V původní anglické verzi to nebylo.
Nizozemské
vydání tvrdí, že to byl Harryho otec král Karel a švagrová Kateřina,
princezna z Walesu, kdo pronesl údajné poznámky předtím, než se v roce
2019 narodil jeho a Meghanin syn Archie.
Meghan,
jejíž matka je černoška a otec běloch, poprvé přišla s tímto obviněním v
televizním rozhovoru s Oprah Winfreyovou v roce 2021 a uvedla, že
"existovaly obavy a rozhovory o tom, jak tmavou pleť by Archie mohl
mít". Ani ona, ani Harry nejmenovali, kdo to řekl.
V
knize Endgame Scobie napsal, že jména dvou zúčastněných osob byla
uvedena v soukromých dopisech mezi Karlem a Meghan po rozhovoru s
Winfrey, ale uvedl, že mu v jejich jmenování brání britské zákony.
Vydavatel knihy, společnost Xander Uitgevers, v úterý uvedl, že knihu
dočasně stáhl z prodeje kvůli "chybě" ve vydání v Holandsku. Scobie
později řekl nizozemské televizní stanici RTL Boulevard, že "nikdy
neexistovala verze, kterou jsem vytvořil a která by obsahovala jména".
Americký
web The Daily Beast uvedl, že tábor Meghan Markleové popřel, že by
autorovi řekla, že to byli král Karel a Kate Middletonová, kdo jsou údajnými "královskými rasisty", kteří se prince Harryho ptali, jakou
barvu pleti budou mít jeho děti. Deník Daily Telegraph, jeden z mála
britských listů, s nimiž Sussexovi jednají, citoval "zdroje blízké
vévodkyni ze Sussexu", podle nichž "nikdy neměla v úmyslu, aby byli
veřejně identifikováni", a že ačkoli "jmenovala dvojici v dopise, který
napsala" Karlovi, "dopis nebyl Scobiemu nikým z jejího tábora
vyzrazen".
Rasismus je silné slovo,
které se stalo zbraní. Problém je v tom, že je to slovo, které lze
použít v nesčetných rovinách předsudků. Většina lidí se nepovažuje za
rasisty, protože si ho ztotožňuje s obrazy a příběhy Ku-klux-klanu a
absurditami, které se děly v jižních státech Spojených států amerických.
Tento druh otevřeného a do očí bijícího rasismu, kdy lidé neviděli nic
špatného na tom, že chtěli, aby černoši nesměli sedět ve stejné části
autobusu, nesměli spát ve stejných hotelech, žít ve stejných čtvrtích,
navštěvovat stejné školy, a dokonce pít ze stejné fontány, dává většině
lidí pochopení, že když nejsou tak agresivní vůči jiné rase, že tedy
nejsou skutečnými rasisty.
Nebo si lidé
racionálně vysvětlují, že nejsou rasisté, jen jsou proti nějakému
chování, které se zdá být u některé rasy, etnika nebo národnosti
převládající. To můžeme jasně vidět v České republice ve vztahu k Romům.
A po celé Evropě ve vztahu k Arabům, Turkům nebo Jihoasiatům.
Nicméně
nedávné posílení postavení menšin od 80. let minulého století vyvolalo u
některých z nich určité zkreslení a přílišnou citlivost. Ve velké míře
měl tyto excesy na svědomí vzestup krajní pravice ve jménu boje proti
rasismu a homofobii.
Mezi
homosexuály je velmi běžné používat slova a výrazy, jako "buzík",
"teplouš" nebo "faggot" v Americe, "viado" v Brazílii, a které by, pokud
pochází z úst heterosexuála, mohli považovat za homofobní. Černoši v
Americe často používají slova jako "nigger", což je pro bělochy naprosto
zakázané. Pokud slovo "nigger" řekne běloch, jistě se setká s velkou
odezvou a společenským odsouzením. Černoši a homosexuálové mají tedy
tendenci "přivlastňovat si" urážlivá slova a jejich otevřeným používáním
jim (nám) berou sílu toho, že je používají jako urážku.
Jak oddělit zrno od plev?
Mladší
generace mají tendenci nepřijímat žádné odstíny a nuance a očekávají,
že každý pohřbí určitá slova, jako by sama o sobě byla kořenem
předsudků. Důsledkem toho je spousta křivd vůči osobám, které ve
skutečnosti nevyjadřují rasistické nebo homofobní myšlenky, ale tím, že
určitá slova nebo chápání necenzurují, jsou nakonec nálepkováni a
stigmatizováni.
Použijme příklad,
který pochází "zevnitř". Když jsem vedl zpravodajský týdeník Redhot, Jan
Čulík mi jednou řekl, že na fotce v editorialu vypadám "příliš teplý".
Řekl to anglicky "you look too gay in this photo". Urážel mě? Je to
homofob? Samozřejmě že ne. Byla to normální úvaha v době, kdy to mohlo
znamenat jakési snížení mého postavení a autority.
Je
možné, že král Karel a princezna Kate položili otázku o možnosti, že
se Harryho dítě narodí s tmavší pletí, aniž by to bylo pod vlivem
předsudků?
Byl jsem jediným členem domácnosti
tmavé pleti. Pouze můj otec, vnuk francouzského žida, má tmavší pleť
jako já a žil v odděleném domě, protože moji rodiče se rozvedli, když mi
bylo šest let. Moje matka je blondýnka jako její němečtí prarodiče a
můj bratr a sestra mají stejnou velmi bílou pleť se zelenýma očima. V
důsledku toho mě často oslovovali "malý tmavý" (pretinho) nebo na mě
ukazovali jako na "tmavého syna" (filho escurinho) nebo "tmavého bratra"
(irmão escuro). Nevadilo mi to (bylo to lepší než být ten s velkým
nosem nebo ten s bukvicí, jak to preferovali moji spolužáci). Chovali se ke
mně rasisticky? Moje vlastní máma?
Její matka
opustila mého dědečka, aby navázala vztah s černochem. Takže její
nevlastní otec byl černoch. Když jsem chodil s prvním černochem, tak to
komentovala: "Tvůj přítel zanechává po hraní fotbalu kolem sebe silný
zápach". To byla pravda, černoši mají tendenci uvolňovat pach, který je
vnímán jako silnější a "akriový zápach", i když je to vnímání založené
na "čichovém vjemu" nečernochů. Manžel mé tety Tadamori a mé dvě
sestřenice Jukiko a Šišejko, které jsou Japonky, mají také výrazný pach.
Je
tato faktická realizace projevem rasismu? Podivovat se nad rozdíly mezi rasami, etniky nebo jakoukoli jinou rozmanitostí je
diskriminace? Nemělo by záležet na tónu hlasu, kontextu, historii dané
osoby? Když můj otec říká židovské vtipy, je to sebemrskačství, které
diskriminuje vlastní druh?
Nedávno jsem se
setkal se třemi různými epizodami, které mi odhalily, že mladá generace a
někteří stoupenci krajní levice se natolik zradikalizovali, že mají
tendenci vidět předsudky všude. Problémem je, že krajní pravice si na
tom pochutnává. Využívají těchto excesů k získávání podpory. Pokud se
nenaučíme brát ohled na nuance lidských slov a chování, svět se obrátí
ke krajní pravici, aby skoncovala se všemi našimi nejdůležitějšími
svobodami.
Zdědil jsem historické sídlo ve
vznešené čtvrti Ria de Janeira, dům, který nelze prodat ani využít k
jakýmkoli komerčním či obytným účelům, protože má historický status - je
to chráněná památka z počátků města. Proto jsem z něj udělal kulturní
centrum. A protože v Brazílii platí nevyhlášený apartheid a většina
černochů žije ve vzdálených čtvrtích neboli favelách, rozhodl jsem se z
něj udělat oázu pro černošské umělce z nejchudších částí Ria. Mohou zde
vystavovat své umění, hudbu, mohou v domě i několik dní přespat,
využívat bazén s jedním z nejprivilegovanějších výhledů na Rio de
Janeiro.
Vzhledem k tomu vypadalo
dost absurdně, když jeden z umělců poté, co jsem mu řekl, že nesmí lepit
některé plakáty na zeď, začal křičet, že se chovám jako "bílý
utlačovatel".
Druhá epizoda se týkala
černošského módního návrháře, který uspořádal koktejlový večírek, aby
vystavil svou kolekci oblečení. Všiml jsem si, že odmítl pustit osobu z
personálu mého kulturního centra, aby si vzala nějaké jídlo, které bylo
součástí této "soirée". Zeptal jsem se ho proč a on mi řekl, že jídlo je
určeno pouze pro hosty. Reagoval jsem rozzlobeně a řekl mu, že u nás se
nerozlišuje mezi personálem, umělci, hosty a majitelem. Že odepřít
personálu, který je celý černý, přístup k tomuto jídlu je diskriminace,
která neodpovídá filozofii domu. K mému překvapení na mě ten kluk začal
křičet, že se chovám... jako "bílý utlačovatel", a tudíž rasista. Rasista,
který ze svého domu udělal kulturní centrum pro černošské umělce...
Třetí
epizoda přišla od bratra mého přítele, který tvrdí, že tím, že chodím s
černochem, podvědomě pokračuji v nadvládě bílých nad černými...
Všem
třem obviňovatelům jsem musel říct, že mě skoro nikdo nevnímá jako
bělocha, kromě v Brazílii, a že jsem vyrůstal jako ten "tmavej" doma a
po celý život, protože jsem se v devatenácti přestěhoval do Spojených
států a v sedmadvaceti do České republiky a v obou zemích mě vnímali
jako tmavého.
Jako další příklad
extremismu mi jeden černošský umělec řekl, že bych neměl dělat gesto,
které občas dělám, a to tlučení dvěma zavřenýma rukama do hrudi, protože
by to mohlo být vykládáno jako napodobování opice, což by pak mohlo být
považováno za útok na nějakého černocha v místnosti...
Někteří
mi také řekli, že tím, že jsem z tohoto domu udělal kulturní centrum
pro černochy, se nad ně "povyšuji". Že jako běloch (sic) nemohu hájit
černošské problémy. Argumentoval jsem, že jsem pro potraty, i když
nejsem žena, stejně jako podporuji rovná platová práva žen, i když nemám
vagínu. A že vítám heterosexuály, kteří jsou pro práva LGBTQAI+. Také
jsem zdůraznil, že nejsem transsexuál, ale podporuji jejich práva.
Nejsem Ukrajinec, ale jsem pro ně proti Rusku. A že jsem částečně žid,
ale jsem pro nezávislost Palestiny. Tak proč musím být černoch, abych
hájil práva černochů?
Je možné, že král Karel má takzvaně starší způsob, jak mluvit o rasových otázkách, ale těžko
uvěřit, že by Kate, která je z generace, která rozněcovala politickou
korektnost vůči menšinám, i kdyby ji něco takového napadlo, udělala tu
chybu a řekla to nahlas? Nemohla by se nad pletí budoucího chlapce
zajímat jen ze zvědavosti, jako věcnou otázku? Nemohlo to být dokonce v
oslavném smyslu, že královská rodina získá svého prvního člena tmavší
pleti?
Problémem těchto označení je,
že nejsou diferencovaná. Nepřipouštějí souvislosti, analýzu
skutečného záměru, který se za komentářem skrývá.
Když
fotbalový fanoušek křičí na rozhodčího "buzerante", nemyslím si, že si
myslí "rozhodčí je gay". Pouze ho používá jako hanlivé slovo. No, je
pravda, že pro nás gaye není příjemné, když nás to slovo označuje něco
špatného, nadávku (představte si, že by se slovo Čech používalo k
urážení lidí), ale je důležité oddělit, co je zamýšleno jako homofobní
útok a co má homofobní obsah, ale ne záměr.
Je
to podobné, jako když Václav Havel říkal o krizi v České televizi v roce
2000, kdy byl Jiří Hodač zvolen v souladu se zákonem: "je důležité
respektovat ducha zákona, nejen literu zákona". Naše současná doba je
příliš zaměřena na "literu" toho, co se říká, a příliš slabá na ducha
toho, co chce skutečně říct ten, kdo ta slova říká.
Diskuse