Nenechme se svést na scestí pištci z Rakká
22. 6. 2017
/
Daniel Veselý
čas čtení
8 minut
Teroristický
útok v Londýně, při němž řidič dodávky najel do davu muslimů před mešitou, jako by vypadl z manuálu teroristů z Daeše,
třebaže nešlo o rychlokvašeného džihádistu, ale o rozhořčeného islamofoba. Snaha
přenést perverzní ideologii tohoto kultu ze syrské a irácké pouště do ulic
západních velkoměst, a vytvořit tak zdání apokalyptického zápasu mezi
nevěřícími a „pravými muslimy“, je vpravdě jedinou účinnou zbraní džihádistů,
neboť dny jejich kvazichalífátu jsou
sečteny. Je teď čistě na nás, zda přistoupíme na tuto zvrácenou hru, či těmto
svodům odoláme.
Je důležité zdůrazňovat, protože do českého prostředí se to jaksi z důvodů záměrně lživé manipulace veřejnosti nedostává, že všechny nedávné atentáty v Británii vedly ke vzniku obrovské vlny solidarity veřejnosti ze všech etnických, kulturních a náboženských skupin. Solidaritu s muslimy vyjádřili křesťané, židé, síkhové i ateisté. Při útoku dodávkou na muslimy u mešity ve Finsbury Park zasáhl místní imám a ubránil atentátníka před útoky napadených osob. Byl to právě tento muslimský duchovní, který je přesvědčil, aby se chovali pokojně a vyčkali příchodu policie.
Smutným
faktem zůstává, že většinu obětí džihádistického teroru ve světě tvoří
muslimové, ač senzacechtivé titulky západních médií mohou vytvořit zdání opaku.
Stovky muslimských obětí sebevražedných atentátů v Iráku, Afghánistánu,
Sýrii či Nigérii nás nechávají netečnými až apatickými, jelikož máme za to, že jde
o tamní kolorit. Je to přirozeně dáno mediální exkluzivitou, která je vyhrazena
zavražděným Evropanům, a mnozí z nás tak snáze mohou podlehnout zemanovskému
blouznění o výhradním právu muslimů na terorismus.
Navíc
muslimové na evropské půdě čelí rapidně rostoucímu počtu trestných činů
z nenávisti. Islamofobie je vážným problémem v samotném Spojeném
království, kde se den po džihádistickém útoku na London Bridge, k němuž
došlo 3. června, počet rasisticky motivovaných
incidentů zvýšil o 40 procent. Víme, že před mešitou v londýnské čtvrti Finsbury Park
útočil 47letý Darren Osborne s výkřikem: „Zabiju všechny muslimy!“, muž
bílé barvy pleti, který se netajil svou záští proti muslimům a jejž k činu
patrně dohnalo džihádistické běsnění
na London Bridge.
Teroristickému incidentu před londýnskou mešitou předcházel případ brutálně ubité muslimské dívky, k němuž došlo o den dříve ve
Spojených státech. Ačkoli policejní orgány vraždu nevyšetřují jako trestný čin
z nenávisti, rodiče zavražděné jsou přesvědčeni, že jejich dcera byla
usmrcena kvůli své víře. Ať tak či onak, podle studie Rady pro
islámsko-americké vztahy se počet protimuslimských incidentů
v roce 2016 zvýšil o 57 procent oproti roku 2015. Korelace mocenského
vzestupu Donalda Trumpa s jeho vyhrocenou protimuslimskou rétorikou a útoků
proti muslimům žijících v USA je více než zjevná.
Stoupenci Daeše
na sociálních sítích považují útok u mešity ve Finsbury Park za důkaz
zakořeněné nenávisti, která je na Západě namířena proti muslimům. Není pochyb,
že tento násilný akt bude náležitě propagandisticky využit rekrutéry džihádistů
a další útoky proti Evropanům budou následovat. Pohybujeme se tak
v bludném kruhu násilností a odvet, který je nutno rozetnout.
Navzdory
zvyšujícímu se počtu džihádem inspirovaných útoků v Evropě není ideologie
Daeše atraktivní pro drtivou většinu
muslimů jak na Blízkém východě, tak na Západě. Daeši proto nezbývá nic jiného,
než do svých sítí lapit alespoň hrstku drobných kriminálníků a ztroskotanců. Je
pozoruhodné, že teroristé slaví úspěch téměř výhradně u mladých migrantů druhé
generace, především nihilistů, kteří nemají příliš mnoho společného s jakýmkoliv náboženstvím, zatímco zástupci první a třetí generace o jejich apokalyptické vize
nejeví zájem. Džihádisté z Rakká proto spoléhají na nenávistné reakce nemuslimů
na Západě proti muslimům, aby měli rekrutéři džihádistů snazší práci: nabídnou ohroženým komunitám ochranu
a zhoubné indoktrinaci nic nestojí v cestě. Ostatně podobná strategie se Daeši vyplatila
v sunnitských oblastech Iráku, kde džihádisté páchali teroristické útoky
proti šíitům, kteří se pak mstili na sunnitech.
Nicméně
jedno mají násilničtí džihádisté a evropští islamofobové společné – ani jeden
tábor nevěří na mírovou koexistenci muslimů, křesťanů a ateistů žijících na
Západě. Druhý tábor, byť nevědomky, postupuje přesně v intencích
apokalyptické doktríny Daeše. Jinak řečeno, evropští islamofobové jsou
užitečnými idioty džihádistů z Rakká. Mluvíme tedy o paradoxní symbióze dvou na
život a na smrt znepřátelených stran, jež bez sebe nemohou existovat. Oproti tomu je vlna spontánní solidarity a
jednoty, která přišla po předchozích teroristických útocích v Manchesteru
a Londýně, pádnou a racionální odpovědí na urputné snahy džihádistů a xenofobů
polarizovat společnost.
K uklidnění
situace rozhodně nepřispějí zvěsti o tom, že mešita Finsbury Park, kde působil
radikální imám Abú Hamza, v minulosti sloužila jako ideologický inkubátor
pro věhlasné džihádisty. Odstrašujícím příkladem budiž článek Parlamentních listů s titulkem „Útok
v Londýně: Bílý muž, byl to bílý muž, žalují postižení muslimové. Ale je tu
vážná věc o dotyčné mešitě, se kterou se nepochlubili“. V článku totiž chybí
několik podstatných informací, jež jsou pro pochopení komplexní situace
klíčové.
Důležité je, že narativ "války" mezi "bělochy" a "muslimy", který konstruují Parlamentní listy, je naprosto lživý. Napadení muslimové ve Finsbury Park nezdůrazňovali, že je atentátník běloch. Jejich stížnost byla jiná a zcela oprávněná: že některé sdělovací prostředky odmítaly zpočátku klasifikovat tento útok jako terorismus, protože útočník nebyl muslim, a atentátníka se snažily omlouvat. Není divu, že to vedlo k diskreditaci bulvárního ultrapravicového tisku, jako je Daily Mail či Daily Express, jejichž majitelé žijí v zahraničí v daňových rájích a svými deníky škodí Británii.
Tato mešita byla v roce 2003 z bezpečnostních důvodů
uzavřena, avšak o dva roky později byla otevřena pod novým vedením. Extremisté, jako ve všech britských mešitách, byli odsouzeni a exkomunikováni. Mešitu převzali normální lidé. Odsoudili extremisty z minulosti a zahájili čilou interakci s
veřejností a otevřený dialog s jinými vírami. Islámské středisko ve Finsbury Park je nyní významnou londýnskou kulturní institucí. Nicméně
v myslích evropských islamofobů, počítaje v to nenávistníky z Parlamentních listů, je islám jakýmsi
strnulým monolitem neschopným pozitivního dynamického vývoje. Přitom je paradoxní, že extremisté, zneužívající islámu k teroristickým útokům, mívají s tímto náboženstvím jen velmi málo společného. Proto také nemají například v Británii do mešit vůbec přístup a muslimové je okamžitě udávají policii.
Nenechme se tedy
svést na scestí pištci z Rakká, těmito perverzními hamelnskými krysaři, a
lék na zhoubný neduh džihádistického terorismu a bující islamofobie hledejme v kategorickém
odsudku ničivých západních intervencí a ekonomického a sociálního vyloučení
muslimů i nemuslimů, jež jsou extrémně plodnou půdou pro odcizení, bezmoc,
radikalizaci a koneckonců i pro terorismus.
.
12789
Diskuse