Konec exportu problémů irských žen? Příběh osmého dodatku ústavy Irské republiky
25. 5. 2018
/
Miroslav Kyselovský
čas čtení
98 minut
Dnes,
25. května, v Irské republice probíhá významná událost.
Lidé s irským občanstvím rozhodují, zda se vydají tradiční
cestou konzervativní a prokatolické politiky země, anebo učiní
další a zásadní krok k liberalizaci Irska. Rozhoduje se o vývoji
legislativy ohledně práva na interrupci. Irští občané
odpovídají v referendu o vyřazení osmého dodatku, článku
40.3.3 ústavy Irské republiky, který ženám v Irsku počínaje
rokem 1983 ústavně znemožňuje podstoupit legální interrupci.
Dodatek
stanovil, že právo matky na život je rovno životu nenarozeného
plodu. Vágní formulace dodatku brzy přinesla problémy. Krutě
zasáhla osudy mnoha žen, když vyústila v situace, kdy právo
plodu upozadilo zdraví a dokonce život těhotné. O způsobu
interpretace dodatku v komplikovaných případech a budoucích
obdobných případech pak často rozhodovaly irské soudy včetně
nejvyšší instance. Spory se nicméně dostávaly až k evropské
justici a nakonec také k Výboru Spojených národů pro lidská
práva.
Prošlapat
cestu vedoucí k letošnímu referendu nebylo snadné.
Rozhodnutí vlády o jeho vyhlášení a následné schválení
parlamentem je vyústěním dlouhodobého úsilí mnoha žen a také
mužů o změnu situace v zemi. Lidé se zasazovali, aby
prostřednictvím osvětové práce nebo protestních akcí
vstupovali s vlastním pohledem na problematiku interrupční
politiky do politické arény. Chtěli rozpoutat celospolečenskou
debatu a nakonec vyvolat referendum, které nabídne možnost osmý
dodatek z ústavy vyřadit. Pokud se dnes dodatek odstranit
nepodaří, bude jen velmi málo pravděpodobné, že v dohledné
době dojde k dalšímu referendu, které je jediným způsobem,
jak osmý dodatek vyřadit a změnit tak legislativu zakazující
přístup k bezpečným interrupcím nebo přerušení
těhotenství.
Dublinská
informační kampaň o interrupci
Ukotvení
přísného zákazu interrupcí v ústavě v roce 1983 brzy
následovala upřesňující justiční opatření. Již o tři roky
později řešily irské soudy otázku legality poskytování
informací o dostupných službách k výkonu interrupce v zahraničí.
Vrchní soud v Irsku tehdy rozhodl, že nabízet takové
informace je v rozporu s osmým dodatkem ústavy, a tudíž
nepřípustné. V roce 1988 toto potvrdil také Nejvyšší
soud.1 Již z kraje devadesátých let ale po schůzi organizované Skupinou
práva na informace při Trinity College v Dublinu (Trinity
College Right to Information Group) začala aktivněji působit
Dublinská informační kampaň o interrupci (DAIC, Dublin Abortion
Information Campaign). Obdobná skupina existovala také například
v Corku pod názvem Informační kampaň o interrupci v Corku
(CAIC, Cork Abortion Information Campaign).2
Původním
předmětem existence DAIC bylo poskytovat nelegálně informace o
dostupných službách k výkonu interrupce v zahraničí, a
pozvedat tím pozornost vůči situaci v Irsku. Důležité tedy
bylo rovněž získávat podporu pro změnu legislativy v tomto
smyslu.3 Nadcházející události kolem tzv. případu X ale pro DAIC
připravily další úlohu. Jako svého druhu jedna z mála
organizací v Irsku se DAIC stala přední organizační
platformou protestních akcí.

8281
Diskuse