Cítíte nutkání převzít kontrolu nad vládou, která je posedlá mocí? Zde je jeden nápad
14. 7. 2022
Ať už se příštím britským premiérem
stane kterýkoli z podivínů,
který porazí
ostatní
podivíny,
nepřiměřenou
moc opět získá někdo, kdo by se k ní neměl
ani přiblížit.
Ale i kdyby hlavní
uchazeči o místo
Borise Johnsona měli andělská křídla a svatozář,
stejně by
nám nemohli dobře
vládnout.
Společnost je složitý systém a
složité
systémy
nelze nikdy rozumně a
benevolentně řídit z centra. Centralizovaný, hierarchický systém znamená
koncentrovanou moc a koncentrovaná moc
přeje koncentrovanému
bohatství.
Systémy,
jako je ten náš, se
snadno kooptují
miliardáři a jejich mediálními impérii.
Lidská touha převzít zpět kontrolu nad správou věcí veřejných, hlasitě slibovaná vládami, které učinily opak, je skutečná. V daleko větší míře, než bylo v naší historii dovoleno, by nám mělo být umožněno řídit své vlastní životy, soudí George Monbiot.
Jinými slovy, možná je čas znovu objevit Murrayho Bookchina. Bookchin,
který zemřel v roce 2006, byl americký slévač, automobilový dělník a
dílenský šéf, který se stal profesorem v oboru sociální
ekologie. Ačkoli byl často spojován s
anarchismem, na konci svého života
se s touto tradicí
rozešel.
Svou politickou
filozofii nazval komunalismus.
Jeho spisy na toto téma vyšly
posmrtně v
knize nazvané Příští
revoluce. Jeho styl je strohý, těžkopádný a mnohomluvný, bez vřelosti a humoru. Jeho myšlenky jsou však
silné.
Zásadně rozlišuje
mezi státnictvím a politikou. Stát chápe
jako sílu k
ovládnutí a státnictví jako prostředek, kterým se udržuje. Politika je
naproti tomu "aktivní
zapojení
svobodných občanů" do jejich vlastních záležitostí.
Obec (vesnice, město
nebo městečko)
je podle něj místem, kde jsme se poprvé vymanili z kmenového a parochiálního přístupu
a začali zkoumat naši
společnou lidskost. Je to aréna,
v níž se
nyní můžeme
vyhnout nadvládě a vytvořit "skutečně svobodnou a ekologickou společnost".
Na rozdíl od
klasických anarchistů Bookchin navrhoval strukturovaný politický systém postavený na většinovém hlasování. Začíná lidovými shromážděními, svolávanými
v opozici vůči státu,
otevřenými každému z
okolí,
kdo se chce připojit. Když se vytvoří více shromáždění,
vytvoří se
konfederace, jejichž pravomoci se nepřenášejí směrem
dolů, ale nahoru. Shromáždění vysílají
delegáty,
kteří je
zastupují v
konfederačních
radách,
ale tito lidé
nemají žádné vlastní
pravomoci: mohou pouze předávat,
koordinovat a spravovat rozhodnutí,
která jim
byla předána.
Jejich shromáždění je
mohou kdykoli odvolat. Nakonec podle jeho vize tyto konfederace vyřadí státy,
s nimiž soupeří.
Shromáždění
podle něj
také
postupně získávají kontrolu nad rozhodujícími
prvky místní ekonomiky. Občanské banky by financovaly nákupy pozemků a podniků ve vlastnictví komunity. Cílem
je nakonec nahradit nejen státnost,
ale i ekonomické
panství.
Bookchinův
komunalismus je hlavní
inspirací v
autonomní
oblasti na severovýchodě Sýrie,
široce známé
jako Rojava.
Zdá se,
že jde o rys
deliberativní
participativní
demokracie: v praxi funguje lépe
než v teorii. Mnohé z
překážek,
které si
kritici představují, se
rozplynou, protože lidé jsou
transformováni
procesem, do kterého
se zapojují.
Klasickým příkladem
je Porto Alegre v jižní
Brazílii.
V letech svého
největšího rozmachu (1989-2004), než bylo omezeno nepřátelskou místní vládou, proměnilo
život města.
Téměř se podařilo odstranit korupci, výrazně se zlepšil
blahobyt lidí a
veřejné služby.
Rozhodnutí
přijatá
lidovými shromážděními
byla ekologičtější, spravedlivější, moudřejší a
distributivnější než ta, která
přijímala
městská vláda.
Proč to funguje lépe, než si možná představujeme? Možná proto, že současný systém nadvlády nás přesvědčuje
o naší
vlastní
neschopnosti. Nutí nás ke konkurenci, zatímco bychom měli
spolupracovat na řešení našich
společných problémů.
Strašlivé kulturní války, které
vybičovávají vlády a
média a které se vedou mezi lidmi s podobnými socioekonomickými zájmy, jsou umožněny naším
vyloučením ze
smysluplné
moci: nemáme
možnost se navzájem
tvořivě
zapojit do budování lepších
komunit. Zbavení
moci nás
odlišuje.
Společné a
rovné
rozhodování nás
sbližuje.
Přesto Bookchinovy recepty nepovažuji za všelék.
Nevěřím, že se dostatečně zabývá
problémy
globálního kapitálu,
globálních dodavatelských řetězců, obrany proti agresivním státům
nebo potřebou globální akce proti globálním
krizím.
Ale přinejmenším lze vytvořit enklávy demokracie v krajině politické dominance.
Celý článek v angličtině ZDE
Diskuse