
Americké listy: Ve státech, kde republikáni zakázali potraty bez výjimky pro znásilnění, vedlo znásilnění k 58 979 těhotenstvím
27. 1. 2024 / Fabiano Golgo
čas čtení
9 minut
Časopis Vanity Fair zveřejnil zprávu o tom, kolik znásilněných žen bylo
nuceno porodit dítě od násilníka díky místním zákonům zakazujícím
jakýkoli druh interrupce, bez ohledu na to, zda těhotenství pochází ze závažného
trestného činu. Důkaz tragických důsledků dogmatické
ortodoxie kolem potratů, kterou prosazují krajní pravice a náboženští
fanatici.
"V září 2021 texaský guvernér Greg
Abbott odvážně tvrdil, že barbarský potratový zákon jeho státu, který
zakazoval zákrok po šestém týdnu těhotenství bez výjimek pro incest nebo
znásilnění, vlastně není tak špatný, jak zní, protože prý hodlá
eliminovat znásilnění," píše autorka Bess Levinová. "Znásilnění je
zločin a Texas bude neúnavně pracovat na tom, abychom z texaských ulic
odstranili všechny násilníky tím, že je budeme agresivně zatýkat, stíhat
a dostávat z ulic," měl říci Abbott.
"Není
divu, že Abbott znásilnění neodstranil," upozorňuje autorka. "Ale devět měsíců
po jeho absurdním pokusu vysvětlit, proč je naprosto rozumné nutit oběti
sexuálních útoků v jeho státě, aby své těhotenství donosily, Nejvyšší
soud zrušil rozsudek Roe v. Wade [přelomové právní rozhodnutí vydané v
roce 1973 Nejvyšším soudem USA, které fakticky legalizovalo potraty v
celých USA, nedávno zrušené takzvaným Dobbsovým rozhodnutím současné
ultrakonzervativní většiny tohoto Nejvyššího soudu] a celá řada dalších
států rovněž zakázala potraty bez výjimek."
"Jen
kolik lidí bylo znásilněno a otěhotnělo ve státech, kde jim díky
politikům, jako je Abbott, zákon zakazuje přerušení těhotenství?", ptá
se Vanity Fair. "Podle studie zveřejněné v časopise JAMA Internal
Medicine jde o naprosto ohromující číslo: ve 14 státech, které po
Dobbsově rozhodnutí zavedly úplný zákaz potratů, jsme odhadli, že během
čtyř až 18 měsíců, kdy zákazy platily, bylo 519 981 dokonaných
znásilnění spojeno s 64 565 těhotenstvími. Z toho odhadem 5 586
těhotenství souvisejících se znásilněním (9 %) se vyskytlo ve státech s
výjimkami pro znásilnění a 58 979 (91 %) ve státech bez výjimek, přičemž
26 313 (45 %) těhotenství bylo v Texasu."
Studie,
kterou vedl lékařský ředitel organizace Planned Parenthood of Montana,
také odhalila, že "v každém ze států s úplným zákazem potratů proběhlo
měsíčně 10 nebo méně legálních potratů", což "naznačuje, že osoby, které
byly znásilněny a otěhotněly, nemají ve svém domovském státě přístup k
legálním potratům, a to ani ve státech s výjimkami pro znásilnění".
"Což
je samozřejmě přesně to, co chtěli politici, kteří tyto zákazy potratů
prosazovali, hlasovali pro ně a podepsali je," uzavírá článek.
Potraty
jsou jistě spornou otázkou. Někteří tvrdí, že je to výhradně problém
těhotné ženy, že je jejím právem dělat se svým tělem, co chce, a že stát
by neměl mít právo do toho zasahovat. Jiní argumentují tím, že plod je
osoba, a tudíž by žena nerozhodovala jen o svém těle. Někteří dodávají,
že existuje i otec, který má právo rozhodovat o tom, zda by matka měla
mít právo nakládat s dítětem, které je i jeho. Někteří věří, že život je
posvátný a že začíná okamžikem početí, jiní hledají, kdy je plod
schopen cítit bolest, nebo se už realizuje nějaký proto-myslící proces,
který by vymezil, kdy by již potrat neměl být povolen.
Osobně
mám zkušenost s potratem ve Spojených státech. Vyrostl jsem na tom, že
potrat je přirozená věc, protože i když je ve fundamentalistické
křesťanské společnosti v Brazílii zakázán (s výjimkou znásilnění nebo
plodu bez mozku či mrtvého), týká se to jen nižších vrstev, protože lidé
ze středních a vyšších vrstev, jako moje maminka, prostě šli ke svému
soukromému gynekologovi a nechali si zákrok provést. Moje matka to
podstoupila třikrát a otevřeně o tom mluvila (používala tzv.
nitroděložní antikoncepční tělísko, které ale nedokázalo zabránit
nechtěnému těhotenství v době, kdy jí už bylo přes 40 let), takže pro mě
toto téma nebylo tabu a přikláněl jsem se k liberálnímu pohledu rodiny
na potraty.
Pak, v roce 1991, když jsem
absolvoval letní kurz na Floridské univerzitě v Gainesville, přijela za
mnou z Kalifornie moje kamarádka z dětství Rosane, která také žila ve
Spojených státech. Hned při příjezdu mi s pláčem řekla: "V Los Angeles
mě znásilnil Nepálec". Pracovala v charitativním zařízení baptistické
církve, které pomáhalo drogově závislým a extrémně chudým. Jako mladá
zdravotní sestra se starala o jejich rány a infekce způsobené
bezdomovectvím a dlouhodobým užíváním drog. Jednoho dne, když byla v
koupelně, vstoupil muž a zakryl jí ústa koulí vyrobenou z gázy a pásky a znásilnil ji.
Během
aktu omdlela a probudila se několik minut poté, co ji nechal ležet na
podlaze plnou krve. Právě ve chvíli, kdy se probouzela k vědomí,
vstoupil na toaletu kolegyně z charity a odvedla ji na ošetřovnu, kde jí
poskytli první pomoc. Muž byl zatčen a jí byla poskytnuta psychiatrická
pomoc. O dva měsíce později však zjistila, že je těhotná, přestože od
svých 16 let pravidelně užívala antikoncepci.
Z
nějakého důvodu, který si mohou vysvětlit jen ženy, se cítila
provinile, zahanbeně, špinavě a nedokázala o tom mluvit s kolegy, a tak
odešla, přejela Spojené státy dálnicí I-10 a přijela za mnou, se
kterým se znala od našich devíti let, a hledala podporu a pomoc. Jako
křesťanka se trápila morálními otázkami, zda jít na potrat, nebo ne.
Uplynul další týden a půl, než se přestala přiklánět na misku vah mezi
ano a ne a nakonec se rozhodla, že to dítě mít nemůže, ať už Bible říká
cokoli.
Uvažovala o tom, že když se na to dítě podívá, vždycky si ho spojí s násilníkem a násilím, kterému byla
vystavena. A také to, že jí bylo jen 21 let, právě začínala dospívat,
přizpůsobovala se nové zemi a byla sama. Šli jsme tedy na nedalekou
potratovou kliniku.
Zákon na Floridě
nevyžadoval, aby potrat byl způsoben znásilněním, a Rosane nechtěla
nikomu říct, že byla znásilněna. Nechtěla, aby se na ni někdo navždy
díval jako na oběť, byla to velmi samostatná žena. Místní zákony však
vyžadovaly, aby byl otec vyslechnut, a pokud by byl s potratem v
souladu, měl by být přítomen spolu s ní při prvních krocích, kde se
snažili oba přesvědčit, že mohou v těhotenství pokračovat a dítě nechat
hned po narození adoptovat, a poučit, jak usilovat o státní finanční
pomoc v případě, že bychom se rozhodli potrat neprovést. Následovalo
také sezení s psychologem. Celou dobu jsem tam chodil a hrál otce.
Netušil
jsem, že budu nucen sedět přímo před lékařským lůžkem, kde bude zákrok
probíhat pár metrů od mých očí. Nebo že mi bude řečeno, abych nezavíral
oči, a že mě bude po celou dobu zákroku obtěžovat zdravotní bratr, který
bude vyprávět o tom, co se děje, tím nejodpornějším způsobem. "Takže,
jak vidíte," popsal, "to, co právě vyšlo ven, byl kus ruky vašeho syna";
"aha, vypadá to, že se odtrhl a vyjmul jen kousek právě teď";
"podívejte, to je ta hlava". Dvakrát jsem během toho omdlel a on mě
probudil a polohoval mě zpátky na stoličku, na které jsem seděl, přičemž
jsem před sebou viděl úplně otevřenou vagínu své kamarádky, přičemž
lékař a sestry pracovali z boku jejího těla, abych měl úplný výhled.
Pochopil
jsem, o co se pokoušeli. Často je důvodem, proč se žena rozhodne pro
potrat, nepřítomnost otce nebo jeho odmítnutí stát se jím. Muži mají na
početí nejjednodušší podíl, takže tím, že mě v tak mladém věku vystavili
surové realitě vyjmutí plodu starého více než deset týdnů z dělohy, pro
mě získali probouzející zkušenost, díky níž budu při sexu opatrnější.
Ty
scény mě navždy poznamenaly, takže jsem pochopil, jak je potrat vážná
věc a jedna z těch otázek, na které neexistuje konečná univerzální
odpověď. Nicméně v případech incestu nebo znásilnění (a mrtvých plodů)
může jít o šalamounské rozhodnutí, které je třeba učinit, ale rozhodně
nelze souhlasit s tím, aby ženy byly nuceny platit za následky zločinu
spáchaného na nich.
4670
Diskuse