 
Školní rok autisty
2. 9. 2022 / Pavlína Antošová
čas čtení
5 minut
Začíná
 dalších deset měsíců, které se mohou stát zkouškou nervů jak pro žáky, 
tak pro rodiče. Zvlášť když se u ratolestí vyskytují specifické 
vzdělávací potřeby. Můj syn – mladší ze dvou dětí – má lehkou poruchu 
autistického spektra (PAS), a tak nynější článek píši z této pozice. 
Navíc s časovým odstupem, který by se mohl ukázat jako prospěšný. Jak v 
České republice vypadají podmínky?
 
Širší veřejnost si příliš nepřipouští, že mnohé formy autismu mohou být obohacením.
 Předchází však období, které si vyžádá plno energie. K dílčím výhrám 
patří každá chvíle, kdy rodič určitou zvláštnost věcně konstatuje. Jako 
třeba: „Pozor – má tendenci udělat stejnou chybu dvakrát." Jedná se o 
malé kroky, které však vedou přímou cestou k celkovému poznání; proto 
takové okamžiky působí úlevně.
Autismus chápu 
jako odlišné vnímání světa. Každý projev nezvyklé schopnosti – i těžko v
 praxi využitelné – se stává obrovským darem. Nejdůležitější okamžiky na
 sebe ale nechávají čekat. Což se týká například momentu, kdy se rodič a
 autistický potomek začnou smát stejnému humoru. (Z našeho pohledu budiž
 čest a sláva Felixi Holzmannovi!)
Ne všechna 
období se nutně projeví jako stejně obtížná. Po náročném raném dětství 
může následovat překvapivě zvladatelná puberta; samozřejmě pokud škola 
takovému dospívajícímu vychází vstříc. I tehdy si však rodič musí 
připomínat, že sem tam nadejde velmi těžká chvíle. A v mezičase své 
ratolesti sdělovat to nejdůležitější, jako třeba: Zklamání v oblíbeném 
člověku není neštěstí, ale cenná – i když bolestná – zkušenost.
Školy v mnoha městech České republiky žijí z podstaty,
 což se bohužel týká i některých měst krajských. Devět let je dlouhá 
doba, během níž se okolnosti mohou prudce změnit. Například přechod na 
II. stupeň se někdy ukáže jako těžko zvladatelný i tam, kde konkrétní 
škola dítěti dosud vyhovovala. V některých případech se řešení nabízí 
relativně snáz. (Třeba pokud se jedno krajské město nachází půl hodiny 
jízdy od jiného a projevuje se jako větší nejen rozlohou, ale i 
vstřícností ve standardních vzdělávacích potřebách. Tím pádem stojí 
možná za pozornost i tehdy, když vzdělávací potřeby patří k méně 
obvyklým). Někdy však alternativa vypadá nedostupně. A tím spíš má rodič
 právo vyvíjet stálý tlak. Snaží se dotyčné město nebo dotyčná obec 
předvést? Odmítá nálepku provinčnosti? Výborně; jako místo pro život se 
nejlépe projeví tam, kde si nemůže nablýskat výkladní skříň. Tak ať se 
podle toho začne chovat! Už proto, že dětí s poruchami učení stále 
přibývá. 
Většině našich psychologů – pokud ne úplně všem – chybí odpovídající rodičovská zkušenost. Kdyby
 rodič autisty prosazoval, že jako odborníka pro konzultaci chce dalšího
 rodiče autisty, vznesl by požadavek sice naprosto legitimní, leč 
naneštěstí těžko splnitelný. Výsledkem se často stává studená sprcha 
místo povzbuzení. Mezeru by mohly částečně zaplnit specializované
 rodičovské skupiny na sociálních sítích. A jinak je samozřejmě potřeba 
hledat empatického konzultanta, což nezřídka trvá hodně dlouho. 
Naopak jediný odborník na svém místě leckdy předčí celou instituci. Nám
 po přestěhování do hlavního města rozhodujícím způsobem pomohla PhDr. 
Olga Opekarová – pražská koordinátorka pro autismus. Jednalo se dokonce 
už o 11. pokus při hledání základní (!) školy. Nakonec stačil 
několikaminutový telefonní hovor, při němž paní doktorka nejdřív pozorně
 naslouchala, načež poradila dvě možnosti, dosud nikde nezmíněné. A hned
 první z nich (ZŠ U Boroviček v Praze 6 – Řepích) bez problémů vyšla. 
Specializovaná škola pomáhá, a zároveň potřebuje pomoc.
 Zážitkem z říše snů se pro mne stal hned úvodní vstup do třídy s 
pouhými šesti lavicemi (tedy pro dvanáct žáků). Paradoxně však u nás 
takové vzdělávací instituce bojují o přežití. Existují různá řešení – a 
musíme na ně myslet s předstihem. I po letech bych na konkrétní téma z 
této oblasti kdykoli s chutí napsala anglický článek. Česká republika 
koneckonců patří do Evropské unie, a bohorovnost některých zdejších 
úředníků ve školství si říká o mezinárodní věhlas.
(Nejen) autistický žák hledá prostor k sebevyjádření.
 Co bych napodruhé udělala jinak? I když jsme poznali výborné pedagogy; 
přestože se navíc prospěch v 7. – 9. třídě opět báječně srovnal, synovi 
vadily některé jevy v třídním kolektivu. Dnes bych spolu s ním hledala 
způsob, jak to vyjádřit. Může pomoci rozhovor v hezkém a neobvyklém 
prostředí. Jindy školák své pocity zachytí písemně nebo třeba kresbou...
 a cest se najde ještě víc.
Rodičům a dětem či dospívajícím přeji – nejenom do nadcházejícího školního roku – hodně síly a nadhledu.               
11300
 
 
Diskuse