
Je ruské letectvo skutečně neschopné provádět komplexní letecké operace?
6. 3. 2022
čas čtení
13 minut
Po
více než týdnu od ruské invaze na Ukrajinu ruské letectvo dosud
nezahájilo rozsáhlé operace. Nečinnost v prvních dnech lze
přičítat různým faktorům, ale pokračující absence velkých
leteckých operací nyní vyvolává vážné otázky ohledně
schopností ruského letectva, píše Justin Bronk z britského výzkumného institutu RUSI.
Jedním z největších překvapení
počáteční fáze ruské invaze na Ukrajinu byla neschopnost flotil
stíhacích a stíhacích bombardovacích letounů ruských vzdušných
a kosmických sil (VKS) získat vzdušnou převahu nebo nasadit
významnou bojovou sílu na podporu nedostatečně výkonných
ruských pozemních sil. První den invaze se očekávaná série
rozsáhlých ruských leteckých operací v návaznosti na počáteční
údery balistickými raketami a raketami s plochou dráhou letu
neuskutečnila.
Prvotní analýza možných příčin tohoto stavu
identifikovala potenciální ruské potíže s dekonfliktem mezi
pozemními bateriemi raket země-vzduch (SAM), nedostatkem přesně
naváděné munice a omezeným počtem pilotů s potřebnými
zkušenostmi pro vedení přesných úderů na podporu počátečních
pozemních operací v důsledku nízkého průměrného počtu
letových hodin VKS. Všechny tyto faktory zůstávají relevantní,
ale samy o sobě již nestačí k vysvětlení chabé aktivity VKS v
době, kdy pozemní invaze pokračuje druhým týdnem. Ruské rychlé
stíhačky prováděly v ukrajinském vzdušném prostoru pouze
omezené lety, a to v jednotlivcích nebo dvojicích, vždy v malých
výškách a většinou v noci, aby minimalizovaly ztráty způsobené
ukrajinskými ručními přenosnými systémy protivzdušné obrany
(MANPADS) a pozemní palbou.
V posledních letech se analytici,
včetně autora článku, zaměřují spíše na působivou
modernizaci bojové letecké techniky, kterou Rusko provádí od roku
2010. Především díky ní VKS během deseti let získaly přibližně
350 moderních letounů, včetně stíhaček Su-35S, víceúčelových
stíhaček Su-30SM a bombardérů Su-34. Proběhla rovněž
ambiciózní modernizace, jejímž cílem je repasovat a modernizovat
přibližně 110 stíhaček Mikojan Mig-31BM/BSM a menší počet
letounů Su-25SM(3) pro pozemní útoky. Rusko má přibližně 300
moderních bojových letounů, které jsou běžně umístěny v
západním a jižním vojenském okruhu - na dostřel od Ukrajiny - a
v rámci budování armády před invazí také přemístilo pluky z
jiných částí Ruska. Zjevně existoval záměr alespoň
signalizovat jejich použití, zejména ve světle ruské vojenské
intervence v Sýrii od roku 2015, která se vyznačuje intenzivním
využíváním prostředků VKS s pevnými křídly pro bojové
vzdušné hlídky a útočné mise. Vzhledem k tomu, že ruská
pozemní ofenziva se na severu a východě Ukrajiny jen těžko
prosazuje a ukrajinské síly působí ruským jednotkám i nadále velké ztráty na
vozidlech a personálu, vyžaduje si nedostatečná aktivita ruského
letectva seriózní vysvětlení.
Nepravděpodobná nebo
nedostatečná možná vysvětlení
Jedním z možných argumentů je,
že stíhací flotily VKS jsou drženy v záloze, potenciálně jako
odstrašující prostředek proti přímému zásahu sil NATO. To je
však nepravděpodobné. Pokud jsou VKS schopny rozsáhlých bojových
operací k rychlému získání vzdušné převahy nad Ukrajinou,
tím, že tak nečiní, ve skutečnosti spíše oslabují svou
potenciální odstrašující hodnotu vůči silám NATO, než aby ji
zachovávaly. Neschopnost tolik obávané ruské armády rychle
přemoci mnohem menší a špatně rozmístěné ukrajinské síly a
velké ztráty moderní techniky a personálu již vážně poškodily
mezinárodní vnímání konvenční vojenské síly Ruska. Z
hlediska odstrašení NATO mají ruský generální štáb a Kreml
všechny důvody k tomu, aby s maximálním účinkem nasadily své
vzdušné síly a obnovily tak část této ztracené důvěryhodnosti.
Dalším argumentem bylo, že
vzhledem k relativně nízkému zapojení letky VKS s pevnými
křídly, která může účinně používat přesně naváděnou
munici, se vyhýbají rozsáhlým úderům neřízenými bombami a
raketami proto, aby se vyhnuly poškození kritické infrastruktury,
kterou Rusko doufá dobýt a využívat, nebo aby minimalizovaly
ztráty na životech ukrajinských civilistů. To byl potenciálně
oprávněný předpoklad v prvních dnech invaze, kdy ruské vedení
plánovalo rychlé vojenské vítězství. Avšak vzhledem k tomu, že
tato možnost rychle vyprchala a ruské síly se ustálily na
schématu těžkého dělostřeleckého bombardování a bombardování
řízenými střelami proti několika obklíčeným městům -
především Charkivu a Mariupolu -, tato teorie již nevysvětluje
nedostatek rozsáhlých úderů VKS.
Další teorií je, že ruští
velitelé jsou méně ochotni riskovat těžké ztráty svých
drahých a prestižních rychlých stíhaček, a tak kvůli nízké
toleranci rizika drželi VKS zpátky. Ani to však nedává smysl.
Ruské pozemní síly přišly během týdne o stovky moderních
tanků, obrněných transportérů, systémů protivzdušné obrany
krátkého a středního dosahu a tisíce vojáků včetně
neúměrného počtu elitních výsadkářů (VDV) a speciálních
jednotek. Ruskou ekonomiku rychle dusí ochromující sankce a ruské
vedení pohořelo na svých pečlivě budovaných vlivových sítích
a spojenectvích v celé Evropě i širším světě. Kreml zkrátka
riskuje vše - zadržovat letectvo, aby se vyhnulo ztrátám, nedává
v tomto kontextu smysl.
Jediné v současnosti schůdné
vysvětlení
Zatímco počáteční neúspěch
VKS při získávání vzdušné převahy lze vysvětlit nedostatkem
včasného varování, koordinačních kapacit a dostatečného času
na plánování, pokračující vzorec činnosti naznačuje
významnější závěr: VKS postrádají institucionální kapacitu
pro plánování, instruktáž a vedení komplexních leteckých
operací ve velkém měřítku. Existují významné nepřímé
důkazy, které toto, byť nejisté, vysvětlení podporují.
Zaprvé, ačkoli VKS od roku 2015
získaly významné bojové zkušenosti ve složitém vzdušném
prostředí nad Sýrií, operovaly během těchto operací letouny
pouze v malých formacích. Standardem byly jednotlivé letouny,
dvojice nebo příležitostně čtyřčlenné roje. Pokud byly různé
typy letounů pozorovány při společných operacích, zpravidla je
tvořily maximálně dvě dvojice. Kromě prestižních akcí, jako
jsou přehlídkové lety ke Dni vítězství, provádí VKS také
naprostou většinu svých cvičných letů v jednotlivcích nebo
dvojicích. To znamená, že jeho operační velitelé mají jen
velmi málo praktických zkušeností s plánováním, instruktáží
a koordinací složitých leteckých operací zahrnujících desítky
nebo stovky prostředků ve vzdušném prostředí s vysokým stupněm
ohrožení. To je faktor, který mnozí západní specialisté a
praktici v oblasti vzdušných sil často přehlížejí vzhledem k
všudypřítomnosti komplexních leteckých operací - vedených
prostřednictvím kombinovaných leteckých operačních středisek -
v západních vojenských operacích nad Irákem, Balkánem, Libyí,
Afghánistánem a Sýrií v posledních 20 letech.
Za druhé, většina pilotů VKS má
ročně nalétáno přibližně 100 hodin (a v mnoha případech
méně), což je zhruba polovina doby, kterou nalétá většina
vzdušných sil NATO. Chybí jim také srovnatelné moderní
simulátory pro výcvik a nácvik pokročilé taktiky ve složitém
prostředí. Hodiny ostrého létání, které ruští stíhací
piloti získají, jsou také podstatně méně hodnotné pro přípravu
pilotů na složité letecké operace než ty, které létají síly
NATO. V západních vzdušných silách, jako je RAF a americké
letectvo, jsou piloti důkladně cvičeni k provádění složitých
letů v hrozném počasí, v nízkých hladinách a proti živým i
simulovaným pozemním a vzdušným hrozbám. Aby prošli pokročilým
výcvikem rychlých proudových letounů, musí být schopni
spolehlivě plnit tyto úkoly a přitom zasáhnout cíl do pěti až
deseti sekund od plánované doby dosažení cíle. Jedná se o
zásadní dovednost pro frontové mise, která umožňuje více
prvkům komplexního úderného balíčku bezpečně a efektivně
řadit své manévry a útoky, a to i pod palbou a za špatné
viditelnosti. Její nácvik také vyžaduje dlouhý čas a pravidelné
létání v ostrém provozu a na simulátoru, abyste si ji udrželi v
aktuálním stavu. Naproti tomu většina frontových výcvikových
letů VKS zahrnuje poměrně sterilní prostředí a jednoduché
úkoly, jako jsou navigační lety, vypouštění neřízených
zbraní na otevřených střelnicích a simulované lety na cíle ve
spolupráci s pozemním systémem protivzdušné obrany. Rusko nemá
přístup k výcvikové a cvičební architektuře, která by mohla
konkurovat té, kterou mají k dispozici vzdušné síly NATO, jež
běžně společně cvičí na dobře vybavených střelnicích ve
Středomoří, Severním moři, Kanadě a USA. Rusko také nemá
ekvivalent rozsáhlých komplexních leteckých cvičení s
realistickou simulací hrozeb, která členové NATO pořádají
každoročně - nejznámější z nich je Red Flag. Nebylo by proto
překvapivé, kdyby většina ruských pilotů neměla dostatečné
zkušenosti pro efektivní působení v rámci velkých smíšených
formací, které plní složité a dynamické úkoly pod palbou.
Za třetí, pokud by VKS byly
schopny vést komplexní letecké operace, mělo by pro ně být
poměrně snadné dosáhnout vzdušné převahy nad Ukrajinou. Malý
počet zbývajících ukrajinských stíhaček, které nad vlastními
městy provádějí hrdinské úsilí o protivzdušnou obranu, je
nucen operovat v malých výškách kvůli ruským systémům SAM s
dlouhým dosahem, a proto mají poměrně omezené situační
povědomí a vytrvalost. Měly by být relativně snadno překonatelné
pro mnohem početnější, lépe vyzbrojené a vyspělejší stíhačky
VKS rozmístěné kolem ukrajinských hranic. Ukrajinské mobilní
systémy SAM středního a krátkého dosahu, jako jsou SA-11 a
SA-15, zaznamenaly úspěchy proti ruským vrtulníkům a rychlým
stíhačkám. Velké ruské úderné letecké jednotky letící ve
střední nebo velké výšce s doprovodnými stíhačkami by však
byly schopny rychle najít a zasáhnout jakýkoli ukrajinský SAM,
který by odhalil svou pozici tím, že by na ně zahájil palbu. Při
tom by sice ztratily letadla, ale byly by schopny napadnout zbývající
SAMy a rychle získat vzdušnou převahu.
Rusko má všechny důvody k tomu,
aby si zajistilo vzdušnou převahu, a na papíře by toho mělo být
více než schopno, pokud se zapojí do bojových operací ve velkých
smíšených formacích s cílem potlačit a pronásledovat
ukrajinské stíhačky a systémy SAM. Místo toho VKS nadále
operují pouze ve velmi malém počtu a na nízké úrovni, aby
minimalizovaly hrozbu ze strany ukrajinských SAM. Nízko nad zemí
je jejich situační přehled a bojová účinnost omezená a jsou v
dosahu ručních přenosných systémů protivzdušné obrany
MANPADS, jako jsou Igla a Stinger, kterými již ukrajinské síly
disponují. Počty MANPADS se rovněž zvyšují, protože řada
západních zemí posílá dodávky obklíčeným ukrajinským silám.
Aby se předešlo dalším ztrátám způsobeným MANPADS, pokračuje
se v náletech především v noci, což dále omezuje účinnost
jejich většinou neřízených zbraní vzduch-země.
Toto vysvětlení se ještě může
ukázat jako nepravdivé; VKS mohou náhle začít podnikat rozsáhlé
komplexní letecké operace srovnatelné s těmi, které běžně
provádějí státy NATO a další moderní vzdušné síly,
například Izrael. Pokud se tak však nestane, bude to mít pádné
důsledky pro jeho potenciální bojovou sílu proti ukrajinským
silám v nadcházejících týdnech a pro jeho hodnotu jako
konvenčního odstrašujícího nástroje proti západním zemím.
Z
anglického originálu „Is
the Russian Air Force Actually Incapable of Complex Air Operations?“
přeložil František Marčík.
12669
Diskuse