 
Americké listy: Ve státech, kde republikáni zakázali potraty bez výjimky pro znásilnění, vedlo znásilnění k 58 979 těhotenstvím
27. 1. 2024 / Fabiano Golgo
čas čtení
9 minut
Časopis Vanity Fair zveřejnil zprávu o tom, kolik znásilněných žen bylo
 nuceno porodit dítě od násilníka díky místním zákonům zakazujícím 
jakýkoli druh interrupce, bez ohledu na to, zda těhotenství pochází ze závažného 
trestného činu. Důkaz tragických důsledků dogmatické 
ortodoxie kolem potratů, kterou prosazují krajní pravice a náboženští 
fanatici. 
 
"V září 2021 texaský guvernér Greg 
Abbott odvážně tvrdil, že barbarský potratový zákon jeho státu, který 
zakazoval zákrok po šestém týdnu těhotenství bez výjimek pro incest nebo
 znásilnění, vlastně není tak špatný, jak zní, protože prý hodlá 
eliminovat znásilnění," píše autorka Bess Levinová. "Znásilnění je 
zločin a Texas bude neúnavně pracovat na tom, abychom z texaských ulic 
odstranili všechny násilníky tím, že je budeme agresivně zatýkat, stíhat
 a dostávat z ulic," měl říci Abbott.
"Není
 divu, že Abbott znásilnění neodstranil," upozorňuje autorka. "Ale devět měsíců 
po jeho absurdním pokusu vysvětlit, proč je naprosto rozumné nutit oběti
 sexuálních útoků v jeho státě, aby své těhotenství donosily, Nejvyšší 
soud zrušil rozsudek Roe v. Wade [přelomové právní rozhodnutí vydané v 
roce 1973 Nejvyšším soudem USA, které fakticky legalizovalo potraty v 
celých USA, nedávno zrušené takzvaným Dobbsovým rozhodnutím současné 
ultrakonzervativní většiny tohoto Nejvyššího soudu] a celá řada dalších 
států rovněž zakázala potraty bez výjimek."
"Jen
 kolik lidí bylo znásilněno a otěhotnělo ve státech, kde jim díky 
politikům, jako je Abbott, zákon zakazuje přerušení těhotenství?", ptá 
se Vanity Fair. "Podle studie zveřejněné v časopise JAMA Internal 
Medicine jde o naprosto ohromující číslo: ve 14 státech, které po 
Dobbsově rozhodnutí zavedly úplný zákaz potratů, jsme odhadli, že během 
čtyř až 18 měsíců, kdy zákazy platily, bylo 519 981 dokonaných 
znásilnění spojeno s 64 565 těhotenstvími. Z toho odhadem 5 586 
těhotenství souvisejících se znásilněním (9 %) se vyskytlo ve státech s 
výjimkami pro znásilnění a 58 979 (91 %) ve státech bez výjimek, přičemž
 26 313 (45 %) těhotenství bylo v Texasu."
Studie, 
kterou vedl lékařský ředitel organizace Planned Parenthood of Montana, 
také odhalila, že "v každém ze států s úplným zákazem potratů proběhlo 
měsíčně 10 nebo méně legálních potratů", což "naznačuje, že osoby, které
 byly znásilněny a otěhotněly, nemají ve svém domovském státě přístup k 
legálním potratům, a to ani ve státech s výjimkami pro znásilnění". 
"Což
 je samozřejmě přesně to, co chtěli politici, kteří tyto zákazy potratů 
prosazovali, hlasovali pro ně a podepsali je," uzavírá článek. 
Potraty
 jsou jistě spornou otázkou. Někteří tvrdí, že je to výhradně problém 
těhotné ženy, že je jejím právem dělat se svým tělem, co chce, a že stát
 by neměl mít právo do toho zasahovat. Jiní argumentují tím, že plod je 
osoba, a tudíž by žena nerozhodovala jen o svém těle. Někteří dodávají, 
že existuje i otec, který má právo rozhodovat o tom, zda by matka měla 
mít právo nakládat s dítětem, které je i jeho. Někteří věří, že život je
 posvátný a že začíná okamžikem početí, jiní hledají, kdy je plod 
schopen cítit bolest, nebo se už realizuje nějaký proto-myslící proces, 
který by vymezil, kdy by již potrat neměl být povolen. 
Osobně
 mám zkušenost s potratem ve Spojených státech. Vyrostl jsem na tom, že 
potrat je přirozená věc, protože i když je ve fundamentalistické 
křesťanské společnosti v Brazílii zakázán (s výjimkou znásilnění nebo 
plodu bez mozku či mrtvého), týká se to jen nižších vrstev, protože lidé
 ze středních a vyšších vrstev, jako moje maminka, prostě šli ke svému 
soukromému gynekologovi a nechali si zákrok provést. Moje matka to 
podstoupila třikrát a otevřeně o tom mluvila (používala tzv. 
nitroděložní antikoncepční tělísko, které ale nedokázalo zabránit 
nechtěnému těhotenství v době, kdy jí už bylo přes 40 let), takže pro mě
 toto téma nebylo tabu a přikláněl jsem se k liberálnímu pohledu rodiny 
na potraty.
Pak, v roce 1991, když jsem 
absolvoval letní kurz na Floridské univerzitě v Gainesville, přijela za 
mnou z Kalifornie moje kamarádka z dětství Rosane, která také žila ve 
Spojených státech. Hned při příjezdu mi s pláčem řekla: "V Los Angeles 
mě znásilnil Nepálec". Pracovala v charitativním zařízení baptistické 
církve, které pomáhalo drogově závislým a extrémně chudým. Jako mladá 
zdravotní sestra se starala o jejich rány a infekce způsobené 
bezdomovectvím a dlouhodobým užíváním drog. Jednoho dne, když byla v 
koupelně, vstoupil muž a zakryl jí ústa koulí vyrobenou z gázy a pásky a znásilnil ji.
Během 
aktu omdlela a probudila se několik minut poté, co ji nechal ležet na 
podlaze plnou krve. Právě ve chvíli, kdy se probouzela k vědomí, 
vstoupil na toaletu kolegyně z charity a odvedla ji na ošetřovnu, kde jí 
poskytli první pomoc. Muž byl zatčen a jí byla poskytnuta psychiatrická 
pomoc. O dva měsíce později však zjistila, že je těhotná, přestože od 
svých 16 let pravidelně užívala antikoncepci. 
Z
 nějakého důvodu, který si mohou vysvětlit jen ženy, se cítila 
provinile, zahanbeně, špinavě a nedokázala o tom mluvit s kolegy, a tak 
odešla, přejela Spojené státy dálnicí I-10 a přijela za mnou, se 
kterým se znala od našich devíti let, a hledala podporu a pomoc. Jako 
křesťanka se trápila morálními otázkami, zda jít na potrat, nebo ne. 
Uplynul další týden a půl, než se přestala přiklánět na misku vah mezi 
ano a ne a nakonec se rozhodla, že to dítě mít nemůže, ať už Bible říká 
cokoli. 
Uvažovala o tom, že když se na to dítě podívá, vždycky si ho spojí s násilníkem a násilím, kterému byla 
vystavena. A také to, že jí bylo jen 21 let, právě začínala dospívat, 
přizpůsobovala se nové zemi a byla sama. Šli jsme tedy na nedalekou 
potratovou kliniku.
Zákon na Floridě
 nevyžadoval, aby potrat byl způsoben znásilněním, a Rosane nechtěla 
nikomu říct, že byla znásilněna. Nechtěla, aby se na ni někdo navždy 
díval jako na oběť, byla to velmi samostatná žena. Místní zákony však 
vyžadovaly, aby byl otec vyslechnut, a pokud by byl s potratem v 
souladu, měl by být přítomen spolu s ní při prvních krocích, kde se 
snažili oba přesvědčit, že mohou v těhotenství pokračovat a dítě nechat 
hned po narození adoptovat, a poučit, jak usilovat o státní finanční 
pomoc v případě, že bychom se rozhodli potrat neprovést. Následovalo 
také sezení s psychologem. Celou dobu jsem tam chodil a hrál otce.
Netušil
 jsem, že budu nucen sedět přímo před lékařským lůžkem, kde bude zákrok 
probíhat pár metrů od mých očí. Nebo že mi bude řečeno, abych nezavíral 
oči, a že mě bude po celou dobu zákroku obtěžovat zdravotní bratr, který
 bude vyprávět o tom, co se děje, tím nejodpornějším způsobem. "Takže, 
jak vidíte," popsal, "to, co právě vyšlo ven, byl kus ruky vašeho syna";
 "aha, vypadá to, že se odtrhl a vyjmul jen kousek  právě teď"; 
"podívejte, to je ta hlava". Dvakrát jsem během toho omdlel a on mě 
probudil a polohoval mě zpátky na stoličku, na které jsem seděl, přičemž
 jsem před sebou viděl úplně otevřenou vagínu své kamarádky, přičemž 
lékař a sestry pracovali z boku jejího těla, abych měl úplný výhled. 
Pochopil
 jsem, o co se pokoušeli. Často je důvodem, proč se žena rozhodne pro 
potrat, nepřítomnost otce nebo jeho odmítnutí stát se jím. Muži mají na 
početí nejjednodušší podíl, takže tím, že mě v tak mladém věku vystavili
 surové realitě vyjmutí plodu starého více než deset týdnů z dělohy, pro
 mě získali probouzející zkušenost, díky níž budu při sexu opatrnější. 
Ty
 scény mě navždy poznamenaly, takže jsem pochopil, jak je potrat vážná 
věc a jedna z těch otázek, na které neexistuje konečná univerzální 
odpověď. Nicméně v případech incestu nebo znásilnění (a mrtvých plodů) 
může jít o šalamounské rozhodnutí, které je třeba učinit, ale rozhodně 
nelze souhlasit s tím, aby ženy byly nuceny platit za následky zločinu 
spáchaného na nich. 
5599
 
 
Diskuse