Iniciativa z řad architektů, lékařů, studentů i učitelů spustila petici na podporu zklidnění dopravy
29. 6. 2023
Tisková
zpráva
Je tu petice #30proPrahu!
— Zelení Praha (@Zeleni_praha) June 28, 2023
Chceme vstřícné a bezpečné ulice!@ZaloudekMatej za petiční výbor říká:
„Chceme jednat s městem o tom, jak přispět k cílům, ke kterým se město samo zavázalo. Věříme, že politici a političky své proklamace o tom, že bezpečnost ... >>> https://t.co/32gnIBqXHa pic.twitter.com/alL1AHAjsk
„Chceme
jednat s městem o tom, jak přispět k cílům, ke kterým se město samo
zavázalo. Věříme,
že politici a političky své proklamace o tom, že bezpečnost a zdraví
lidí je pro ně priorita, myslí vážně. Jsme otevřeni dialogu o
parametrech našeho návrhu, protože si uvědomujeme, že město je složitý
organismus, ve kterém je třeba vyvážit všechny zájmy,“ říká
Matěj Michal Žaloudek.
„Chceme, aby doprava v Praze byla ohleduplnější ke všem skupinám obyvatel a návštěvníků včetně
dětí!“ upozorňuje
Jarmila Johnová ze spolku Pěšky městem. „Požadavek
na změnu základní rychlosti v Praze na
30 km/h odpovídá tomu, oč usilujeme. Chceme se v Praze cítit
bezpečněji, bez neustálého uskakování před auty a ohlušování
burácejícími motory. V ulicích potřebujeme více prostoru pro zeleň a
další pobytové plochy namísto aut parkujících i na chodnících.“
Mnohá
evropská města v posledních desetiletích zásadně mění svoji dopravní
politiku. Bezprecedentní rozvoj zažívá
podpora cyklodopravy i veřejná doprava. Města jako Londýn, Barcelona či
Helsinky hlásí zásadní pozitivní posun v redukci emisí výfukových plynů
i v úbytku dopravních nehod. Společným jmenovatelem těchto změn je
zklidňování automobilové dopravy, které pomáhá
v celém městě vytvářet lepší podmínky pro jiné druhy dopravy a odrazuje
od rychlého a rušivého tranzitu městem. Podle autorů a autorek výzvy by
i Praha měla aktivně otevřít toto téma, kromě jiného i proto, že se
hlavní město k principům zklidňování dopravy
hlásí ve svých strategických dokumentech.
Zuzana Poláková ze spolku AutoMat dodává, že požadovaná opatření jsou reálně proveditelná i v našich podmínkách:
„Ačkoliv
výzva je relativně obecná a ponechává prostor k jednání, jsme schopni
artikulovat
zcela konkrétní návrhy, jak dopravu v Praze efektivně a v dohledném
horizontu zklidnit – o co se legislativně opřít, i to, jak posuzovat
vhodnost opatření pro každou konkrétní ulici v Praze. Zapojit by se mělo
také Ministerstvo dopravy, jelikož se domníváme,
že potřeba zajištění bezpečného prostředí pro aktivní pohyb se netýká
jen hlavního města.“
„Zklidňování
dopravy si dle dostupných sociologických dat přeje většina obyvatel
Prahy. Peticí
chceme upozornit i na to, že aktivisté, kteří demonstrují za
ohleduplnější dopravu v Praze a čelí soustavným urážkám, výhružkám a
lžím, hájí veřejný zájem a mají podporu veřejnosti. Magistrát desítky
let podporuje automobilovou dopravu. Výsledkem dopravních
staveb za desítky miliard je akorát to, že se zácpa udělá někde jinde.
Je načase dělat především opatření pro bezpečnost pěších a cyklistů a
tím pomoci občanům více využívat udržitelné druhy dopravy,“ říká
Anna Vinklárková ze spolku Arnika.
Petici bude možné podepsat buď online nebo fyzicky na petičních místech, která budou vypsána na 30proprahu.cz.
Kompletní petiční výbor
Ing. arch. Matěj Michalk Žaloudek, architekt, Zelení Praha
Ing. Jarmila Johnová, Pěšky městem, z. s. signatářka Charty 77
Ing. arch.
Zuzana Poláková,
architektka, AutoMat, z. s.
Ing. arch.
Anna Vinklárková,
architektka, Arnika, z. s.
Michael Lažan,
MBA., Senzorvzduchu z.s.
Michal Trník,
M.A. Holešovičky pro lidi, z. s.
Klára Bělíčková,
studentka, Fridays for future, z. s.
Štěpán Rybák,
Univerzity za Klima, z. s.
Dr. Marie Bourne, MSc, lékařka, Doctors for Future Czech Republic, z. s.
doc. MUDr. Jan Trnka, Ph.D., proděkan 3. lékařské fakulty UK
Mgr. Miroslav Pešek, Učitelé za klima, z. s.
Mgr. Veronika Sedláčková, novinářka
Sergio Almeida, support and maintenance engineer
Ing. Jiří Dlouhý, Společnost pro trvale udržitelný život (STUŽ)
Mgr. Alžběta Rejchrtová, Občané postiženi magistrálou, z. s.
Mgr. Jan Kremer, ZaPět z. s.
Mgr. Radek Kubala, Re-set
Mgr. Anna Šabatová, Ph.D., bývalá mluvčí Charty 77 a ombudsmanka ČR
Ing. Michal Pech, technolog, Poslední generace, z.s.
Diskuse