Fyzikové spojili kvantum s gravitací a nalezli čas - ale ne tak, jak jej známe

30. 8. 2019

Výzkumníci tvrdí, že objevili nový typ "kvantového časového řádu". Objev vznikl z experimentu, který měl spojit prvky dvou kontradiktorických teorií rozvinutých v minulém století.

Mezinárodní tým vedený University of Queensland tvrdí, že objevil "nový typ kvantového časového řádu".

Fyzička Magdalena Zychová tvrdí, že objev vznikl z experimentu, který tým navrhl, aby spojil prvky kvantové a relativistické teorie. "Náš návrh se snažil zjistit: Co se stane, když objekt dost hmotný, aby ovlivnil tok času, je uveden do kvantového stavu?"

Einstien podle Zychové popsal, jak přítomnost masivního objektu zpomaluje čas.

"Představte si dvě kosmické lodě, které požádáte, aby na sebe v určeném okamžiku vystřelily, zatímco se vyhnou útoku druhé," říká fyzička. "Pokud kterákoliv z nich vystřelí příliš brzy, zničí druhou."

"V Einsteinsteinově teorii mocný nepřítel může využít principů obecné relativity, když umístí masivní objekt - jako planetu - blíže k jedné z lodí, aby zpomalil plynutí času."

"Kvůli časovému zpoždění loď více vzdálená od masivního objektu vystřelí dříve a druhou zničí."

Zychová uvedla, že druhá teorie, kvantová mechanika, tvrdí, že libovolný objekt může být ve stavu "superpozice".

"To znamená, že se může nacházet v různých stavech - vzpomeňte na Schrödingerovu kočku," dodala.

Podle Zychové v případě využití teorie kvantové mechaniky pokud nepřítel umístí planetu do stavu "kvantové superpozice", dojde také k narušení času.

"Vznikne tak nový typ řádu událostí, takže žádná z událostí nebude první nebo druhá - ale ve skutečném kvantovém stavu první a druhá současně," vysvětluje.

Výzkumník University of Queensland Fabio Costa upozorňuje, že ačkoliv "superpozice planet" popsaná v článku nemusí být možná, technologie umožnila simulaci toho, jak funguje čas ve kvantovém světě - bez použití gravitace.

"I kdyby experiment nemohl být nikdy proveden, studie je relevantní pro budoucí technologie," tvrdí Costa.

"Nyní pracujeme na kvantových počítačích, které - velmi jednoduše řečeno - mohou reálně skákat v čase, aby provedly své operace mnohem účinněji než zařízení operující ve fixované časové sekvenci, jak je známe z našeho ´normálního´ světa."

Na článku Bell's Theorem for Temporal Order publikovaném v časopise Nature Communications se kromě týmu z University of Queensland podíleli i vědci Stevensova technologického institutu a Vídeňské univerzity.

-1