektivní. Dokázal, že kapitalismus nemá žádnou stabilizační zpětnou
vazbu. Zesiluje šoky, externalizuje riziko a koncentruje zisky. Říkejte
tomu „volné trhy“, říkejte tomu „pobídky“, stále se jedná o systémovou
nerovnováhu.
A právě teď nastala ta vhodná doba, kdy je potřeba seriózně diskutovat o demokratické ekosocialistické transformaci.
Stejně
jako vést diskusi o "ideálnosti" zastupitelské demokracii-parlamentní
instituci.
Vždy si připomenu slova socialistické
anarchistky/revolucionářky a feministky Emmy Goldmanové, které podle
mého neztratila nic ze své aktuálnosti:
"Jinými slovy, budeme
schopni vymazat nedostatky demokracie s pomocí ještě demokratičtějšího
systému, nebo bychom pak měli přetnout gordický uzel lidové vlády mečem
diktatury?
Moje odpověď zní: ani jedno, ani druhé. Jsem proti
diktatuře a fašismu, stavím se proti parlamentním režimům a takzvaným
lidovým demokraciím."
Emma Goldmanová „Jedinec, společnost a stát“
Anarchisté
a revolučních socialisté tvrdí: "Návrhy socialismu nejsou něco, o čem
bychom museli lidi tak usilovně přesvědčovat, protože návrhy
libertariánského socialismu ve skutečnosti vycházejí z požadavků a tužeb
dělnické pracující třídy. Takže na rozdíl od kapitalismu nejsme
pověřeni úkolem v podstatě lidi přesvědčovat."
Anarchisté a
"marxističtí libertariáni" jsou JEDINÍ antikapitalisté, kteří chtějí
doslova kapitalismus rozebrat a zrušit. Všichni ostatní v podstatě lžou.
Ekologové ho chtějí zazelenat, leninisté ho chtějí centrálně plánovat,
sociální demokraté ho chtějí demokratizovat… nikdo z nich proti němu
doopravdy není.
Participativní
ekonomika/ekonomická demokracie je modelem toho, jak můžeme organizovat
moderní ekonomiku s miliony lidí na základě hodnot demokratické
participace, spravedlnosti, solidarity a udržitelnosti, vyvinutých jako
koherentní alternativa ke kapitalismu a centrálnímu plánování. Pro
ilustraci. Kooperativní horizontální demokratická ekonomika funguje.
Mondragon ve Španělsku se 70 000 pracujícími-vlastníky prosperuje na
modelu ploché struktury a loni vykázal tržby ve výši 12,5 miliardy eur,
což je více než většina kapitalistických konkurentů v této zemi.
Nový ekonomický systém pro 21. století:
Nová
ekonomika:
Petr Huďa, Jihlava
148
Diskuse