
Školní rok autisty
2. 9. 2022 / Pavlína Antošová
čas čtení
5 minut
Začíná
dalších deset měsíců, které se mohou stát zkouškou nervů jak pro žáky,
tak pro rodiče. Zvlášť když se u ratolestí vyskytují specifické
vzdělávací potřeby. Můj syn – mladší ze dvou dětí – má lehkou poruchu
autistického spektra (PAS), a tak nynější článek píši z této pozice.
Navíc s časovým odstupem, který by se mohl ukázat jako prospěšný. Jak v
České republice vypadají podmínky?
Širší veřejnost si příliš nepřipouští, že mnohé formy autismu mohou být obohacením.
Předchází však období, které si vyžádá plno energie. K dílčím výhrám
patří každá chvíle, kdy rodič určitou zvláštnost věcně konstatuje. Jako
třeba: „Pozor – má tendenci udělat stejnou chybu dvakrát." Jedná se o
malé kroky, které však vedou přímou cestou k celkovému poznání; proto
takové okamžiky působí úlevně.
Autismus chápu
jako odlišné vnímání světa. Každý projev nezvyklé schopnosti – i těžko v
praxi využitelné – se stává obrovským darem. Nejdůležitější okamžiky na
sebe ale nechávají čekat. Což se týká například momentu, kdy se rodič a
autistický potomek začnou smát stejnému humoru. (Z našeho pohledu budiž
čest a sláva Felixi Holzmannovi!)
Ne všechna
období se nutně projeví jako stejně obtížná. Po náročném raném dětství
může následovat překvapivě zvladatelná puberta; samozřejmě pokud škola
takovému dospívajícímu vychází vstříc. I tehdy si však rodič musí
připomínat, že sem tam nadejde velmi těžká chvíle. A v mezičase své
ratolesti sdělovat to nejdůležitější, jako třeba: Zklamání v oblíbeném
člověku není neštěstí, ale cenná – i když bolestná – zkušenost.
Školy v mnoha městech České republiky žijí z podstaty,
což se bohužel týká i některých měst krajských. Devět let je dlouhá
doba, během níž se okolnosti mohou prudce změnit. Například přechod na
II. stupeň se někdy ukáže jako těžko zvladatelný i tam, kde konkrétní
škola dítěti dosud vyhovovala. V některých případech se řešení nabízí
relativně snáz. (Třeba pokud se jedno krajské město nachází půl hodiny
jízdy od jiného a projevuje se jako větší nejen rozlohou, ale i
vstřícností ve standardních vzdělávacích potřebách. Tím pádem stojí
možná za pozornost i tehdy, když vzdělávací potřeby patří k méně
obvyklým). Někdy však alternativa vypadá nedostupně. A tím spíš má rodič
právo vyvíjet stálý tlak. Snaží se dotyčné město nebo dotyčná obec
předvést? Odmítá nálepku provinčnosti? Výborně; jako místo pro život se
nejlépe projeví tam, kde si nemůže nablýskat výkladní skříň. Tak ať se
podle toho začne chovat! Už proto, že dětí s poruchami učení stále
přibývá.
Většině našich psychologů – pokud ne úplně všem – chybí odpovídající rodičovská zkušenost. Kdyby
rodič autisty prosazoval, že jako odborníka pro konzultaci chce dalšího
rodiče autisty, vznesl by požadavek sice naprosto legitimní, leč
naneštěstí těžko splnitelný. Výsledkem se často stává studená sprcha
místo povzbuzení. Mezeru by mohly částečně zaplnit specializované
rodičovské skupiny na sociálních sítích. A jinak je samozřejmě potřeba
hledat empatického konzultanta, což nezřídka trvá hodně dlouho.
Naopak jediný odborník na svém místě leckdy předčí celou instituci. Nám
po přestěhování do hlavního města rozhodujícím způsobem pomohla PhDr.
Olga Opekarová – pražská koordinátorka pro autismus. Jednalo se dokonce
už o 11. pokus při hledání základní (!) školy. Nakonec stačil
několikaminutový telefonní hovor, při němž paní doktorka nejdřív pozorně
naslouchala, načež poradila dvě možnosti, dosud nikde nezmíněné. A hned
první z nich (ZŠ U Boroviček v Praze 6 – Řepích) bez problémů vyšla.
Specializovaná škola pomáhá, a zároveň potřebuje pomoc.
Zážitkem z říše snů se pro mne stal hned úvodní vstup do třídy s
pouhými šesti lavicemi (tedy pro dvanáct žáků). Paradoxně však u nás
takové vzdělávací instituce bojují o přežití. Existují různá řešení – a
musíme na ně myslet s předstihem. I po letech bych na konkrétní téma z
této oblasti kdykoli s chutí napsala anglický článek. Česká republika
koneckonců patří do Evropské unie, a bohorovnost některých zdejších
úředníků ve školství si říká o mezinárodní věhlas.
(Nejen) autistický žák hledá prostor k sebevyjádření.
Co bych napodruhé udělala jinak? I když jsme poznali výborné pedagogy;
přestože se navíc prospěch v 7. – 9. třídě opět báječně srovnal, synovi
vadily některé jevy v třídním kolektivu. Dnes bych spolu s ním hledala
způsob, jak to vyjádřit. Může pomoci rozhovor v hezkém a neobvyklém
prostředí. Jindy školák své pocity zachytí písemně nebo třeba kresbou...
a cest se najde ještě víc.
Rodičům a dětem či dospívajícím přeji – nejenom do nadcházejícího školního roku – hodně síly a nadhledu.
9798
Diskuse