
Autolandia
10. 3. 2023 / Beno Trávníček Brodský
Čeká náš tuzemský automobilový průmysl osud Atlantidy? V tisku se objevují stále katastrofičtější zprávy o stavu tuzemského autoprůmyslu. Jedni mají hospodářské problémy a tím vyvolávají problémy dalších – subdodavatelů. A podle všeho za to může kde-kdo, jen ne nadnárodní automobilové korporace. S odkazem i na své minulé textíky bych si dovolil nesouhlasit.
Nechápu, proč si automobilky neprověří cílové skupiny a jejich potřeby. Tedy kdo potřebuje kupovat osobní auta a za kolik. Nejspíš před sebou tlačí dogma, že nejlepší je chrlit auta střední třídy či vyšší střední třídy. Opravdu teď není nejsprávnější doba na chytré vyprojektování a realizaci lidových aut!? Namísto pláče nad předpisy EU a vyhrožování snižováním výroby a propouštěním zaměstnanců? Je přece jasné, že nejméně nákladná bude dneska elektrická „malucha“. Autíčko, které uveze 4 lidi a nutnou bagáž, s variabilním interiérem, dostačujícími 90 km/h. Při stabilizované ceně autobaterií kolem 100 USD/1 kWh kapacity už není problémem ani cenové bateriové zaklínadlo, tedy pokud se budeme držet jen nezbytných potřeb.
Kdo si myslí, že blábolím, ať se jukne do historie různých společenských krizí – jaká auta se vyráběla pro „obyčejné“ lidi: Ford-T, Mini Cooper, Trabant, Fiat 500 – 600 – 750, VW Brouk, Citroen 2 CV, Renault 4, Aero Minor, Fiat 124 P, Fiat Cinquecento, částečně Dacia Logan-Sandero a další, další. Dnešní doba díky pokročilé technice navíc vše výrazně zjednodušuje – snad už nikdo nepochybuje o tom, že triviální elektrické vozítko (a klidně může být i „analogové“, což by snížilo závislost na čipech i na relativně složitém udržování digitálního prostředí) je konstrukčně řádově jednodušší než spalovací auto! Zkrátka „chytrá vrtačka“.
Stále dokola přemýšlím o tom, proč to nejde. Jestli nemůže být jednou z brzd i jakási obecná česká hrdost na výrobu na naše poměry nezvykle velkých a vybavených vozů – na dosažení jakéhosi „světového standardu“ a samozřejmě i tomu odpovídajících mezd v sektoru. „Obyčejné“ rodiny ale světový standard nedoveze ani k doktorovi ani s dětmi do školky ani na nákup! Leda jako ojetá plečka ze třetí, čtvrté ruky. Do Prahy nebo Brna mohou jet a určitě i jezdí hromadnou dopravou. Ale co mají dělat, když bydlí třeba na vesnici, kde „občas něco jede“, ale málo kdy v potřebnou dobu?!
Ve velkých krizích se vždycky vyráběla i laciná auta k dostatečné sanaci mobility „chudých“. Vzpomínám si na hodnocení Tráboše (se kterým jsem mimochodem odjezdil jako už se starším asi 10 let, než doputoval k poslednímu majiteli za traktůrek) USPOKOJÍ, ALE NENADCHNE. Přesně tak lze vystihnout i vizi osobních aut, která nejvíce potřebujeme právě teď. Potlačit všechny druhy ješitnosti a mamonu a začít vyrábět auta lidová cenou. Nemluvě o tom, že u minimalistů může takový vůz vzbudit i ryzí nadšení :-)
A jak může tuhle myšlenku konstruktivně a celkem rychle podpořit stát?
-
Může vyjádřit názor na celou problematiku ústy ministra dopravy, průmyslu, premiéra.
-
Může začít intenzivně budovat státní infrastrukturu (obnovitelné zdroje, inteligentní energetické sítě, chytré nabíječky...). Může také začít naplňovat své sliby o přechodu části nyní soukromé energetiky do státních rukou.
-
Může realizovat přiměřené šrotovné, které logicky bude stimulovat nejen k nákupu vozů, ale i k jejich výrobě a tím současně modelovat situaci - například jej omezit pouze na nákup čistých elektromobilů s výkonem motoru (či v součtu všech motorů) například do 30 kW, což je plně dostačující síla pro pohon drobného, úsporného, tj. „ekologického“ elektroauta.
Diskuse